بزودی موشک ها به غرش در می آید ‎

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» جزایری:

در شرایطی که بررسی نهایی «برجام» در مجلس شورای اسلامی ادامه دارد، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ضمن اظهاراتی با اعلام اینکه “هرکجای «برجام» که قدرت دفاعی کشور را تحت تأثیر قرار دهد غیر قابل اجرا خواهد بود” بار دیگر موضوع آزمایش های موشکی در جمهوری اسلامی را پیش کشیده و تاکید کرده است که بزودی موشک های جمهوری اسلامی به “غرش” در خواهند آمد.

سرتیپ پاسدار مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفته: “خواب پریشان دشمنان انقلاب اسلامی در زمینه تضعیف توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران محقق نخواهد شد، و خوشبختانه کمترین تردیدی در افزایش توانمندی‌ها و مهارت‌های نیروهای مسلح وجود ندارد.”

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین اضافه کرده: “جمهوری اسلامی ایران و مقاومت منطقه به دفعات و با صراحت توسط دولت شرور آمریکا و رژیم غیرقانونی و شیطانی صهیونیستی مورد تهدید نظامی قرار گرفته است؛ لذا در راستای تأمین امنیت ملی خود و دوستان‌مان باید بر قدرت نظامی خود بیافزاییم، و این امر مهم تحت تأثیر هیچ پدیده دیگری واقع نمی‌شود.”

او بدون اشاره به بررسی های نهایی توافق هسته ای جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ که در مجلس شورای اسلامی جریان دارد همچنین تاکید کرده: “هرکجای «برجام» که قدرت دفاعی کشور را تحت تأثیر قرار دهد غیر قابل اجرا خواهد بود؛ این را هم به داخلی‌ها و هم به بیگانگان می‌گویم.”

در متنی که به نقل از این مقام ارشد نیروهای مسلح در خبرگزاری ها منتشر شده، او با اشاره به اینکه “برای بعد از برجام برنامه‌های روشنی داریم” مدعی شده است که “به زودی موشک‌های ما به غرش در خواهند آمد.”

مسعود جزایری هفته گذشته نیز در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی العالم جمهوری اسلامی با بدبینی نسبت به توافق هسته ای وین گفته بود: “مذاکرات و توافق هسته ای، برگی است که آمریکایی ها از طریق آن خواستند تا بر روی منویات جمهوری اسلامی ایران تأثیر بگذارند، که امیدواریم با تمهیداتی که در مقابل آن پیش بینی شده است، هرگز چنین اتفاقی نیفتد و آمریکایی ها نتوانند سیاست های خودشان را از این طریق علیه ایران، اعمال کنند.”

وی در این اظهارات خود نیز تاکید کرده بود که “اصولا عرصه دفاع و دفاع نظامی را کاملا جدا از مذاکرات سایر عرصه‌ها می دانیم و لذا مباحث موشکی خود را طبق برنامه و سیاست‌های ابلاغی خودمان پیگیری می کنیم.”

معاون ستاد کل نیروهای مسلح با گفتن اینکه “ما نظامی‌ها آموخته ایم که تحت تأثیر حواشی مسائل سیاسی و مذاکراتی که در سطح نظام تصمیم آنها گرفته می شود، قرار نگیریم و راه و خط خودمان را با قاطعیت ادامه بدهیم” خبرداده بود: “ما در آینده نزدیک رزمایش موشکی خواهیم داشت و بخشی از توان موشکی جمهوری اسلامی ایران به نمایش درخواهد آمد و این مصداق روشنی است که در هر شرایط و موقعیت نظامی، سیاسی وامنیتی جمهوری اسلامی ایران اهداف عالی خود را دنبال می کند.”

علاوه بر این مقام ارشد نظامی در روزهای اخیربرخی از فرماندهان سپاه پاسداران هم از بی تاثیر بودن توافق هسته ای بر برنامه های موشکی جمهوری اسلامی خبرداده اند. از جمله ۱۲ مهرماه فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در جریان سخنرانی در دانشگاه علم و صنعت گفته بود: “ما هیچ محدودیتی در حوزه موشکی برای خود قائل نیستیم و برنامه‌های آمادگی و رزمایش‌های موشکی سپاه بر اساس تقویم سالیانه و بدون وقفه انجام می‌شود؛ اما تنها بخشی از آنها به اقتضای شرایط رسانه‌ای می‌شود.”

سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده همچنین تاکید کرده بود: “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران زیر بار زیاده‌خواهی‌های دشمنان نخواهد رفت؛ همانگونه که در گذشته نیز اعلام شد به هیچ وجه اجازه بازرسی از مراکز نظامی را نخواهد داد.”

۲۳ تیرماه دولت جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته ای با گروه ۵+۱ که در وین انجام شد به توافق رسید و روز سه شنبه ۳۰ تیرماه نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ای (۲۲۳۱) این توافق را تایید کرد. بر اساس این قطعنامه، در صورتی که جمهوری اسلامی به تعهدات خود در قبال توافق صورت گرفته پایبند باشد تمام قطعنامه های قبلی این شورا و تحریم های حاصل از آنها درارتباط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی لغو خواهد شد.

به موجب بخشی از این قطعنامه، محدودیت ها در زمینه موشک های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته ای و سلاح های سنگین جمهوری اسلامی به مدت ۸ و ۵ سال همچنان ادامه خواهد داشت.در عین حال در این قطعنامه تاکید شده که این شورا اجازه انتقال فناوری موشک های بالستیک و سنگین به جمهوری اسلامی در صورت تایید شورای امنیت و از طریق این شورا را خواهد داد. همچنین در این قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته شده از آزمایش و طراحی موشک های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارند پرهیز کند.

