انشعاب در ستاد احمدی نژاد

نویسنده
مریم کاشانی

» اعتراض به "اتهامات و دروغ های" رئیس دولت نهم

سخنان محمود احمدی نژاد در جریان مناظره با میرحسین موسوی، اعتراض چهره های مختلف فرهنگی، سیاسی و برخی گروه های وابسته به جناح راست را نیز برانگیخت؛ تا جایی که مسئولین ستادهای استانی وی(ستادرضوان) رسما به ستاد میرحسین موسوی پیوستند،سیدمهدی شجاعی، نویسنده سرشناس جناح راست با انتشار نامه سرگشاده ای عملکرد وی را “غیرقابل دفاع” خواند، حمیدرضا کاتوزیان  عضو فراکسیون اکثریت مجلس خبر از آن داد که “اصولگرایان نسبت به مواضع تخریبی احمدی نژاد آزرده و مایوس شده‌اند» و حجت الاسلام محمد تقی سبحانی، عضو هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی در قم که از حاضران در جلسه دیدار احمدی نژاد با آیت الله جوادی آملی بوده است، داستان “هاله نور” را تایید و دروغگویی های رئیس دولت نهم را محکوم کرد.

 

تعابیر زشت و ناروا

سید مهدی شجاعی که از نویسندگان حوزه هنر و اندیشه اسلامی است و از منتقدین سرشناس جبهه

اصلاحات محسوب می شود،در نامه ای خطاب به احمدی نژاد ضمن ابراز “سلامی سرشار از تالم و تاثر و ابهام و استفهام ” نوشت: “نگرانی و دغدغه من که باعث و بانی نگارش این نامه شده است مخدوش شدن اصول و ارزشهایی است که حفظشان در تمام این سالها ، دغدغه همه ما بوده است .دغدغه من ،‌کودکان و نوجوانان و جوانانی هستندکه اخلاق و روش و منش ما را سرمشق رفتار و گفتار خود قرار می دهند و از عملکرد مخلصانه و صادقانه ، درس اخلاق و صداقت می گیرند و از غیر آن درس غیر آن .نگرانی من پدید آمدن این تعریف یا تلقی در ذهن مردم و بخصوص جوانتر هاست که برای بدست آوردن مقام و قدرت و موقعیت یا حفظ آن - گیرم به قصد خدمت - توسل به هر شیوه ای مجاز است ، حتی ارتکاب کبائری مثل دروغ و تهمت و هتک حرمت و حیثیت.”

شجاعی در ادامه این نامه افزود: “حتما ملاحظه می فرمائید که حامیان و طرفداران شما چه تهمت های ناروا و تعابیر زشت و ناپسندی را به مخالفین خود نسبت می دهند . من معتقدم که هیچکس را به گناه حامیانش نباید گرفت و تخلفات حمایتگران یک فرد را نباید اسباب تخطئه آن فرد قرار داد . همان اتفاقی که متاسفانه در مناظره شما با آقای مهندس موسوی افتاد . ولی حداقل توقع و انتظار، این است که شما مخالفتتان را با رفتار و گفتاری از این دست ، اعلام کنید.”

 

شجاعی آنگاه با طرح این پرسش که “به نظر شما اینگونه برخوردها و رفتارها می تواند منش و شخصیت و فضائل اخلاقی مردم ما را نمایندگی کند” به عملکرد دولت احمدی نژاد در 4 سال گذشته اشاره می کند و می افزاید: “مشکلات و کاستی ها و تخلفات این چهارساله اخیر هم کم نبوده است، بخصوص فرهنگ و هنرکه من نسبت به آن اشراف نسبی داشته ام ، عملکرد این دوره را به هیچ وجه قابل دفاع نمی بینم . اینکه شما هم اکنون از اهالی ریشه دار خطه فرهنگ و هنر کمتر کسی را در اطراف اردوگاه خود می بینید ، ‌دلیلش گرایشات جناحی و سیاسی نیست . دلیلش بها ندادن به مقوله فرهنگ و هنر است و سپردن کارهای بزرگ این عرصه به افراد کوچک . از سوی دیگر ، اینکه علیرغم تعطیلی نسبی فرهنگ و هنر درسالهای اخیر و همزمان ، ارائه آمارهای موهوم و گزارش های بی مبنا ، ‌شاهد سکوت نویسندگان و هنرمندان و دلسوز و اهل درد بودید ،‌دلیلش صرفا حرمتی است که اهالی فرهنگ و ادب و هنر برای رای دهندگان چهارسال پیش ،‌ و تنفیذکننده این رای به ریاست محترم جمهور قائل بوده اند ،‌ حرمتی که توقع می رفت از سوی شما نیزنسبت به گذشتگان پاسداری شود” .
در بخش پایانی این نامه می خوانیم:“اگر نتیجه این تخریب ها و هتک حرمت ها، نیل به آرا ء بیشتر بود، می گفتم ؛ به چه قیمتی !؟ اگر نتیجه اش جایگزینی یکی به جای همه بود، سوال می کردم : به چه حجتی !؟ولی می دانیم و می دانید که چنین نیست . شان و جایگاهی که مردم ما برای اخلاق و نجابت و مظلومیت قائلند همه قواعد و مناسبات دیگر را تحت الشعاع قرار می دهد. این شاخص های معنوی و معیارهای اخلاقی را نباید از مردم گرفت” .

