رشید در سلول انفرادی اطلاعات سپاه
زندانی است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مادر رشید اسماعیلی در مصاحبه با روز:

مادر رشید اسماعیلی در مصاحبه با “روز” از وضعیت این زندانی سیاسی ابراز نگرانی کرده و گفته است که فرزندش در سلول انفرادی بند اطلاعات سپاه اصفهان نگهداری می شود و به پی گیری های خانواده او در خصوص علت بازداشت و اتهام یا اتهامات انتسابی به آقای رشیدی پاسخ دقیقی داده نمی شود.

رشید اسماعیلی، عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت و دانشجوی محروم از تحصیل رشته حقوق بشر در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علامه است که ۱۸شهریور ماه بازداشت شد. خانم حقانی، مادر آقای اسماعیلی درباره نحوه بازداشت فرزندش به “روز” می گوید: شب ۱۸ شهریور زمانی که ما به طبقه پایین منزل که محل سکونت رشید بود مراجعه کردیم متوجه شدیم که رشید حضور ندارد، وسایل منزل به هم ریخته و لپ تاپ های او هم نیست، خیلی نگران شدیم، با تلفن همراهش تماس گرفتیم که خاموش بود، دوستان و آشنایان هم اظهار بی اطلاعی کردند، اواخر شب بود که تقریباً مطمئن شدیم دستگیر شده. فردا صبح به هر مرکزی که فکر می کردیم، مراجعه کردیم ولی هیچ کس مسوولیت این بازداشت را قبول نمی کرد و هیچ جواب درستی به ما داده نمی شد تا اینکه وکیل رشید که حدس می زد به هرحال برای تفهیم اتهام و صدور قرار او را به دادگاه منتقل می کنند، به دادگاه انقلاب مراجعه کرد و نزدیک ظهر در محوطه دادگاه برای چند لحظه با رشید روبرو شده بود و ما فهمیدیم که توسط اطلاعات سپاه دستگیر شده. بعداً هم رشید در ملاقاتی که داشت عنوان کرد که مامورین حدود ساعت ۵ بعد از ظهر به منزل آمده بودند و حکم هم داشتند ولی اجازه نداده بودند او به خانواده خبر دهد و یا تماسی بگیرد.

مادر رشید اسماعیلی با اشاره به گذشت بیش از ۲۵ روز از بازداشت فرزندش می گوید: متاسفانه به غیر از یک تماس یک دقیقه ای در طول این مدت تماسی نداشته اما دوبار موفق به ملاقاتش شدیم که البته هر دوبار با حضور مامور انجام شد. حتی مرتبه دوم بعد از اینکه مدت طولانی منتظر شدیم متوجه شدیم که در محل ملاقات دوربین گذاشته اند. به رشید هم تاکید شده بود که بین من و پدرش و رو به دوربین بنشیند که این وضعیت این دیدار کوتاه را برای ما خیلی سخت کرد. نمی دانم دلیل این کار چه بود ولی به هر حال از لحاظ روحی خیلی آزار دهنده بود. این مسئله البته در خصوص بازجویی های رشید هم وجود داشته یعنی از جلسات بازجویی هم به گفته رشید فیلمبرداری می شود که مشخص نیست به چه هدفی انجام می شود.

درباره وضعیت جسمی و روحی آقای اسماعیلی می پرسم که مادرش می گوید: ما سه شنبه هفته گذشته با رشید ملاقات کردیم و از آن زمان از او بی خبر هستیم اما درهمان ملاقات خودش تاکید داشت که حالش خوب است و ما نگران نباشیم، او در دوران بازداشت قبلی هم هیچ وقت ضعف نشان نمی داد و از شرایط گله نمی کرد اما این بار ظاهر او نشان می داد که در شرایط خوبی نیست، لاغر شده و بسیار رنگ پریده بود، به هر حال الان ۲۵ روز است که پسرم در انفرادی به سر می برد و اجازه تماس تلفنی هم ندارد، هیچ دلیلی هم برای اینکه چرا او را در انفرادی نگه دارند عنوان نمی شود. اصلا فکر اینکه رشید بیشتر از سه هفته است بدون هیچ ارتباطی در سلول انفرادی زندانی به سر می برد ما را مریض کرده است. من و پدرش از روز ملاقات تا الان اصلاً وضعیت روحی خوبی نداریم بخصوص اینکه به خاطر سن بالا و بیماری قادر به رفت و آمد زیاد به مراجع نیستیم.

او با ناکید بر اینکه اتهام یا اتهامات انتسابی فرزندش هنوز مشخص نیست، می افزاید: فقط گفته اند در قالب جرائم رایانه ای هست پرونده هم در بازپرسی است، می گویند فعلاً بازداشت موقت است و هنوز بازجویی ها تمام نشده و معلوم هم نیست تا کِی طول بکشد. نمی دانم چرا بازجویی باید اینقدر طولانی باشد ؛آن هم در حالی که پسرم در انفرادی به سر می برد.

خانم اسماعیلی سپس می گوید که به پی گیری های او و پدر رشید پاسخ دقیقی داده نمی شود؛ اصلا ما نمی دانیم برای ارتباط با مسوولین اطلاعات سپاه باید به کجا مراجعه کنیم و مرکز مشخصی در این خصوص وجود ندارد.
او سپس تاکید میکند که فرزندش همیشه پایبند به قانون اساسی و معتقد به رعایت آن بوده و “اگر هم انتقادی داشت در همان چارچوب بیان می کرد. واقعاً نمی دانم چرا بازداشت شده. تمام وقت اش صرف مطالعه می شد و در انتقاد کردن هم اهل توهین و تند روی نبود و همه کسانی که او را می شناختند به میانه روی و دلسوزی او اعتراف داشتند”.

رشید اسماعیلی سوم دی ماه ۸۸ نیز پس از احضار به اداره اطلاعات اصفهان بازداشت شده بود. این فعال دانشجویی که ۷۰ روز در بازداشت به سر برده بود با قرار وثیقه آزاد واز سوی دادگاهبه یک سال و شش ماه حبس تعلیقی به مدت سه سال محکوم شد.

اکنون مشخص نیست بازداشت مجدد او در راستای چه اهدافی از سوی اطلاعات سپاه اصفهان صورت گرفته است.