مهندسی انتخابات با ادعای راهنمایی مردم

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» سعیدی: رییس جمهور باید دستورات رهبری را اجرا کند

در آستانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نماینده رهبر در سپاه پاسداران که پیش از این از “دخالت تکلیفی” و همچنین “مهندسی معقول” انتخابات توسط این نهاد نظامی خبرداده بود با تاکید بر “بحرانی بودن” شرایط کشور و اینکه مردم نیاز به “راهنمایی” دارند، خصوصیات فرد “مورد نیاز” برای ریاست جمهوری را مشخص کرد.

حجت الاسلام علی سعیدی که با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات به استانهای مختلف سفر کرده و در جمع اعضای سپاه و بسیج درباره شرایط کشور و انتخابات آتی سخنرانی می کند، در همایشی تحت عنوان “معرفی بصیرتی طلاب، روحانیون و بسیجیان” در یزد گفت: “رئیس جمهور آینده هر که هست فقط «باید» دستورات رهبری و اسلام را اجرا کند.”

نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه افزود: “وضعیت کشور و نظام با سناریوهای نوشته شده توسط آمریکا و همدستانش «بحرانی» است و فردی باید سکان اداره کشور را بر عهده بگیرد که استخوان دار، قوی، هنرمند و با درایت باشد.”

وی با ادعای اینکه “آمریکا اکنون به دنبال چهره ای فرصت طلب در میان کاندیداهاست تا از او برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند” اضافه کرد: “سناریوی اقتصادی دشمن متوجه بدنه ملت است و تاکنون نیز هفت مرحله آن را گذرانده‌ایم و اینجا مقاومت مردمی است که نتیجه بخش است. سناریوی بعدی دشمن در صورتی که نتواند با تحریم‌های اقتصادی ملت ایران را از پای درآورد، سناریوی سیاسی و انتخابات است.”

او با بیان اینکه “دشمنان به دنبال چهره‌ای فرصت‌طلب هستند تا بتوانند او را جلو بیاندازند و اهداف خود را از طریق او اجرایی کنند” تصریح کرد: “تکلیف ما در چنین شرایطی، توجه به رهنمودهای رهبری است و باید در این شرایط سینه خود را سپر کرده و از اسلام و انقلاب دفاع کنیم.”

وی همچنین با تاکید بر اینکه “وقتی دشمن با تمام وجود فعال و حاضر است، ما نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم بلکه باید از آزمون خطاهایی که داشتیم استفاده کنیم و نقاط قوت را تقویت کرده و نقاط ضعف را از بین ببریم” اظهار کرد که “باید همه مشکلات کشور از تورم و تحریم و… را ترسیم کنیم و فردی را انتخاب کنیم که با تدبیر و هنرمندی از این بحران‌ها عبور کند.”

علی سعیدی انتخابات پیش رو را “چهار قطبی” خوانده و خطاب به اعضای سپاه و بسیج گفت:“کارگزاران با محوریت هاشمی رفسنجانی، اصلاح طلبان، اصولگرایان و حامیان دولت چهار قطب انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری هستند و مردم در چنین شرایطی به راهنمایی نیاز دارند.”

این اظهارات علی سعیدی درباره خصوصیات کاندیدای مورد نیاز “کشور و نظام” و همچنین تاکید بر نیاز مردم به “راهنمایی” در شرایطی مطرح می شود که وی پیش از این نیز به صراحت از مهندسی معقول و همچنین دخالت تکلیفی سپاه پاسداران در انتخابات آتی ریاست جمهوری سخن گفته بود.

