خانه آیت الله منتظری رفع پلمب نمی شود

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» احمد منتظری در مصاحبه با روز:

سومین سالگرد درگذشت آیت الله منتظری هم بدون برگزاری مراسم از سوی خانواده او سپری می شود. احمد منتظری به “روز” می گوید:امکان برگزاری مراسم نداریم چون حسینیه، منزل شخصی و دفتر آیت الله منتظری همچنان پلمپ است و برای مسجد هم مجوز برگزاری مراسم را نمیدهند مگر اینکه در مسجدی دورافتاده اقدام کنیم که مردم به زحمت می افتند و عملا امکان حضور هم نمی یابند.

احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری که روز سه شنبه به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده بود به “روز” می گوید:گفتند به هیچ عنوان از حسینیه، دفتر و منزل شخصی حاج آقا رفع پلمپ نخواهند کرد.

آیت الله حسینعلی منتظری، سرشناس ترین روحانی منتقد حکومت و مرجع تقلید شیعه، که آذر ماه سال 88 در سن هشتاد و هفت سالگی در شهر قم درحالی درگذشت، رسما اعلام کرده بود دولت محمود احمدی نژاد مشروعیت ندارد.

این روحانی سرشناس، پیش از انقلاب از نزدیکان آیت الله خمینی بود و بارها بازداشت و زندانی شده بود. او پس از انقلاب 57، رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی و سپس قائم مقام آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی شد اما در سال 68، به دلیل اختلاف نظر با آیت الله خمینی و اعتراض به اعدام هزاران زندانی سیاسی از قائم مقامی عزل شد.

آیت الله منتظری همچنان منتقد حکومت باقی ماند و در سال 76 و پس از هشدار نسبت به حکومتی شدن مراجع و انتقاد از اختیارات فراقانونی آیت الله خامنه ای، حسینیه و دفترش مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفت و خود نیز در حصر خانگی قرار گرفت. هرچند این حصر در اواخر ریاست جمهوری سید محمد خاتمی رفع شد اما به گفته خانواده اش همچنان دچار محدودیت های شدیدی بود. پس از درگذشت او نیز برگزاری مراسم ختم و بزرگداشت او ممنوع شد؛

ممنوعیتی که در سه سال گذشته و هر سال همزمان با سالگرد درگذشت آیت الله منتظری ادامه داشته است.

فرزند او در مصاحبه با “روز” میگوید: امسال هم مراسم سالگردی نداریم چون امکان اش را نداریم. یک ماه پیش و همزمان با سالگرد قمری درگذشت حاج اقا، در نجف آباد مراسمی از سوی دوستداران ایشان برگزار شد اما اگر ما بخواهیم در قم مراسم بگیریم باید از آقایان برای مسجد مجوز بگیریم که تجربه سالهای گذشته نشان داده مجوز نمی دهند مگر اینکه بخواهیم برویم مسجدی در منطقه دورافتاده ای پیدا کنیم که این نیز مردم را به زحمت می اندازد و امکان حضور پیدا نمی کنند. از سویی آنطور که شایسته حاج آقا است نمی توانیم مراسمی برگزار کنیم، لذا از برگزاری مراسم صرف نظر کرده ایم.

از آقای منتظری می پرسم: در مورد حسینیه و دفتر حاج آقا که پلمپ شده در نهایت به شما چه پاسخی داده اند و چه زمانی رفع پلمپ خواهد شد؟ می گوید: خانه شخصی و دفترکه سه سال است پلمپ شده، حسینیه هم که بیش از 15 سال است در پلمپ است و ما نمی توانیم پی گیری رسمی یا شکایتی برای رفع پلمپ بکنیم چون عاقلانه نیست که شکایت را به همان نهادی ببریم که پلمپ کرده.

او توضیح میدهد: روز سه شنبه مرا به دادگاه ویژه روحانیت احضار کرده بودند. من پیش دستی کردم و گفتم احتمالا میخواهید از خانه شخصی ما رفع پلمپ کنید چون مردم می آیند و کسانی که پلمپ کرده اند را نفرین می کنند و قطعا این نفرین ها از طریق مامورانتان به گوش شما هم رسیده. اما گفتند که به هیچ عنوان رفع پلمپ نخواهیم کرد. اکنون هم شما را برای این خواسته ایم که شما شهریه را همچنان پرداخت میکنید و ما داریم برای آینده احتیاط میکنیم که در آینده ادعای مرجعیت نکنید. من هم گفتم که بله ما با اجازه و نظر مراجع شهریه میدهیم و برای این مساله هم از هیچ کسی دستور نمی گیریم اما خیالتان راحت باشد که من ادعای مرجعیت نخواهم کرد.

می پرسم منظور از شهریه ای که پرداخت میکنید چیست؟ فرزند آیت الله منتظری پاسخ میدهد: مقلدینی که به تقلید از آیت الله منتظری باقی مانده اند وجوهات شرعی را می آورند و ما هم به نیازمندان می دهیم. همین مساله باعث ناراحتی آقایان است. می گویند چرا به افراد و طلابی که ما آنها را محروم میکنیم شهریه می دهید. این نکته را توضیح دهم که کافی است شما به نهادهای تحقیقاتی که ظاهرا مستقل هستند هم سر بزنید تا متوجه شوید.وقتی احساس می کنند فردی حرفی برای گفتن دارد و صددرصد مطیع نیست عذرش را می خواهند، فقط افرادی را به کار می گیرند که صد در صد مطیع باشند و همین باعث تاسف است. این افراد که محروم می شوند به ما مراجعه میکنند و ما وقتی از وضعیت شان مطمئن می شویم، بدانها شهریه می پردازیم.

احمد منتظری سپس می گوید: این چهارمین بار بعد از درگذشت حاج آقا است که مرا احضار می کنند. من به دلایلی تاکنون اطلاع رسانی نمیکردم، بار سوم که سال گذشته بود تفهیم اتهام هم کردند و با قرار کفالت آزاد شدم. آنها مرا به تضعیف مبانی نظام و توهین به مسئولان مملکتی و چیزهایی از این دست متهم کردند. این بار چهارم هم بهانه شان حضور من در جلسه سرای اهل قلم، مربوط به مهدی خزعلی بود. گزارش دروغی از ماموران شان دریافت کرده بودند یا خودشان مخصوصا کم و زیاد کرده بودند؛ به هر حال در این مورد سئوال و جواب کردند.

می پرسم به نظر شما هدف از این احضارها و برخوردها چیست؟ فرزند ایت الله منتظری می گوید: هدف اصلی این است که ما در مجامع سیاسی حضور پیدا نکنیم. کلا می خواهند تحت فشار باشیم و به مجامع سیاسی وارد نشویم. در واقع پروژه ای که دنبال می کنند این است که اسم آیت الله منتظری به فراموشی سپرده شود. گمان میکنند حضور من و برادرم سعید در مجامع سیاسی، باعث تجدید نام منتظری می شود در حالی که در خانه هم که بشینیم و بیرون هم که نیاییم، نام منتظری زنده است و در میان مردم همه جا شنیده می شود. نمی توانند نام منتظری را از تاریخ حذف کنند.