یاد یاران

نویسنده
پرستو سپهری

وداع بانوی خدمتگذار موسیقی…

اولین باغچه بان، بانوی بنیان گذار تالار رودکی واپرای ایرانی صبح روز یکشنبه درمنزل شخصی خود واقع در ترکیه و درسکوت خبری رسانه های ایران دیده از جهان فرو بست.

اولین باغچه بان بانوی موسیقی ترک تبار، صبح روز یکشنبه، نهم آبان ماه سال جاری در کشورش دیده از جهان فرو بست. باغچه بان که ازنوازندگان به نام پیانو ونخستین بانی  اپرا در ایران محسوب می شد درشهر مرسین ترکیه، از پدری ترک تبار و مادری فرانسوی الاصل به دنیا آمد. اولین و همسرش ثمین باغچه بان در طول حیاط خود دست به تولید آثار بی نظیری در موسیقی ایرانی و ترکی زدند و منشاء خدمات زیادی به موسیقی ایران شدند.

 

 

وی در سال 1329 اولین دوره ی  ورک شاپ های آموزشی وکلاس های آکادمیک را راه اندازی کرد و درادامه فعالیت های خود گروه کر هنرستان عالی موسیقی تهران را بنیان نهاد و سال ها بعد  با گروه کر کودکان بی سرپرست، ده قطعه برای رنگین کمون اجرا کرد. حسین سرشار، محمد نوری، سودابه تاجبخش، پری ثمر، پری زنگنه، سودابه صفاییه و عنایت رضایی از جمله شاگردان وی در این هنرستان محسوب می شدند. افرادی که بعد ها و با گذشت زمان هریک به عنوان وزنه های سنگینی در عرصه موسیقی ایران مطرح شدند.

پس از انقلاب اسلامی، فعالیت های خانواده باغچه بان در ایران شکلی مسکوت به خود گرفت تا اینکه بر اساس فشارهای سیاسی حاکم در زمان خود، این زوج آموزگار موسیقی، در سال 1363 مجبور به ترک ایران و بازگشت به ترکیه شدند. اِولین در دانشگاه “معمار سنان استانبول ” تا سال ۱۳۷۳ نوازندگی پیانو درس می داد.او در دوران بازنشستگی ده کتاب درباره تکنیک های پیانو و آواز به زبان ترکی و فرانسوی نوشت. آخرین کتاب او نیز موسیقی برای کودکان، هنوز منتشر نشده است. اما مهمترین کتاب او برای ایرانیان، کتابی است به زبان فرانسه که درباره فعالیت ها، آثار هنری و هنرمندان قبل از انقلاب ایران نوشته شده است.

اولین پیش از درگذشت در مصاحبه های کوتاهی درباره ملیت خود می گوید: “ترکیه وطن من است و من مثل یک درخت در آنجا رشد کردم، اما میوه‌هایم را در ایران دادم و در ایران به بار نشستم. به همین علت هر دو کشور را دوست دارم و هر دو را وطن خودم می‌دانم.”

آخرین تمرینات و فعالیت های موسیقیایی اولین و گروهش در ترکیه مربوط به اجرای “رنگین کمون 2” در همین کشور بود.