جدایی از احمدی نژاد؛ پیوستن به موسوی

اما برخورد غیرمنتظره دیگر از سوی اعضای ستاد احمدی نژاد بروز کرد که منجربه  شکاف در ستاد حامیان رئیس دولت نهم شد. بر اساس خبر مندرج در سایت قلم دیروز “مسئولین ستادهای استانی احمدی نژاد (ستاد رضوان) وفعالان ستادی ایشان درحمایت از مهندس موسوی وارد ستاد مرکزی شدند واز طرف مسئول کمیته ایثارگران ستاد مورد استقبال قرار گرفتند.”

اعضای ستاد احمدی نژاد ضمن اعلام  حمایت از میرحسین موسوی،همچنین با صدور بیانیه ای تاکید کردند که “این بار نه شعارگونه که از اعماق قلب خود فریاد میزنیم:نصرمن الله وفتح قریب.”

در این بیانیه خطاب به احمدی‌نژاد،آمده است: “ تاکنون خدمت به شما بر ما فرض بود زیرا گمان می‌بردیم شما سرباز نظام هستید و حمایت شما از جعل مدرک کردان، بی‌تفاوتی شما نسبت به تغییر واژه ی خلیج‌فارس به واژه مجعول خلیج‌العربی، بذل و بخشش شما در حق السهم ایران در دریای خزر و … را به پای معصوم نبودن مومن می‌گذاشتیم،لیکن در مناظره 13 خرداد هنگامی که شما برای منافع خود تمام ارکان نظام را زیر سوال بردید بسیار بر ما گران آمد….آقای احمدی‌نژاد؛ رویکرد تبلیغاتی شما به گونه‌ای است که حاضر هستید تمام شخصیت‌های نظام و انقلاب را قربانی طمع خود کرده و نام‌های مقدسی چون اسلام و امام (ره)را پلکان ترقی خود سازید.لیکن آقای میرحسین موسوی با سکوت در مقابل هتاکی شما عین گفتار حضرت رسول (ص)را تحقق بخشید.”

اعضای ستاد رضوان سپس با تاکید بر اینکه از دید آنان “بعد از نظر حضرت ولی عصر(عج)،صحنه گردان رهبری است” اعلام کرده اند: “به عنوان کسانی که در اردوگاه احمدی‌نژاد جایگاهی داشته، به تمامی وعده‌های وی پشت کرده و در حمایت ازمهندس سید میرحسین موسوی وحضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی وجمعی از امت حزب الله و بسیجیان مردمی به مهندس موسوی می پیوندیم، واین بار نه شعارگونه که از اعماق قلب خود فریاد میزنیم:نصرمن الله وفتح قریب.”

 

 داستان هاله نور

همزمان سایت انتخاب، خبر از سخنان حجت الاسلام محمد تقی سبحانی، عضو هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی در قم داد که طی آن طرح ماجرای هاله نور توسط احمدی نژاد در جلسه دیدار با آیت الله جوادی آملی تایید شده  است و احمدی نژاد و سخنگوی دولتش به “نگاه در چشم” و “تکذیب” این داستان فراخوانده شده اند.

حجت السلام سبحانی که از حاضران در جلسه دیدار احمدی نژاد با آیت الله جوادی آملی بوده، می گوید: “آقای احمدی‌نژاد تازه چند روزی بود که از نخستین سفرش به نیویورک بازگشته و به قم آمده بودند. ایشان پس از حضور در حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) به سمت دفتر آیت‌الله جوادی‌آملی حرکت کردند. من هم به همراه آقایان الهام و موسوی (معاون پارلمانی سابق دولت نهم) به سمت دفتر ایشان حرکت کردم.به جز حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی و آقای احمدی‌نژاد، حجت‌الاسلام کعبی عضو شورای نگهبان، جناب آقای سعید جوادی آملی، فرزند حضرت آیت‌الله، استاندار وقت قم، رئیس نیروی انتظامی استان، رئیس‌وقت سازمان تبلیغات اسلامی قم، آقای الهام، آقای موسوی، بنده و برخی دیگر در آن جلسه حضور داشتند. به اضافه اینکه دو دوربین که یکی متعلق به دفتر آیت‌الله جوادی‌آملی و دیگری متعلق به صداوسیمای قم بود از جلسه تصویر گرفتند. بنابراین آقای احمدی‌نژاد چگونه می‌تواند سخنانش درباره هاله نور را تکذیب کند؟”

