ما بر اساس فرمان عمل می کنیم

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» پاسخ صادق لاریجانی به انتقادها

ماه‌هاست که چهره‌ها و گروه‌های متنفذ ونزدیک به دولت و حکومت جمهوری اسلامی  خواستار دستگیری سران جنبش سبز هستند، با این حال دیروز صادق آملی لاریجانی رییس دستگاه قضایی  با ذکر این مطلب که “اقدام در مورد سران فتنه به مصلحت نظام نیست” عملی کردن این درخواست را منوط به فرمان آیت الله خامنه ای دانست.

آیت الله صادق آملی لاریجانی عصر شنبه در حالی در جمع دانشجویان دانشکده قضایی سخن می‌گفت که طی روزهای اخیر انتشار نامه‌ای سرگشاده به قلم حسین قدیانی نُقل برخی محافل سیاسی تندرو در داخل ایران شده است. نامه‌ای که در آن نویسنده با لحنی تند از رییس دستگاه قضایی انتقاد کرده بود که: “چرا آقا همچنان باید از فتنه بگوید و نیز از فتنه گران، اما شما نه؟ آیا شان چه کسی در نظام مقدس جمهوری اسلامی از رهبر بالاتر است. چرا شما هنوز سران فتنه را اعدام نکرده اید؟”

لاریجانی با بیان اینکه «در برخی از مواقع احساس می شود که هجمه های حساب شده ای متوجه دستگاه قضایی است» گفت: “توقع ما این است که بچه های حزب اللهی و اصولگراها به دستگاه قضایی کمک کنند. زیرا قوه قضائیه برای شخص من نیست.”

 این ابراز علاقه به همکاری با اصولگرایان و حزب اللهی‌ها در حالی بود که رییس قوه قضاییه توضیح داد: “ قوه قضاییه باید در دوران انقلاب محکم و مستقل باقی بماند.”

 پیش از این چهره‌های مطرحی از میان اصلاح‌طلبان و منتقدان حکومت اسلامی، قوه قضاییه را به عدم استقلال و وابستگی به یک جناح خاص در حاکمیت متهم کرده بودنداما با این حال صادق لاریجانی در هیچ موردی لازم ندیده بود که چون نامه سرگشاده حسین قدیانی به  انتقادات پاسخ دهد.

وی در قسمتی از سخنان خود هم مستقیما به سراغ نامه حسین قدیانی رفت و گفت: “یک آقایی خطاب به من نوشته است چرا در مورد سران فتنه کوتاهی می‌کنید اگر شما اقدام نکنید ما خودمان اقدام می کنیم.” و ادامه داد: “یکسال قبل من سران فتنه را مجرم معرفی کردم زیرا آنها علیه نظام اقدام کرده بودند و در لفافه هم گفتم که مصالح عمومی نظام مانع از اقدام جدی علیه سران فتنه می شود و بنده در این مورد مسئول نیستم. ولی متاسفانه این آقا در نوشته خود اظهار داشته است که من در روبروی رکن یمانی قسم می خورم که علت اینکه رئیس مجلس در مورد سران فتنه صحبت نکرده این است که اگر حکومت عوض شود در حکومت بعدی هم دست داشته باشد که من در جواب می گویم انا لله وانا الیه راجعون.”

حسین قدیانی در نامه سرگشاده خود علی لاریجانی، رییس مجلس اسلامی را به نداشتن بصیرت محکوم کرده و در مورد او خطاب به رییس قوه قضاییه نوشته بود: “ یک مشت خواص بی بصیرت، فقط چفیه را در سفر با رهبر و نه در خطر با ولایت به دوش می اندازند. و از جمله این خواص بی بصیرت، یکی هم متاسفانه برادر خود شماست که در روزگار فتنه، پرسه در مه زد و همین که فتنه خوابید با ماه همسفر شد! چیست این که برادرتان می کند آقای آملی لاریجانی؟ خواص بی بصیرت، جملگی از این ترسیدند که نظام اگر سقوط کرد، چه؟! بگذار جایی در رژیم بعدی در جمهوری اسلامی قلابی، و نه انقلابی داشته باشیم. خودتان هم می دانید که جز این نبود.”

رئیس قوه قضائیه با اشاره به نامه منتشر شده علیه قوه قضائیه و اظهارات نویسنده که عنوان کرده «من قانون اساسی را قبول ندارم، بلکه وصیتنامه پدر شهیدم را قبول دارم که گفت :زمانی بنی صدر گفت من به قانون عمل نمی کنم امام گفت غلط می کنی به قانون عمل نمی کنی»گفت: ولی متاسفانه برخی سایت های منتصب به دستگاهها این نامه توهین آمیز به دستگاه قضایی را منتشر کرده اند ولی آنچه مهم است این است که مردم باید بدانند دستگاه قضایی حتی با انسانهای مومن و متدین که جرمی مرتکب شده اند هم برخورد می کند. همچنین به عنوان مثال اگر زن بدکاره ای هم گفت ملکم را گرفته اند یا حقم ضایع شده است ما به دعاوی او هم رسیدگی می کنیم زیرا دستگاه قضایی برای هفتاد میلیون ملت ایران است.”

لاریجانی همچنین با اشاره به اظهارات مشابه حمید رسایی، نماینده طرفدار دولت در مجلس  در ارتباط با دستگیری سران جنبش سبز گفت: “از گفته نماینده مجلسی که عنوان کرده چرا قوه قضائیه در مورد سران فتنه اقدام نمی کند متعجبم چرا که بنده شفاها به وی توضیح دادم که مصلحت نظام ایجاب نمی کند.”

