بازی با خبر اعدام یک دانشجو

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مراجع تقبیح می کنند

یک روز بعد از انعکاس وسیع گزارش صدور حکم اعدام دانشجو محمد امین ولیان، که گفته شده بود با استناد به فتوای آیت الله مکارم شیرازی صادر شده، که منجر به صدور بیانیه هائی از سوی مکارم شیرازی و چند مرجع دیگر قم در مخالفت با این حکم شد، مقامات قضائی در تماس با خانواده وی چنین حکمی را تکذیب کرده و اظهار داشته اند که چنین حکمی هرگز صادر نشده است.

به گزارش یکی از دوستان خانوادگی امین ولیان، مقاماتی که خبر تازه را به خانواده این دانشجوی دربند داده اند  ظاهرا  آن ها را ترسانده اند که ممکن است این اخبار زمینه برخورد با محمد امین را ایجاد کند.

از سوی دیگر محمود علیزاده طباطبایی، که به تازگی وکالت این دانشجو را قبول کرده  در گفت و گویی باایسنا گفته  ولیان از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد که در برخی سایت‌ها تایید حکم دادگاه بدوی از سوی دادگاه تجدیدنظر منتشر شد. بنده طی مراجعه‌ای که به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب داشتم مطلع شدم که هنوز پرونده موکلم به دادگاه تجدیدنظر ارسال نشده است.

آخر هفته گذشته در خبری که از سوی مقامات قضائی داده شده بود ذکر شده بود که حکم اعدام  محمدامین ولیان از سوی قاضی صلواتی، با استناد به فتوای آیت الله مکارم شیرازی مبنی بر محارب بودن معترضان  روز عاشورا صادر شده، از همان زمان که این خبر در روزنامه های تهران و سایت های اینترنتی منتشر شد موجی در سراسر جهان علیه آن به راه افتاد و یکی از بلاگرها توانست تلفن دفتر مکارم شیرازی را به دست آورد و در تماسی جویای ماجرا شود . پاسخ این بود که دفتر ایت الله در زمینه صدور احکام هیچ مسوولیت و دخالتی ندارد و ساعاتی بعد به تکذیب صدور حکم اکتفا شد. اما موج اعتراض ها فروکش نکرد تا زمانی که سایت آیت الله مکارم در قسمت “مهمان سایت” سوالی را منعکس کرد و در پاسخ آن نوشت این مرجع تقلید اصولا هرگز چنین فتوایی صادر نکرده و این مساله ناشی از “شیطنت” برخی رسانه ها بوده است.

اما این ترفند که شبیه به توضیح های دولتی است که تقصیر خطاهای خود را به گردن رسانه ها می اندازند همچنان واکنش ها را دامن می زد تا جائی که یک بلاگر اعلام داشت که اگر این حکم لغو نشود در چهارشنبه سوری دفتر آیت الله مکارم شیرازی در سعادت اباد به “هیزم آتش های چهارشنبه آخر سال” تبدیل خواهد شد.

در تغییر بعدی در بخش مهمان سایت تاکید شد آیت الله مکارم معتقد به عفو و بخشش جوانانی است که به گروه های معاند وابستگی ندارند. انعکاس وسیع مخالفت ها با صدور حکم اعدام دانشجو در ایران علاوه بر آن که مراجع حقوق بشر را به صدا در آورد آیت الله صانعی و آیت الله بیات زنجانی را ترغیب کرد نیز با صدور فتاوایی جداگانه، حرکات معترضان در روز عاشورا را مصداق محاربه ندانسته، بلکه ان را “دفاع مشروع” بنامند.

واکنش های دیگر

شورای عمومی دفتر تحکیم نیز با صدور بیانیه ای، نسبت به احتمال اجرای حکم دادگاه بدوی درباره ولیان هشدار داد. در بیانیه شورای عمومی دفتر تحکیم آمده است: “فارغ از آن که این حکم ننگین تا چه میزان قابلیت اجرا داشته باشد، صدور و اعلام عمومی آن به نوعی هشدار اقتدارگرایان به دانشگاه و جامعه مدنی ایران است که آن ها برای حفظ اقتدار پوشالی خود تا هر آن جا که لازم باشد ایستاده اند و حتی از اعدام یک دانشجوی 20 ساله نیز ابا ندارند. همچنین این حرکت ممکن است جهت فراهم نمودن خوراک لازم جهت بازی نمایشنامه تقاضای عفو و بخششی که خبر آن پیش از این در رسانه ها منتشر شده نیز باشد.”

