تلاش برای جلوگیری از حمله اسراییل به ایران

نویسنده

» گزارش فیگارو از حواشی سفر هیلاری کلینتون به منطقه

مارک آنری

هیلاری کلینتون به اسراییل خاطرنشان کرد که درخصوص حمله به تأسیسات هسته ای ایران هیچ اقدامی را بدون موافقت ایالات متحده انجام ندهد. این پیام ازطریق کانال های دیپلماتیک منتقل شد.

وزیر خارجه ایالات متحده که پس از دو سال به اسراییل رفت در این رابطه گفت: “دوستانی مانند ما باید با یکدیگر و به شیوه ای هوشمندانه و خلاقانه تفکر و عمل کنند.” او افزود: “ما از کلیه اجزای قدرت آمریکا استفاده خواهیم کرد تا ایران به سلاح اتمی دست نیابد.” از بنیامین نتانیاهو خواسته شد که علی رغم شکست مذاکرات هسته ای با تهران هیچ گونه رویکرد نظامی اتخاذ نکند.

گزینه حمله “بازدارنده” دیگر در ماه های اخیر تیتر اول اخبار نبوده است و به هرحال نخست وزیر اسراییل خواسته یا ناخواسته پذیرفته که فرصتی را برای تحریم های بین المللی علیه تهران قائل شود. ولی این تاکتیک درحال حاضر تهران را مجاب به توقف برنامه هسته ای اش نکرده است.

بنیامین نتانیاهو جمهوری اسلامی را به دست داشتن در یک سری سوء قصدهای ضد اسراییلی که طی ماه های اخیر در قبرس، کنیا، گرجستان، آذربایجان، تایلند و هندوستان اتفاق افتاده متهم کرده است. به نوشته رسانه های اسراییلی، تمامی این سوء قصدها که اکثراً به دستگیری عوامل آنها ازجمله چندین ایرانی منجر شده، به دلیل اطلاع رسانی سریع موساد شکست خورده است. روزنامه هارتص روز دوشنبه نوشت که هدف این سوء قصدها، خطوط هوایی، هتل ها و اماکن توریستی مورد بازدید اسراییلی ها بوده و “می توانست منجر به اعلان جنگ شود”. این روزنامه همچنین خاطرنشان کرد که “ایران بازی خطرناکی را آغاز کرده که می تواند کل خاورمیانه را به آتش بکشد”.

باراک اوباما در برابر این وضعیت “پرتنش” ساکت ننشست و تصمیم گرفت بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک را از انجام هرگونه اقدام سرزده بازدارد. درهمین رابطه، تعداد مسؤولان آمریکایی که به اورشلیم سفر کرده اند حیرت آور است: ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه، هفته گذشته به اورشلیم رفت؛ تام دانیلون، مشاور امنیت ملی آمریکا، یک سفر محرمانه به آنجا انجام داد. سپس نوبت به هیلاری کلینتون رسید و لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا نیز اواخر ماه گذشته به اورشلیم رفت.

 

“بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ بمب اتمی”

مقامات آمریکایی تحریم های جدید و درعین حال سخت تری را مطرح کرده اند که ممکن است علیه ایران اعمال شوند. مهم ترین آنها به ممنوعیت عبور و مرور ۵۷ کشتی ایرانی مربوط می شود که وظیفه انتقال نفت ایران به سراسر جهان را برعهده دارند.

میت رامنی، نامزد جمهوریخواه که یکی از حامیان سرسخت اسراییل به شمار می رود نیز قصد دارد در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سفری به اورشلیم انجام دهد. تاریخ این سفر نیز کاملاً سبمولیک است و مربوط به عزاداری و روزه یهودیان دررابطه با نابودی معبد بزرگ شان در اورشلیم می شود. نامزد جمهوریخواه بدین ترتیب می خواهد پیامدهای فاجعه باری را یادآوری کند که یک ایران مجهز به سلاح اتمی می تواند به بار آورد.

موضوع دیگری که می توان آن را به مثابه یک هشدار تلقی کرد این که اداره سانسور نظامی اسراییل اجازه داد که روز یکشنبه یک فیلم مستند درخصوص مرکز هسته ای دیمونا در جنوب اسراییل از تلویزیون پخش شود. این مرکز در اواخر سال های ۱۹۵۰ توسط فرانسه ساخته شده و بسیاری از مهندسان سازنده آن برای اولین بار در برابر دوربین اظهارنظر کرده اند. کارشناسان خارجی تعداد بمب های اتمی اسراییل را بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ تخمین زده اند.

منبع: فیگارو، ۱۶ ژوئیه