او دی ماه سال گذشته در گفت و گوی مفصلی با خبرگزاری ایسنا تاکید درباره فعالیت های انتخاباتی سپاه پاسداران ضمن تایید برخی تخلفات توسط اعضای این نهاد نظامی در انتخابات گذشته گفته بود: “من نمی‌خواهم برخی را که اشتباهاتی مرتکب شده‌اند تبرئه کنم، اما این به معنای دخالت سپاه در انتخابات نیست. سپاه فراتر از احزاب و سازمان‌هاست و خود را برای حزب یا فرد خاصی هزینه نمی‌کند. سپاه معیارها را مطرح می‌کند و از «اصولگرایی» به عنوان یک تفکر و اندیشه و بازگشت به اسلام ناب و نه به عنوان حزب دفاع می‌کند.”

وی البته در عین حال تاکید کرده بود که “سپاه هرگز بصورت مصداقی در انتخابات وارد نمی‌شود. سپاه تنها چارچوب‌ها و معیارها را تبیین می‌کند و این به معنای دخالت در انتخابات نیست بلکه وظیفه ذاتی ما «مهندسی معقول و منطقی انتخابات» است.”

علی سعیدی همچنین مدتی پس از این اظهارات جنجالی که با واکنش های تندی از سوی محموداحمدی نژاد و نزدیکان وی مواجه شد بار دیگر در واپسین روزهای بهمن ماه بر این موضوع تاکید کرده و گفت: “اگر یک گروهی در برابر انقلاب ایستاد و برخلاف شعارهای امام موضع‌گیری کرد، آیا سپاه نباید موضع‌گیری کند؟ هر نوع فعالیت و موضع‌گیری سیاسی ممنوع نیست. بنده به عنوان نماینده ولی فقیه باید موضع‌گیری سیاسی داشته باشم. ما در دسته‌بندی‌های احزاب و تشکل‌ها و اختلافات آنها با هم ورود پیدا نمی‌کنیم اما در تقابل بین حق و باطل و قرار گرفتن جریان و گروهی در برابر نظام نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.”

نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه در این اظهاراتش همچنین با اشاره به اینکه “در سپاه مرز دخالت تکلیفی و دخالت ممنوعه مشخص و روشن است” مواضع خود درباره “مهندسی معقول انتخابات” از سوی سپاه پاسداران را نوعی “دخالت تکلیفی” عنوان کرد.

با نزدیک تر شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از مقامات ارشد نهادهای نظامی و امنیتی از رفتار محمود احمدی نژاد و نزدیکان وی در این دوره به شدت ابراز نگرانی می کنند. این درحالی است که نهادهای نظامی جمهوری اسلامی در دو انتخابات گذشته حامی محمود احمدی نژاد در برابر رقبای اصلاح طلب وی میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همچنین علی اکبر هاشمی رفسنجانی بوده اند اما با آشکار شدن اختلافات وی با رهبر جمهوری اسلامی از ابتدای سال ۹۰ تا کنون این رویه را تغییر داده و تلاش می کنند تا جلوی تداوم حضور او و نزدیکانش در قدرت را بگیرند.

در همین ارتباط در دوماه اخیر پس از اظهارات نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه و واکنش های محمود احمدی نژاد، بسیاری از فرماندهان نظامی و همچنین سایر نمایندگان آیت الله خامنه ای در نهادهای نظامی ضمن رد حمایت از یک کاندیدای خاص بر حمایت نظامیان از اصولگرایی تاکید کرده اند.

از سوی دیگر اما بخش دیگری فرماندهان سپاه به صراحت از برنامه سپاه برای کنترل انتخابات و مهار اصلاح طلبان و نزدیکان دولت احمدی نژاد تحت عنوان “جریان انحرافی” خبر داده اند.

از جمله دی ماه سال گذشته سرتیپ پاسدار محمدعلی آسودی در جریان دیدار با لباس شخصی های وابسته به نهادهای نظامی تحت عنوان “انصار حزب الله”تاکید کرده بود که “از الان مسئولیت داریم تا سران فتنه و منحرفین را کنترل کنیم؛ امسال فتنه و مشکلات ما، قبل از انتخابات است و سپاه و بسیج و مجموعه نیروهای مسلح در این زمینه کار می‌کنند و مقام معظم رهبری نیز «همین انتظار» را از ما دارند.”