وزیری که با شعر و وعده بدرقه شد

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» عزل متکی همچنان خبرساز است

برخلاف عرف معمول در برگزاری مراسم تودیع و معارفه یک وزیر، روز گذشته در تالار آینه وزارت خارجه، مراسم تودیع و معارفه وزیر خارجه بدون حضور رئیس جمهور و وزیر خارجه پیشین برگزار شد.امیر منصور برقعی، قائم مقام وزارت خارجه که از  نزدیکان احمدی نژاد در وزارت خارجه به شمار می رود، در این مراسم به نمایندگی از کارکنان و مسئولان این وزارت خانه، متکی را غیابا با این بیت شعر بدرقه کرد: وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم / که در طریقت ما کافریست رنجیدن

در آخرین ساعات روز جمعه برخی منابع خبری وابسته به دولت از عدم شرکت محمود احمدی نژاد در مراسم معارفه وزیر خارجه جدید که صبح دیروز برگزار شد،بدون ذکر دلیل، خبر داده بودند. صبح روز شنبه نیز منوچهر متکی بدون اعلام قبلی از شرکت در این مراسم خودداری کرد.

 

تقدیر در مجلسی رسمی تر

به گزارش منابع رسمی خبری، در این مراسم محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد،ضمن سخنانی با اشاره به غیبت متکی در این مراسم و همچنین انتقادات برخی مقامات  در مورد نوع برکناری او گفت:اینکه مسئولی به این وضع از مسئولیت خداحافظی کند جنبه اخلاقی ندارد. جمهوری اسلامی بر مبنای دوستی و اخلاق نهاده شده و همه ما به دنبال مهر و محبت هستیم و یکی از شعارهای آقای احمدی نژاد مهرورزی است. هرگز چنین نیست و چنین نخواهد بود. صحبت مشروحی در یکی از روزهای هفته گذشته بین آقای متکی و آقای رئیس جمهور و قبل از سفر به سنگال شکل گرفت و توافقات انجام شد، زمانی آقای متکی به سنگال تشریف بردند می دانستند‌‌ آقای صالحی در چنین روزی معارفه خواهد شد و چنین اتفاقی خواهد افتاد، منتها مسئولان جمهوری اسلامی تا آخرین لحظه بدون اینکه خم به ابرو بیاورند به تلاش و کوشش خود ادامه می دهند و آقای متکی نیز از این قشر مسئولان بود و تا لحظه آخر ماموریت خود را به پایان رساند.

رحمی در ادامه با بیان اینکه به نیابت از اعضای دولت و شخص احمدی نژاد در این مراسم حاضر شده که از متکی تقدیر و تشکر به عمل آورد، وعده داد در مجلسی اصلی و رسمی تر از متکی تقدیر و تمجید خواهد شد و افزود: قرار گذاشتیم در مجلس اصلی که به معنای واقعی از ایشان تودیع و تقدیر به عمل آید، حاضر شوند و انشاءالله در حد وظیفه و تکلیف از وجود شریف ایشان به نحو مطلوب و مقتضی تقدیر خواهد شد. البته بعد از رفع خستگی و استراحت کوتاه، آقای متکی به یکی از امور در دولت دعوت خواهد شد و امیدواریم در سمت جدید بیش از وزارت خارجه منشاء خدمت به جمهوری اسلامی ایران باشد.

این گفته ها و وعده های معاون اول احمدی نژاد در حالی است که خود متکی از روز دوشنبه هفته گذشته که دفتر احمدی نژاد خبر عزل وی را رسما اعلام کرد، هیچ گونه واکنشی از خود نشان نداده؛در صورتی که واکنش  چهره ها و گروه های سیاسی به عزل وی همچنان ادامه دارد.

 

معاونی که برای رئیس اش شعر خواند!

امیر منصور برقعی؛ قائم مقائم وزارت خارجه و از افراد نزدیک به احمدی نژاد در مراسم دیروز در جای متکی نشست و همزمان اداره مراسم را نیز برعهده گرفت. وی متکی را از دوستان و همکاران برجسته خودو همچنین متدین و متعهد به نظام ولایی معرفی کرد.