آیت الله آملی لاریجانی افزود: “شنیده ام در روز عاشورا روحانی بالای منبر رفته و گفته است قوه قضائیه تو بی عرضه ای که نتوانستی برای سران فتنه اقدام موثری انجام دهی که در پاسخ باید بگویم که این مسیری که آنها در پیش گرفته اند درست نیست مگر دستگیر کردن سران فتنه برای دستگاه قضایی کاری دارد. از احدی هم نمی ترسیم، سفارش هیچکس را هم نمی پذیریم  و تنها بر اساس فرامین مقام معظم رهبری  عمل می‌کنیم.”

در ما‌ه‌های اخیر دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی  متحمل فشار زیادی برای دستگیری رهبران جنبش سبز شده‌اند. فشاری که تا کنون به نتیجه نهایی و دلخواه گروه‌ها و چهره‌های تندرو منجر نشده است. در این میان بارها مقامات جمهوری اسلامی تاکیدکرده اند که دستگیری سران جنبش سبز برای نظام کاری آسان و حتی بی‌هزینه است. با این حال هر بار صحبت بر سر عملی کردن این خواسته می‌رسد، ادعا می‌شود که نظام و رهبری آن هنوز به طور قاطع خواستار چنین امری نیستند. شش ماه پیش وزیر اطلاعات هم در مورد این مساله گفته‌ بود: “ما تصمیم نظام را دنبال می‌کنیم.”

چندی قبل اما صفار هرندی، وزیر برکنار شده دولت احمدی‌نژاد، دستگیر نشدن رهبران مخالف دولت  را «فرصت خوبی جهت برملا شدن ضمیر سران فتنه و تقویت بصیرت بسیاری از مردم» دانسته بود.

در یک مورد هم حمید رسایی، که خود از طرفداران جدی دستگیری رهبران جنبش سبز است، در گفتگو با هفته‌نامه «یالثارات الحسین» -نشریه وابسته به انصار حزب‌الله- به نقل  از آیت‌الله خامنه‌ای، اعلام کرده بود که :“محاکمه سران فتنه انجام خواهد گرفت، اما مهم‌تر از آن، خشکاندن ریشه‌های فتنه است.”

 

قدیانی کوتاه نیامده

با این حال سخنان روز گذشته صادق لاریجانی تاکنون شاید صریح‌ترین اظهار نظر در مورد امکان دستگیری و محاکمه میرحسین موسوی و مهدی کروبی، بود.

اما در طرف مقابل هم نامه حسین قدیانی تندترین و جسورانه‌ترین درخواستی است که تا کنون در زمینه دستگیری سران جنبش سبز مطرح شده است. نامه‌ای که نویسنده آن را، هر چند هم که نزدیک به رهبری ایران بود، برای ارایه پاره‌ای توضیحات روانه دایره پی‌گیری وزارت اطلاعات کرد. وبلاگ این نویسنده با نام “قطعه 26” نیز پس از انتشار این نامه فیلتر شد.

وی پس از این در مطلب دیگری نوشت: “ حال قوه محترم قضاییه به کدام دلیل وبلاگ قطعه ۲۶ را می بندند؟ این برخورد ناعادلانه با وبلاگ قطعه ۲۶ تنها یکی از نمونه برخوردهای قوه قضایی با جوانانی است که رهبر انقلاب، افسران جنگ نرم خطاب شان کرد. چه بسیار که وبلاگ افسر جنگ نرمی را فیلتر کرده اند و مدیر وبلاگ، دستش به هیچ کجا هم بند نبوده.”

وی در مورد احضار خود توسط قوه قضاییه هم نوشته :” من زندان جمهوری اسلامی را هم جای مقدسی می دانم. تا حاکم «علی» است این فقط راهپیمایی‌های ما نیست که حکومتی است. زندان رفتن ما هم حکومتی است. این جان من و این حکم دستگاه قضایی، که با من هر چه کند، فقط یک چیز می گویم؛ بابای ماست خامنه ای.”

در پی این اتفاقات و انتشار نامه دوم قدیانی، تعداد زیادی از نیروهای انصار حزب‌الله، بسیج و دیگر گروه‌های تندروی جمهوری اسلامی  به حمایت از وی پرداختند. آنچنانکه بخش قابل توجهی از وبلاگ‌های طرفدار دولت درروزهای اخیر با مطالبی در تایید مضمون نامه قدیانی به صادق لاریجانی به روز شده است.

آنچه در میان مطالب این وبلاگ‌ها و مطلب جدید حسین قدیانی خودنمایی می‌کند این است که آنها دیگر قوه قضاییه را هم قسمت قابل اعتمادی از نظام جمهوری اسلامی نمی‌دانند.

قدیانی در نامه خود گفته است: “ خداییش این همه در رسانه های خودی و غیر خودی علیه رئیس جمهور محبوب حرف زده می شود و توهین هایی روا می دارند که آدمی از بازگویی آن شرمش می شود اما ظاهرا نامه ای ولو صمیمی به بعضی ها در وبلاگی کوچک هم نمی توان نوشت. آیا حداکثر وظیفه دستگاه قضایی در قبال کسانی که در خط مقدم گوگل، از “خامنه ای. دات. آی. آر” و با کمترین امکانات پاسداری کردند، بستن وبلاگ شان بی هیچ محکمه و دادگاهی است؟ “