سبحانی با اشاره به اینکه “من فردی سیاسی نیستم، از هیچ نامزد خاصی هم در انتخابات حمایت نمی‌کنم اما تاکنون سابقه نداشته که مرزهای اخلاق تا این اندازه در صداوسیما دریده شود و یک مسوول به این آسانی هر مساله دروغی را بر زبان براند” می افزاید: “چهار سال بیشتر در قدرت باقی ماندن ارزش بازی کردن با مقدسات جامعه و خلاف واقع گویی را ندارد. وقتی رئیس جمهور کشور به راحتی مرزهای اخلاق و صداقت را در برابر چشمان مردم درمی‌نوردد، من روحانی دیگر به چه رویی می‌توانم با مردم در مذمت دروغ سخن بگویم.”

سخنان این عضو هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی قم به روایت هاله نور خلاصه نشده و او در ارتباط با دیگر گفته‌های احمدی‌نژاد از جمله آزادی ملوانان انگلیسی با عذرخواهی دولت انگلستان هم گفته است:“این آقایان باید نظام اخلاقی خود را مشخص کنند وگرنه نمی‌توان تفاوتی میان این کارها و گفته‌ها با نظام اخلاقی ماکیاولیستی یافت. “

سخنان آقای سبحانی درست در روزهایی منتشر می شود که فیلم مصاحبه احمدی نژادبا یک شبکه آمریکایی روی “یوتیوب” است که وی در آن با صراحت این ماجرا تکذیب می کند و می گوید:“خبر آن را در روزنامه ها خواندم!”

مایوس شده ایم

 

اما انعکاس سخنان احمدی نژاد در مناظره با میرحسین موسوی را بیشتر باید در میان هواداران جدی وی دانست که اگر چه هنوز از احمدی نژاد حمایت می کنند اما این نکته را نیز پنهان نمی دارند که از عملکرد وی “آزرده و مایوس” شده اند.

در همین ارتباط حمیدرضا کاتوزیان،عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس به ایلنا گفت: “مجموعه کسانی که بنده به عنوان اصولگرا می‌شناسم از مواضع آقای احمدی‌نژاد آزرده شده‌اند. چرا که تخریب‌های صورت گرفته از ناحیه ایشان حساسیت بالایی را آفریده است که به تدریج تا پایان این هفته شاهد آثار سوء آن خواهیم بود.”

از جمله این “آثار سوء” عدم حمایت ازاحمدی نژاد نخواهد بود؟سئوالی که کاتوزیان در پاسخ به آن می گوید: “قطعاً چنین خواهد شد اما اینکه شیفت آرای اصولگرایان به سمت چه کاندیدایی باشد، نیازمند تحلیل‌های بیشتر در روزهای منتهی به انتخابات است، که پیش‌بینی می‌شود بخش بزرگی از آن به سمت میرحسین موسوی برود و بخشی هم متوجه محسن رضایی شود”.

جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری، دیگر تشکل جناح راست است که به موضع گیری دربرابر بحث های مطرح شده در مناظره های اخیر پرداخته و ضمن “تأکید بر نامزدی محمود احمدی‌نژاد” این را نیزناگفته نگذاشته است که: “جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری یکی از نقاط ضعف و تأسف‌بار تبلیغات انتخاباتی این دوره را حمله‌ غیرمتعهدانه به عملکرد مسئولین در دولت‌های گذشته و دولت فعلی می‌داند”.

این تشکل راست که 14 جریان جبهه راست را نمایندگی می کند که از نامزدی احمدی نژاد حمایت می کنند،همچنین ضمن مردود شمردن طرح “اتهامات غیر اثبات شده‌ای که صداقت، پایداری، خدمت و موفقیت‌های بی‌شمار گذشته را زیر سؤال می‌برد” بدون اشاره به نام احمدی‌نژاد، تاکید کرده است که طرح برخی مطالب، “متاسفانه به نوعی سیاه‌نمایی علیه نظام و خدمات سه دهه عمر با عزت آن بوده” است.

جامعه اسلامی مهندسین، به دبیر کلی محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و از حامیان جدی احمدی نژاد، یکی از گروه های سیاسی عضو “جبهه پیروان خط امام و رهبری” بود که در اطلاعیه ای جداگانه، اظهارات محمود احمدی‌نژاد را محکوم کرد.