برقعی در ادامه با خواندن این شعرکه« وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافری است رنجیدن«خطاب به حاضرین گفت: شاید اگر متکی هم اینجا بود و در یک کلام می خواست مطلبی را عنوان کند، این بیت را می خواند.

این شعر برقعی بلافاصله به تیتر خبری برخی از منابع خبری حامی محمود احمدی نژاد تبدیل شد که در چند روز گذشته حتی یک مورد از انتقادات صورت گرفته نسبت به عزل متکی را منتشر نکرده اند.

 

مدیریت حکیمانه احمدی نژاد

در ادامه این مراسم علی اکبر صالحی،سرپرست تازه وزارت خارجه، طی سخنانی ابتدا از متکی و بقیه مسئولان این وزارت تشکر و قدردانی کرد و سپس با بیان اینکه «تحت رهبری آیت الله علی خامنه و مدیرت حکیمانه احمدی نژاد ایران می تواند دیپلماسی فعال تری داشته باشد» گفت:بیانیه تهران در مورد نحوه ادامه مذاکرات بر سر پرونده هسته ای با قدرت های غربی مثال بارزی از این نوع دیپلماسی است که با ارشادات مقام معظم رهبری و مدیریت حکیمانه رئیس ‌جمهور محقق شد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در اولین اظهار نظر خود به عنوان سرپرست وزارت خارجه بر اهیمت گسترش روابط با کشورهای عربستان، ترکیه، روسیه و چین تاکید کرد و گفت: تحقق چنین امری نیازمند ارکانی است که اساسی ترین رکن آن اعتمادسازی است که این نیازمند گذر زمان و آزمون است.

وی اگرچه« ادعای کشورهای غربی به ویژه اعضای اتحادیه اروپا در مورد حقوق بشر را دروغین» خواند اما در خصوص روابط با اعضای این اتحادیه گفت: بنده معتقدم علی رغم رفتارهای غیرمنطقی، غیراصولی و غیرمنصفانه‌ آنها باز هم به دلایل فراوان از جمله موضوع انرژی کشورهای عضو این اتحادیه خواستار روابطی مستحکم با ایران هستند. چنانچه اتحادیه اروپا هر چه زودتر شیوه تقابل را به شیوه تعامل تبدیل کند برای هر دو طرف نافع‌تر است.

 

ادامه واکنش ها به عزل متکی

همزمان با برگزاری مراسم در وزارت خارجه، اماواکنش ها به عزل متکی ادامه داشت.

 در همین راستا آفتاب با انتشار گزارش کوتاهی به نقل از» ایران دیپلماتیک« عزل متکی را به رویارویی متکی و هیلاری کلینتون در اجلاس امنیتی اخیر که در بحرین برگزار شد پیوند داد.

طبق این گزارش، پیش از سفر منوچهر متکی به منامه برای شرکت در اجلاس امنیتی بحرین، جلسه‌ای درباره نوع واکنش متکی به رویارویی با هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا برگزار می‌شود که ظاهرا متکی برخلاف آن عمل می کند.  در جلسه ای هم که پس از بازگشت متکی به تهران برگزار می شود، متکی نمی تواند پاسخ قانع کننده‌ای برای رفتار خود با هیلاری کلینتون بدهدکه همین امر  اسباب برکناری وی را فراهم کرد.

این مساله در حالی مطرح می شود که منوچهر متکی در دوره وزارت کوندولیزا رایس، وزیر خارجه پیشین امریکا در اجلاسی مشابه اجلاس اخیر منامه، با وزیر خارجه امریکا کلماتی ردو بدل کرده بود.

رویارویی با وزیر خارجه امریکا در حالی بهانه عزل متکی قلمداد می شود که از یک سو منتقدان دولت در داخل با اشاره به اختلافات عمیق در وزارت خارجه بر سر مسئولیت ها و اختیارات وزیر خارجه و دخالت های احمدی نژاد در امورات مربوطه، همچنان عزل متکی را اقدامی ناشایست و به دور از عرف معمول می دانند و از سوی دیگر برخی ناظران سیاسی نیز این اقدام احمدی نژاد را در راستای یک دست کردن سیاست های خارجی جمهوری اسلامی، به ویژه در مورد پرونده فعالیت های هسته ای می دانند.