نیمی از ریه دانشجو از کارافتاده

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» وکیل دراویش بدون ترخیص پزشک به اوین بازگردانده شد

بر اساس گزارش‌ منابع خبری دراویش گنابادی ایران، مصطفی دانشجو، وکیل زندانی و فعال حقوق دراویش گنابادی در پی دستور دادستانی تهران، علیرغم وضعیت نامناسب جسمی، بدون ترخیص پزشک به زندان بازگردانده شد.

مجذوبان نور، پایگاه اطلاع‌رسانی نزدیک به دراویش گنابادی خبر داده که بر اساس آخرین گزارشات پزشکی مصطفی دانشجو، وکیل زندانی، قریب به ۵۰ درصد ریه‌اش از کار افتاده است.

 بر اساس این گزارش بدون اینکه پزشکان با ترخیص وی موافقت کنند، از سوی دادستانی تهران به زندان اوین بازگردانده شد.

این اتفاق روز چهارشنبه هفته گذشته افتاده اما خبر آن را سایت مجذوبان نور روز، جمعه، ۳ بهمن‌ماه، بر خروجی خود قرار داده است.

مصطفی دانشجو در حالی در روز چهارشنبه به زندان برگردانده شده که به گفته منابع دراویش صبح‌‌ همان روز معاون دادستان تهران مجوز انتقال این زندانی به بیمارستان مرکز قلب را به خانواده این زندانی نشان داده بود.

آقای دانشجو نزدیک به دوماه در انتظار مجوز انتقال به بیمارستان مرکز قلب تهران به سر برد تا در آن مرکز دوره بازتوانی قلبی و ریوی را بگذراند.

مصطفی دانشجو، وکیل بسیاری از دراویش گنابادی ایران در سال ۱۳۹۰ و در پی حمله‌های گسترده به دراویش گنابادی دستگیر شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، او و سه وکیل دیگر را از جمله به اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به هفت سال و نیم حبس محکوم کرد.

حمیدرضا مرادی و افشین کرم‌پور نیز از جمله دیگر وکلای دراویش گنابادی هستند که ان ها نیز با وجود بیماری و وضعیت نامناسب جسمانی به علت مخالفت بازپرس با مداوایشان همچنان در زندان نگهداری می‌شوند.

از حدود یک دهه گذشته فشار بر جامعه دراویش گنابادی شدت گرفته و شمار زیادی از آنان از جمله تعدادی از وکلای زندانیان با احکام سنگین قضایی محکوم شده‌‌اند و تعدادی نیز همچنان در زندان به سر می‌برند.

در دوران محمود احمدی نژاد این برخوردها به مرحله جدیدی رسید و “تخریب حسینیه‌های دراویش” هم به دیگر فشارها و محدودیت ها افزوده شد.

تعدادی از دراویش زندانی و وکلای آنها در سالهای گذشته چندین بار به صورت گروهی در جهت رفع فشارها بر جامعه دراویش دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

تجمع دراویش در شهریور ماه گذشته به بازداشت صدها دوریش معترض در مقابل داستانی تهران منجر شد.

مصطفی دانشجو که اینک با حکم دادستانی از بیمارستان به زندان بازگردانده شده در اردیبهشت ماه سال ۹۰ پیش از آنکه بازداشت شود، در مصاحبه با روز دلایل فشار بر جامعه دراویش گنابادی ایران را تلاش “عده‌ای افراد افراطی، متحجر و تمامیت‌خواه” دانسته بود که به گفته “هیچ‌گونه تفکر و دگراندیشی را در هیچ زمینه‌ای اعم از مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، حقوق بشری و اکثر مسائل جاری در کشور را نمی‌توانند تحمل کنند.”

علی یونسی، دستیار حسن روحانی در امور اقلیت‌های مذهبی و قومی مدتی پیش در دی‌ماه طی یک نشست خبری از برخوردها با دراویش گنابادی در سالهای گذشته به عنوان اتفاقات ناگواری یاد کرده بود که به گفته او خارج از اراده حاکمیت صورت گرفته است.