مهندسی معقول انتخابات توسط سپاه پاسداران

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» نماینده رهبر تایید و روابط عمومی سپاه تکمیل کرد

دو روز پس از اظهارات صریح یکی از مقامات ارشد سپاه پاسداران درباره برنامه این نهاد نظامی برای کنترل انتخابات آتی ریاست جمهوری، نماینده آیت الله علی خامنه ای در سپاه نیز که پیش از این تاکید کرده بود این نهاد نظامی “نسبت به انتخابات و اینکه چه کسی رییس جمهور شود بی تفاوت نیست”، این بار از مسئولیت این نهاد نظامی برای “مهندسی معقول و منطقی انتخابات” خبرداد.هر چندسردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه،ادعا کرد سخنان حجت السلام سعیدی، تحریف شده و منظور وی از عبارت«مهندسی معقول و منطقی در زمینه انتخابات»، «فعال سازی ظرفیت های سپاه در اجرای ماموریت ها و مسئولیت های قانونی در حوزه انتخابات» بوده است.

حجت الاسلام علی سعیدی در گفت و گویی مفصل با خبرگزاری ایسنا، با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری، ضمن اعلام مواضع و برنامه های سپاه پاسداران در این زمینه،نحوه “انجام وظیفه سپاه” در ارتباط با انتخابات را برشمرد.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران درباره دخالت این نهاد نظامی در انتخابات مختلف مدعی شد: “من به عنوان کسی که مسئولیت نمایندگی ولایت فقیه در سپاه را بر عهده دارم اعلام می‌کنم که پاسداران ما اهل منطق و استدلال هستند و ما تنها معیار‌ها و آرمان‌ها را مطرح می‌کنیم. “

وی سپس تاکید کرد که “سپاه هرگز بصورت مصداقی در انتخابات وارد نمی‌شود. سپاه تنها چارچوب‌ها و معیارها را تبیین می‌کند و این به معنای دخالت در انتخابات نیست بلکه وظیفه ذاتی ما «مهندسی معقول و منطقی انتخابات» است.”

او همزمان با طرح این ادعاکه “دخالت سپاه در انتخابات از آن حرف‌هایی است که سند ندارد” و پذیرش تخلفات سپاه در این مورد، در عین حال در حمایت از اصولگرایان چنین گفت: “من نمی‌خواهم برخی را که اشتباهاتی مرتکب شده‌اند تبرئه کنم، اما این به معنای دخالت سپاه در انتخابات نیست. سپاه فراتر از احزاب و سازمان‌هاست و خود را برای حزب یا فرد خاصی هزینه نمی‌کند. سپاه معیارها را مطرح می‌کند و از اصولگرایی به عنوان یک تفکر و اندیشه و بازگشت به اسلام ناب و نه به عنوان حزب دفاع می‌کند.”

علی سعیدی همچنین نسبت به اعتراض برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم همچون علی مطهری که در جریان انتخابات مجلس در اسفند سال گذشته و پس از آن نیز مساله دخالت سپاه را مطرح کرده بودند واکنش نشان داد.

وی گفت: “در داخل نیز می‌بینیم برخی پروژه سپاه هراسی را دنبال می‌کنند، این افراد و جریان‌ها همواره سپاه را یکی از موانع پیش روی خود می‌دانند. در زمان بنی‌صدر و در زمان اصلاح‌طلبان نیز این مساله وجود داشت. برخی خطای موردی یک فرد یا «بخشی از سپاه» را به کل مجموعه سپاه تسری می‌دهند. ما از کسانی که در جرگه اصولگرایی هستند توقع نداریم که اشتباهات دیگران را دنبال کنند و مثلا اشتباه موردی یک خبرگزاری را به حساب کل مجموعه بگذارند.”

این شاگرد محمدتقی مصباح یزدی با تاکید بر «مهندسی» به جای «دخالت در انتخابات» از سوی سپاه گفت:“برخی «مهندسی انتخابات» را قبول ندارند و ادعا می‌کنند که سپاه در انتخابات دخالت دارد. اینکه عناصر و شخصیت‌های ذی‌نفوذی در میان مردم هستند که تاثیرگذارند، خللی به انتخابات وارد نمی‌کند. همین ادعا یعنی ادعای تقلب در انتخابات، ریشه اصلی فتنه ۸۸ بود”.

وی همچنین سپاه پاسداران را “محور نظام” دانست و افزود: “هر نهادی که در محوریت نظام قرار داشته و نقش تعیین‌کننده‌تری در تحقق آرمان‌های نظام دارد، از سوی کسانی که این قدرت و نفوذ را مانع خود می‌بیند مورد تخریب قرار می‌گیرد.”

نماینده آیت الله خامنه ای در ادامه بر شرایطی که قانون جمهوری اسلامی برای کاندیداهای ریاست جمهوری معین کرده است شرایط جدیدی هم افزود: “کسی که ‌می‌خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود «باید» دارای سه ویژگی‌ باشد؛ یعنی سخنان رهبری را فصل‌الخطاب بداند و در برابر اظهارات صریح ایشان نایستد، قدرت مدیریت کلان داشته باشد و ارزشی هم باشد.”

علی سعیدی همچنین به اظهارات اخیر کسانی همچون حبیب الله عسگراولادی، از چهره های شاخص اصولگرایان، که تاکید دارد میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران معترضان به نتیجه انتخابات گذشته ریاست جمهوری”فتنه گر” نیستند نیز واکنش نشان داد.