پس از صدور قطعنامه تایید توافق هسته ای جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ از سوی شورای امنیت سازمان ملل بسیاری از فرماندهان نظامی به این موضوع واکنش نشان داده و از جمله فرمانده کل سپاه پاسداران آن را در تناقض با “خطوط قرمز” جمهوری اسلامی و بی اعتبار خوانده بود.

سرلشکر پاسدار عزیز جعفری گفته بود: “هر قطعنامه‌ای که در تضاد با خطوط قرمز کشورمان باشد، هیچ اعتباری ندارد و امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل وقت خود را برای تصویب چنین پیش‌نویسی به بطالت نگذراند.”

این درحالی است که در سه ماه گذشته حسن روحانی رییس دولت جمهوری اسلامی، جواد ظریف وزیر امورخارجه و مقامات ارشد تیم مذاکرات هسته ای همگی در اظهارات خود بر این نکته تاکید کرده اند که بخش مربوط به محدودیت فعالیت های موشکی در قطعنامه ۲۲۳۱ الزام آور نبوده و نقض آن نقض توافق هسته ای نخواهد بود.

با این حال اما به نظر می رسد همزمان با بررسی های نهایی توافق هسته ای یا برجام در مجلس شورای اسلامی برای تصویب و آغاز اجرای آن فرماندهان نظامی با اینگونه اظهارات همچنان تلاش می کنند تا مجلس و دولت را در فشار قرار دهند تا هیچ گونه تعهدی در قبال مسایل نظامی نپذیرند.

در همین ارتباط حسن روحانی در سفر اخیر خود به نیویورک در گفت و گویی با رادیوی ملی امریکا درباره علت مخالفت فرماندهان سپاه با توافق هسته ای گفته : “برخی در ایران، مخالف این توافق بودند. از جمله گروهی استدلالشان این بود که اجرای این توافق ممکن است در مسایل دفاعی کشور اخلالی ایجاد بکند و مشکلاتی را برای دفاع کشور و بنیه دفاعی کشور ایجاد بکند. به این دلیل مخالف بودند و یا ممکن است مخالف باشند. توضیحات من این بود که ما هرگز نپذیرفتیم و نمی پذیریم که هیچگونه محدودیتی در زمینه دفاع کشور بوجود بیاید. هر کشوری بر مبنای تهدیداتی که ممکن است احساس بکند باید بنیه دفاعی خودش را قوی بکند. کشور ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین با توضیحاتی که داده شده امروز فضا آرام‌تر است. برای اینکه ما در این توافق در زمینه دفاعی خودمان محدودیتی را نپذیرفتیم.”

 اما تاکیدات اخیر معاون ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده نیروی هوافضای سپاه بر انجام آزمایش موشکی در آینده ای نزدیک، در حالی است که در دو سال گذشته برخی از اعضای مجلس از جمله سرتیپ پاسدار جواد کریمی قدوسی بصراحت از مخالفت حسن روحانی با برگزاری آزمایش های موشکی خبرداده اند.

سپاه پاسداران بصورت سالانه رزمایش های موشکی برگزار می کند که در سالهای اخیر نمونه هایی از موشک های بالستیک خود را در این رزمایش ها با عنوان “پیامبر اعظم” شلیک و آزمایش کرده است. این نهاد نظامی در سال ۱۳۹۲ رزمایش موشکی برگزار نکرد اما اسفندماه سال گذشته مجددا آن را از سر گرفت و در جریان برگزاری رزمایش موشکی پیامبر اعظم ۹ چندین نوع از موشک های بالستیک خود را شلیک و آزمایش کرد.

پس از توافق هسته ای و صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ مردادماه سال جاری نیز “۳۰ نماینده مجلس” به حسن روحانی تذکر داده و خواستار «حمایت دولت» از رزمایش موشکی شده بودند.

این۳۰ عضو مجلس با اشاره به بندی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در تایید توافق هسته ای که در آن بر تداوم محدودیت ها در زمینه موشک های بالستیک تاکید شده، نوشته بودند: “توان دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی در مذاکرات از خطوط قرمز برجسته جمهوری اسلامی بوده و عدم برگزاری رزمایش ها باعث تضعیف و عدم کارایی نیروهای مسلح خواهد شد لذا نمایندگان ملت از حضرت عالی می خواهند که از رزمایش های موشکی« پشتیبانی» کنید تا در عمل قول شما و تیم مذاکره کننده ثابت شود و این موضوع مهم دفاعی از پرده ابهام خارج شود.”

۲۵ مردادماه نیز ۲۰۴ عضو مجلس شورای اسلامی از حسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح خواسته بودند تا “تست موشکی” توسط وزارت دفاع دولت جمهوری اسلامی از سر گرفته و همچنین برگزاری رزمایش های مشترک سپاه و وزارت دفاع براساس “برنامه‌های پیش‌بینی‌شده و مصوب” انجام شود.

حسن فیروزآبادی در پاسخ به اعضای مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که “برای هر آزمایش موشکی، موارد در یک هیات سیاست‌گذاری بررسی می‌شود و نتیجه آن به محضر فرماندهی معظم کل قوا تقدیم می‌شود که پس از تصویب معظم‌له اقدام می‌گردد. مصوباتی که اکنون در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح بوده نیز برابر مصوبه معظم‌له به‌موقع اجرا خواهد شد. فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران به‌نحوی که برنامه‌ریزی شده است، با هیچ مانعی روبه‌رو نخواهد بود.”