در این بیانیه با اشاره به سوابق صدور حکم اعدام برای دانشگاهیان – نظیر معترضان روز 18 تیر و یا دکتر هاشم آقاجری – چنین آورده شده است: “محمدامین ولیان، آخرین قربانی صدور این گونه احکام، در حالی به اعدام محکوم شده است که کلیه فعالیت های او در چارچوب قانون و به صورت کاملا مسالمت آمیز بوده است. شنیده ها حاکی از آن است که محمدامین ولیان با شانتاژ و فشار نیروهای بسیج دانشگاه دامغان توسط نیروی سپاه بازداشت و از بدو بازداشت تاکنون در بند 2-الف در بازداشت به سر می برد. این عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در طول دوران بازداشت خود، حتی پس از تشکیل دادگاه و صدور حکم اعدام، از ملاقات با خانواده و وکیل خود محروم بوده است. با این وجود و در حالی که خانواده و وکیل وی از تشکیل دادگاه اطلاع نداشتند این دانشجو با شجاعت مثال زدنی از خود در مقابل ادعاهای واهی دادستانی به دفاع پرداخت.”

شورای عمومی دفتر تحکیم در پایان بیانیه خود، گفته است: “صدور حکم اعدام برای یک فعال دانشجویی شروع فصل جدیدی در برخوردها و سرکوب های پس از انتخابات ریاست جمهوری است. از این رو فعالین سیاسی اصلاح طلب و تحول خواه، خصوصا آقایان کروبی و موسوی، بایستی با تمرکز بر این موضوع و واکنش مناسب به این مسئله با این جسارت ورزی اقتدارگرایان پاسخ دهند. همچنین بر کلیه فعالین مدنی و حقوق بشری است که با جدیت مانع از حرکت های خطرناک بعدی حاکمیت در این راستا شوند. علاوه بر این از آن جا که حکم اعدام به استناد یک استفتاء مبهم صادر شده است انتظار می رود مراجع آزاده به دفاع از حقوق این دانشجو برخیزند و با مواضع شجاعانه خود مانع از ادامه این روند شوند.  دفتر تحکیم وحدت همچنین اعلام می کند که حرکات مذبوحانه این چنین مانع حرکت جنبش دانشجویی نخواهد شد و جنبش دانشجویی به مسیر پرافتخار خود ادامه خواهد داد. همچنین به اقتدارگرایان نیز به صورت جدی هشدار می دهیم که کلیه عواقب اجرای این حکم بر عهده ایشان است و آنان تاوان سنگینی در این خصوص خواهند پرداخت.”

 

آزادی رشید اسماعیلی

رشید اسماعیلی  عصر روز چهار شنبه دوازده اسفند ماه،  با تودیع وثیقه چهل میلیون تومانی آزاد شد.

این دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه و عضو گروه دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران که  عضو شورای سیاست گذاری سازمان ادوار تحکیم وحدت نیز، هست، روز سوم دی ماه به ستاد خبری وزارت اطلاعات در استان اصفهان احضار و سپس بازداشت و به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد و مدت دو ماه را در این زندان گذراند.

گفته می شود وی در طول زمان بازداشت، مدتی را نیز در سلولی همراه با چند قاچاقچی گذراند. همچنین در یک ماه آخر بازداشت خویش، ممنوع الملاقات بوده است.

 اتهامات رشید اسماعیلی توهین به رهبری و نظام عنوان شده است.

همچنین پیمان عارف، دانشجوی محروم از تحصیل با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به مدت ۱۰ روز مرخصی دریافت کرده و آزاد شد.

گفتنی است این فعال دانشجویی زندانی، پس از محکومیت از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل دو سال و نیم زندان تعزیری ، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت مادام العمر از هرگونه فعالیت مطبوعاتی و حضور در تشکلهای سیاسی به دستور قاضی پیرعباسی با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین به مرخصی ۱۰ روزه فرستاده شد.

 

دانشگاه شریف: بی خبری از وضعیت یک دانشجو

با گذشت بیش از ۲۰ روزاز بازداشت تارا سپهری فر، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف بیخبری از وضعیت وی همچنان ادامه دارد.

دبیرانجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف، تنها در یک تماس تلفنی بسیار کوتاه در روز بعد از بازداشت از نگهداری خود در بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داده است.

گفتنی است، انجمن اسلامی دانشگاه شریف که از معدود انجمنهای اسلامی باقیمانده مانده است که به صورت قانونی‌ مشغول فعالیت هستند.

 

دانشگاه آزاد زاهدان: صدور احکان انضباطی

کمیته انضباطی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان پس از احضار 8 نفر از دانشجویان این دانشگاه، برای 7 نفر از آنها احکام انضباطی مختلفی صادر کرد.

