خبری از تسلیت نیست

نویسنده
شیرین کریمی

» سکوت مسئولان در قبال کشته شدن معدنچی ها

با گذشت 48 ساعت از کشته شدن دست کم هشت معدنچی در شرق کشور، مقامات ارشد جمهوری اسلامی به سکوت خود در این ارتباط ادامه داده اند. این در حالی است که خبرگزاری کار می گوید ممکن است تعداد قربانیان بیشتر باشد اما مسئولان وزارت کار اعلام نکنند. وقوع انفجار در معدن طبس درست در روزی انجام شد که طوماری اعتراضی حاوی 10 هزار امضای کارگران به وزارت کار تحویل داده شد.

برخی نام طبس، شهری کویری در شمال شرقی استان یزد را برآمده از “تب بس” می دانند؛ بسی داغ. حالا اما انفجار های مهیب در معادن زغال سنگ این شهر داغ خود را بر خانواده معدنچیانی گذاشته است که روز سه شنبه جان خود را از دست دادند.

مدیرعامل شرکت آروین نوین- در تشریح انفجار در “یال شمالی” جزئیات انفجار به ایسنا گفته است: “در ساعت هفت روز سه‌شنبه کارگران شروع به کار کرده که 13 تن از آنان وارد تونل شده و هشت تن در «افق3»، چهار تن در «افق2» و یک تن دیگر نیز به عنوان مسئول ایمنی کارشان را آغاز کردند”.

در ساعت 7:50 صبح سه شنبه صدای انفجار از معدن شنیده و گرد و غبار زغال از تونل خارج می شود.

در حالی که مسئولان معدن در ساعات نخست تعداد جان باختگان را 4 نفر اعلام کردند، اما پزشکی قانونی اعلام کرده است دست کم 8 تن از کارگران بر اثر انفجار کشته شده اند، و این آمار ممکن است بالاتر نیز برود.

با ادامه عملیات شبانه کشف اجساد، تا ساعت 22 سه شنبه، جسد هفت کارگر معدن یال شمالی واقع در بخش پدیده طبس از عمق زمین بیرون آورده شد. گفته می‌شود گروه عملیاتی کشف اجساد تا تا عمق ۵۰۰ متری تونل پیش رفته‌اند و ظاهراً جنازه هشتم نیز در کارست.

همزمان در حالی که فرماندار طبس با تاخیر بسیار مرگ هشت کارگر معدنچی را درجریان انفجار معدن یال شمالی تایید کرده، به گزارش ایلنا – خبرگزاری کار ایران- برخی منابع کارگری در این معدن تعداد کارگران محبوس را بیش از رقم اعلام شده می‌دانند.

بر اساس خبر ایلنا این کارگران معتقدند در جریان حادثه امروز معدن یال شمالی حداقل ۱۵ معدنچی گرفتار شده‌اند که احتمال می‌رود همه آن‌ها در جریان انفجار و ریزش معدن کشته شده باشند. اما فرماندار طبس در گفتگو با این خبرگزاری احتمال وجود قربانیان بیشتر را رد کرده است.

گفتنی است در آذرماه سال ۸۹ حادثه‌ای مشابه در یکی از معادن کرمان روی داد که در جریان آن 4 کارگر در عمق 600 متری تونل محبوس شده بودند. با این حال مسئولان می گفتند تلاش‌ها برای نجات کارگران محبوس ادامه دارد. آن ها سپس تا مدتی طولانی از تایید خبر کشته شدن کارگر ها خودداری کردند و چهار ماه پس از آن در فروردین سال بعد جنازه 3 کارگر بیرون کشیده شد و از سرنوشت کارگر چهارم خبری انتشار نیافت.

مسئولان ارشد جمهوری اسلامی تاکنون در ارتباط با این فاجعه سکوت اختیار کرده اند، نه در فیس بوک و سایت آیت الله خامنه ای خبری از تسلیت است و نه نهاد ریاست جمهوری با بازماندگان قربانیان همدردی کرده است. این در حالی است که محمود احمدی نژاد روز یکشنبه با انتشار پیامی خطاب به مردم ایالات متحده، کشته شدن دانش آموزان در یک دبستان بر اثر تیراندازی یک مهاجم را با “تاثر فراوان” تسلیت گفته بود.

در حالی که کارشناسان می گویند عدم رعایت ایمنی در معادن کشور به همراه نبود نظارت بازرسان وزارت کار، اصلی ترین دلیل کشته شدن معدنچی های کشور است، روز گذشته رئیس اداره کار طبس با رد اتهام قصور بازرسان کار گفته این اداره در سال جاری سه بار از این معدن بازرسی کرده است.

وی گفته است :” طبق نظر و مشاهدات کار‌شناسان معادن علت حادثه معدن یال شمالی که سبب کشته شدن ۸ کارگر نیز شده است تصاعد آنی گاز بوده است.”

اما در اظهار نظری متفاوت، نماینده طبس در مجلس نهم، “عدم رعایت” موارد ایمنی را در وقوع حادثه دیروز انفجار معدن یال شمالی “مسلم” دانسته است.

به گزارش ایلنا که در دو روز اخیر پیگیر اخبار انفجار مذکور بوده، محمدعلی عبدالله زاده با اعلام تشکیل هیات علت‌یابی حادثه از صبح دیروز خاطرنشان کرده است: “بازرسی‌های منظم و ممانعت از فعالیت معادن خطرناک برای حفاظت از جان کارگران ضرورتی قانونی است که در صورت محرز شدن ضعف بازرسی کار قطعا برخورد خواهد شد”.

تراژدی طبس همزمان شده است با ارائه آخرین آمار مرگ و میر ناشی از حوادث کار از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور: “مرگ‌های ناشی از حوادث کار در هفت ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته است.”

این آمار نشان می دهد که در یک دهه اخیر بیشترین میزان کشته شدن کارگران، با 1507 مورد در۱۳۹۰ و در دولت دوم محمود احمدی نژاد و کمترین آن با ۴۶۱ مورد در سال در زمان دولت دوم محمود خاتمی – رئیس دولت اصلاحات – در ۱۳۸۱ ثبت شده‌است.

کارگران کشور نسبت به سیاست های وزارت کار اعتراض جدی دارند. روز سه شنبه ساعاتی پس از وقوع انفجار در معدن طبس، نمایندگان کارگری طوماری اعتراضی با 10 هزار امضا را به وزارت کار تحویل دادند.از سوی دیگر هماهنگ کنندگان طومار از ساعت ده صبح سه شنبه دست به تحصن در مقابل مجلس شورای اسلامی زدند. تعداد امضاهای این طومار قرار است به 30 هزار برسد.

آن ها خواستار کنار گذاشته شدن اصلاحات ضدکارگری در قوانین کار هستند.

از سوی دیگر 15 آذر هم پنج تشکل کارگری ایران با صدور بیانیه‌ای نسبت به افزایش حوادث کار در ایران هشدار دادند. بیانیه ای که تصریح می کرد حوادث کار “دومین عامل مرگ و میر” در ایران بعد از “تصادفات” است و عدم رعایت ملاحظات ایمنی و تصویب و اجرای قوانین حمایتی لازم را “جنایت علیه نیروی کار” توصیف کرده است.