دوازده زندانی یا گروگان

نویسنده

» گزارش ال پائیس از خانواده بن لادن در ایران

آنخلس اسپینوسا

کمی قبل از اینکه بمب های امریکایی در اکتبر ۲۰۰۱ روی افغانستان سرازیر شوند، کاروانی به صورت مخفی از قندهار به مقصد ایران خارج شد. از آن پس، سازمان سیا ادعا کرد که در حدود دوازده نفر از اعضای عالی رتبه القاعده، ازجمله چند تن از فرزندان اسامه بن لادن از مرز ایران گذشته اند و در خاک این کشور بسر می برند. دولتمردان جمهوری اسلامی از همان ابتدا این موضوع را تکذیب کردند. با این حال، در اواخر ماه نوامبر، یکی از دخترهای این تروریست بین المللی به نام ایمان، به سفارت عربستان در تهران مراجعه کرد و اظهار داشت که از دست مأمور مراقبش فرار کرده است.

ایمان بن لادن زمانی که از پدر خود در قندهار جدا شد، ۹ سال بیشتر نداشت. درحقیقت، قندهار شهری بود که این تروریست در آن و زیر حمایت طالبان زندگی می کرد. ایمان دختر اسامه بن لادن و زن اولش “سیریا نجوا الغانم” است که سه ماه قبل از آن تاریخ به همراه سه فرزند کوچکترش به کشور خود بازگشته بود. اکنون مسجل شده که ایمان در زمان عزیمت به ایران در معیت حداقل شش فرزند دیگر پدرش و یکی از چهار همسر وی، ام حمزه، بوده است. فرزندان دیگر [سعد، اسامه، محمد، فاطمه، حمزه و بکر] در آن زمان بین ۷ تا ۲۰ سال سن داشتند.

براساس اظهارات مختلفی که خانواده بن لادن به مطبوعات عربستانی بیان داشته اند، اسامه بن لادن با یک گذرنامه جعلی سودانی و یک نام ساختگی وارد خاک ایران شده است. بدین ترتیب سرویس های اطلاعاتی ایران نتوانستند او را شناسایی کنند. حدود یک سال پس از آن، عوامل این وزارتخانه اسامه را در محلی محصور و محافظت شده در اطراف تهران مستقر کردند و برای “امنیت شخص اسامه بن لادن” به وی اجازه خروج از آن محل را ندادند. البته او و اطرافیانش هر از گاهی می توانند با اسکورت مخصوص به خرید بروند و همین مسأله به خوبی وضعیت مبهم او را در خاک جمهوری اسلامی نشان می دهد.

در یکی از همین خریدها، ایمان موفق به فرار شده و در سفارت کشورش اعلام پناهندگی کرده. او از آنجا به عبدالله، یکی از برادران ناتنی اش که در عربستان زندگی می کند زنگ زده و خانواده نیز تلاش کرده اند تا او را از ایران خارج کنند.

زمانی که این خبر در سراسر جهان منتشر شد، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در پاسخ به روزنامه نگاران گفت: “ما نمی دانیم او چطور موفق شده به خاک ایران وارد شود و چگونه به سفارت عربستان رسیده.” با این حال سه ماه پس از آن، دولت جمهوری اسلامی علی رغم روابط تیره ای که با ریاض دارد، به ایمان اجازه داد تا به مادرش ملحق شود. الغانم، همسر اسامه بن لادن، به تهران سفر کرد و در تاریخ ۱۸ مارس دخترش را به سوریه برد.

البته هنوز چند نکته متناقض باقی مانده. طبق گفته عمر، چهارمین فرزند از ۲۰ فرزند رهبر القاعده و یکی از اولین فرزندانی که با مطبوعات به صحبت نشسته، او فقط می داند که در زمان تلفن ایمان در اواخر ماه نوامبر خواهران و برادرانش در ایران هنوز زنده اند. با این حال، مادر بریتانیایی او، زینا الصباح، اظهار داشته است که مقامات جمهوری اسلامی از دو سال پیش به ایمان اجازه داده اند که گاهی اوقات با مادرش تماس تلفنی داشته باشد. به علاوه به گفته خالد، یکی دیگر از پسرهای اسامه، ماه ها قبل از اینکه ایمان بتواند فرار کند، سعد، پسر اسامه، فرار کرده بود. و خالد نیز در نامه ای به علی خامنه ای، رهبر انقلاب، خواستار آزادی دیگر اعضای خانواده اش شد.

با اینکه مقامات جمهوری اسلامی به مانند مقامات عربستانی در این رابطه اظهارنظر دقیقی نکرده اند، ولی خانواده اسامه بن لادن اطمینان داده اند که هنوز در حدود ۳۰ نفر از اعضای این خانواده در یک خانه مخفی در تهران بسر می برند. جدا از ام حمزه و ۵ برادر ناتنی ایمان، تعداد ۱۱ تن از نوه های بن لادن که برخی در فاصله این ۸ سال حبس در ایران به دنیا آمده اند، نیز در تهران بسر می برند. حال مشخص نیست که آیا سیف العادل، که زمانی نفر شماره ۳ القاعده بود، و سلیمان ابوغیث، سخنگوی القاعده که سازمان سیا ردش را در اکتبر ۲۰۰۱ در مرز ایران گم کرد، نیز در تهران هستند یا خیر. این درحالی است که گفته می شود این دو نفر در عملیات تروریستی سال ۲۰۰۳ در عربستان سعودی دست داشته اند.

 

منبع: ال پائیس، ۱۹ آوریل