کمیته انضباطی 4 نفر از این دانشجویان را به یک ترم محرومیت از تحصیل بدون احتساب سنوات و 3 نفر دیگر را به توبیخ کتبی محکوم کرده است.

لازم به ذکر است که اتهامات وارده به این دانشجویان شرکت در تجمعات اعتراضی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان پس از انتخابات ریاست جمهوری بوده است

 

شورای دفاع از حق تحصیل: ادامه بازداشت مهدیه گلرو

مهدیه گلرو فعال دانشجویی و فعال حقوق بشر در بند عمومی زنان و میان مجرمین متهم به قتل و کلاهبرداری نگهداری می‌شود .

مهدیه گلرو وضعیتش در زندان را اینگونه توصیف می‌کند: “همیشه حقوق نقض می شود و عدم توجه به قوانین، حتی در زندان های ایران که بخشی از روند قانونی مجازات است هم ادامه دارد. یک ماهی است که از سکوت ۲۰۹ به شلوغی و همهمه بند زنان منتقل شده ام و لازم دیدم به تـتـمه فعالین حقوق بشر که آزادند اعلام کنم که بندهایی از آیین نامه زندان ها در حال نقض شدن است.”

بنا به گزارش رهانا، وی ادامه می‌دهد: “بنابر آیین نامه مذکور تفکیک جرایم از حقوق هر زندانی است در حالیکه هم اکنون زندانی تخت کناری من معاونت در قتل است که ۸ سال پیش از من اینجا بوده است . آن یکی دختر با هوشی که کلاه برداری زیرکانه ای کرده روبه روی من نشسته است و صدای گریه کودکی سکوت بند را به هم زده و هواخوری که دیروز بسته بود تا مامورین در جستجویی نه چندان طولانی شیشه و کراک یافت کنند. هر چند این مشتی از خروار جامعه اطراف ماست. اما من ترس را در نگاه دخترکان عاشورایی که هنوز در بندند می بینم و نگرانی آنها را از شنیدن خاطرات عجیب مجرمین حس می کنم و این چند خط را برای گریه های دیشب سایناز و صبا می نویسم که از اسم قتل چشمهای شان گرد می شود. از انگشت شمار فعالین آزاد می خواهم تلاشی برای این بند آیین نامه نمایند. هر چند ما اینجا هم در حال تلاشیم!”

وحید لعلی‌پور، همسر این فعال دانشجویی، در مورد آخرین وضعیت گلرو می‌گوید: روز سه شنبه صبح مهدیه پیش بازپرس برده شد و ضمن ابلاغ تمدید قرار بازداشت وی به مدت یـک ماه، تفهیم اتهام نیز گردیده و به وی ابلاغ شد که در هفته آینده برای وی دادگاه تشکیل خواهد شد. قابل ذکر است اتهامات تفهیم شده به وی عبارت است از: “تبلیغ علیه نظام ، تبانی برای بر هم زدن نظم عمومی از طریق حضور در اجتماعات و نیز ارتباط با منافقین ذکر شده است. علی رغم اینکه ایشان از ابتدای بازداشت تا کنون در بازجویی ها با تمام فشار ها هرگونه ارتباط با سازمان را رد کرده اند، اصرار آقایان در چسباندن این اتهام به وی قابل تامل است.”

مهدیه گلرو و همسرش وحید لعلی‌پور در تاریخ ۱۲ آبان ماه در منزل بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. همسرش که بدون هیچ‌گونه فعالیت سیاسی بازداشت شده بود، دو هفته قبل از زندان آزاد شد.

 

تعلیق انجمن اسلامی دانشگاه عباس پور

انجمن اسلامی دانشجویان شهید عباس پور به دلیل ارتباط با دفتر تحکیم وحدت طیف علامه به حالت تعلیق درآمد.

آن گونه که خبرگزاری فارس گزارش داده،هیات نظارت بر تشکل های دانشجویی دانشگاه شهید عباسپور در آخرین جلسه خود در تصمیم گرفت که انجمن اسلامی  این دانشگاه را تعلیق کند.

 هیات نظارت بر تشکل های این دانشگاه دلیل تعلیق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید عباس‌پور را ارتباط  غیرقانونی و حفظ کردن ارتباط تشکیلاتی خود با طیف علامه عنوان کرده است.

گفتنی است ،این تعلیق به صورت شفاهی به انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید عباسپور اعلام شده و در روزهای آتی نیز به صورت رسمی به آنان ابلاغ خواهد شد.