نشریه‌ سایت خامنه‌ای؛ برای بسیجی‌ها و محافل انقلابی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پیش شماره منتشر شد

وب‌سایت دفتر آیت‌الله خامنه‌ای اقدام به انتشار عمومی “پیش شماره چهارم” نشریه‌ای با عنوان “خط حزب‌الله” کرده است، نشریه‌ای “با هدف انتشار در محافل انقلابی، نمازهای جمعه، هیأت‌های مذهبی و پایگاه‌های بسیج”.

وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای در معرفی این نشریه از آن با عنوان نشریه “جامعه حزب‌الله” یاد کرده که قرار است هر هفته منتشر شود و می‌کوشد “با بهره‌گیری بی‌واسطه از اندیشه‌ها و بیانات” رهبر جمهوری‌اسلامی اقدام به پیشنهاد “راهبردها، رویکردها و مواضع مناسب با رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کشور، منطقه و جهان” کند. به گفته وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای این نشریه قرار است “با اتکا به شبکه‌ی گسترده‌ی جوانان مومن و انقلابی کشور و بر بستر انگیزه‌ی انقلابی” این نشریه را به دست مخاطبان برساند.

براساس آن‌چه که در صفحه اول این نشریه درج شده، پیش از این سه پیش‌شماره دیگر از “خط حزب‌الله” نیز منتشر شده، اما آن‌گونه که مسئولان سایت رهبر ایران در قسمت نظرها و در پاسخ به کاربری نوشته‌اند شماره‌های پیشین آن “آزمایشی” بوده و “به صورت محدود” منتشر شده.

بخش عمده مطالب این نشریه به بازنشر سخنان و مواضع آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازد. مواضعی که برخی جدیدتر هستند - نظیر آن‌چه درباره توافق هسته‌ای گفته - و برخی قدیمی‌تر - از جمله نقل یک سخن‌رانی از سال ۷۵ -. یکی از مطالب سایت رهبر جمهوری‌اسلامی در تشریح مواضع او نیز از دیگر مطالب این نشریه است. نکته قابل توجه اما شاید معرفی کتابی از شهریار زرشناس درباره تاریخ روشنفکری در ایران باشد. زرشناس از جمله متفکران نزدیک به اصول‌گرایان است و بارها نیروهای نزدیک به اصلاح‌طلبان و روشنفکران را به وابستگی به دیگر کشورها متهم کرده است.

با این حال اشاره‌ای به نام مسئول یا مسئولان احتمالی این نشریه نشده است. اتفاقی مشابه آن‌چه که در سایت آیت‌الله خامنه‌ای نیز رخ داده و اشاره‌ای به نام مسئولان آن نشده است؛ گرچه با توجه به عکس‌ها و خبرهایی که در این سایت منتشر می‌شود، می‌‌توان حدس زد که گردانندگان آن از نزدیکان دفتر رهبر ایران هستند، اما هم‌چنان به شکل رسمی این مساله تایید نشده.

وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای (khamenei.ir) در سال‌های اخیر فعالیت خود را گسترش داده است. علاوه بر به روز شدن خود سایت، مسئولان آن اقدام به راه‌اندازی حساب‌های کاربری با نام رهبر جمهوری‌اسلامی در شبکه‌های اجتماعی مختلف کرده‌اند. مساله‌ای که البته با استقبال حامیان رهبر جمهوری‌اسلامی مواجه شده است.

وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای در ماه‌های اخیر بنا به مسایل سیاسی روز، اقدام به برجسته کردن بخشی از سخنان او درباره مسایل در تیتر خبر می‌کند. هم‌چنان که عموما خلاصه سخن‌رانی‌های او نیز منتشر می‌شود. این سایت اخیرا در یادداشتی، به “تحلیلی بر موضع‌گیری” آیت‌الله خامنه‌ای درباره توافق هسته‌ای پرداخته. مساله‌ای که به نظر می‌رسد به منظور پایان دادن به گمانه‌زنی‌ها درباره موضع رهبر ایران پیرامون گفت‌وگوهای هسته‌ای بود.

این نشریه در حالی با تیتر اصلی “مبارزه با استکبار ادامه خواهد داشت” - اشاره به تازه‌ترین سخنان او- منتشر شده است که جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، سخنان اخیر آیت‌الله خامنه‌ای درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای را “بسیار نگران‌کننده” توصیف کرد.

اشاره وزیر امورخارجه آمریکا به سخنان رهبر ایران در نماز عید فطر است که گفته بود چه در صورت تصویب توافق و چه در صورت رد آن، سیاست‌های جمهوری‌اسلامی مقابل آمریکا و کشورهای منطقه تغییر نخواهد کرد.