او گفت: “در فتنه ۸۸ نقش افراد روشن بود. موسوی و کروبی نتیجه انتخابات را برنتابیدند و فرصتی را که برای نظام بوجود آمده بود به تهدید تبدیل کردند. آنها در مقابل نظام ایستادند. چطور این افراد فتنه‌گر نیستند؟ برخی آقایان چه می‌فرمایند.”

در جریان انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری دهم، از جمله موارد اعتراضی میرحسین موسوی و مهدی کروبی و هواداران آنها به نتیجه انتخابات، دخالت نظامیان در جهت دهی و همچنین تغییر نتیجه انتخابات بود.

در جریان انتخابات۸۸ میرحسین موسوی، که همچون مهدی کروبی هم اکنون در بازداشت خانگی به سر می برد در دو نامه به آیت الله خامنه ای از دخالت اعضای سپاه پاسداران و بسیج در روند انتخابات به رهبرجمهوری اسلامی انتقاد کرده بود.

میرحسین موسوی که همچنان بر مواضع خود مبنی بر وقوع تقلب و دخالت در انتخابات ۸۸ ایستاده، پس از اعلام نتیجه انتخابات نیز در اولین بیانیه خود خطاب به ملت به این مساله اعتراض و اعلام کرد که “نتایجی که برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد بهت آور است، مردمی که در صفهای طولانی اخذ رای شاهد ترکیب آرا بودند و خود می دانند که به چه کسی رای داده اند با حیرت تمام به «شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات» و صدا و سیما نگاه می کنند.”

مهدی کروبی نیز پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم در جریان یک جدل قلمی در سطح رسانه ها، حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح را که توسط آیت الله خامنه ای منصوب و به درجه “سرلشکر بسیجی” رسیده است ، “ریاست ستاد نظامیان دخالت کننده در انتخابات” خوانده و نسبت به دخالت نهادهای نظامی انتقاد کرده بود.

 انتقادات رهبران معترضان به دخالت سپاه پاسداران وسایر نهادهای نظامی همچنان پس از انتخابات نیز ادامه یافت اما از سوی فرماندهان و مقامات سپاه بصورت مداوم تکذیب شد.

با این حال اما پس از آشکار شدن اختلافات محمود احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای، مقامات سپاه در گفته های مختلف مساله دخالت در انتخابات ریاست جمهوری دهم و تلاش برای پیروزی احمدی نژادرا تلویحا تایید کردند.

از جمله محمدحسین صفارهرندی مشاور عالی فرمانده سپاه ۸ آذرسال گذشته در همایشی تحت عنوان “بصیرت و جهاد علمی” که در شهر قم برگزار شد، گفت: “احمدی‌نژاد برخی از دوستانی که «هزینه بسیاری» برای وی پرداخت کردند را از دست داده و در قبال آن یک جریان منحرف به‌ دست آورده است.”

در اردیبهشت ماه سال 90 نیز حجت الاسلام علی سعیدی در این باره به صراحت اعلام کرده بود که “رأی مردم به آقای رییس‌جمهور به واسطه همراهی با ولایت بود و ما همواره یکی از علاقمندان به آقای احمدی‌نژاد هستیم که «در هر دو دوره نیز به ایشان رای دادیم» اما جایی هم که احساس وظیفه کردیم به ایشان نکاتی را گفتیم که از سر دلسوزی بوده است.”

او آبانماه امسال نیز در مصاحبه با روزنامه اعتماد نسبت به حمایت از محمود احمدی نژاد ابراز پشیمانی کرده و گفته بود: “به هر حال ما که علم غیب نداشتیم تا بدانیم در ذهن آقای احمدی‌نژاد چه می‌گذرد و در آینده ایشان می‌خواهد چه کار کند.”

اظهارات اخیر نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران و تاکیدات او بر “مهندسی معقول انتخابات”، تعیین شرط و شروط تازه برای کاندیداها و تکذیب دخالت مستقیم درحالی است که دو روز پیش نیز معاون فرهنگی و تبلیغاتی این نهاد نظامی به صراحت از برنامه سپاه برای کنترل انتخابات خبرداده بود.

سرتیپ پاسدار محمدعلی آسودی در جریان دیدار با لباس شخصی های وابسته به نهادهای نظامی تحت عنوان “انصار حزب الله” اعلام کرد: “از الان مسئولیت داریم تا سران فتنه و منحرفین را کنترل کنیم؛ امسال فتنه و مشکلات ما، قبل از انتخابات است و سپاه و بسیج و مجموعه نیروهای مسلح در این زمینه کار می‌کنند و مقام معظم رهبری نیز همین انتظار را از ما دارند.”

وی همچنین با اشاره به تشکیل قرارگاه های جنگ نرم استان های مختلف کشور در آستانه انتخابات اضافه کرد که “قرارگاهی به این عنوان وجود دارد که سپاه و بسیج در استان‌های مختلف در این زمینه کار می‌کنند، اگر چه هجمه دشمن و ماهواره‌ها سنگین است، اما اگر ما کار نمی‌کردیم به مراتب وضعیت بدتر می‌شد؛ ما باید برای پیشگیری بیشتر کار کنیم، زیرا معمولا در مقابله بهتر عمل می‌کنیم، اما در پیشگیری باید توجه بیشتری داشته باشیم.”

همچنین به طور همزمان از یکماه پیش نیز هادیان سیاسی سپاه پاسداران با افزایش فعالیت های خود، همایش ها و برنامه های مختلفی را در راستای انتخابات پیش رو در دستور کار قرار داده اند. هادیان سیاسی سپاه از جمله نیروهای این نهاد نظامی تحت اختیار آیت الله خامنه ای محسوب می شوند که پیش از هر انتخابات در جمهوری اسلامی برای جهت دهی به آرا فعال می شوند.