شیخ نشین ها هم وارد دعوا شدند

نویسنده

» گزارش بلومبرگ از موضع شورای همکاری

سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز سه شنبه در ریاض گردهم آمدند تا در یک نشست دو روزه در باره تدابیر ضروری برای مقابله با ایران و بحث در باره تاثیر ناآرامی های سوریه، شرکت کنند.

این نشست شورای شش عضوی همکاری خلیج فارس، به رهبری عربستان سعودی، که متحد آمریکا در منطقه است، در زمانی برگزار می شود که تنش میان ایران و آمریکا، بر سر برنامه هسته ای ایران بالا گرفته است. این نشست پس از یک سال پر حادثه و وقایع سیاسی بیسابقه و جنبش های مردمی در سراسر خاورمیانه، که حکومت های تونس، مصر، و لیبی را سرنگون ساخت، برگزار می شود.

شیخ نشین های سنی مذهب جنوب خلیج فارس، دولت شیعه ایران را به دامن زدن به ناآرامی های و اعتراضات جمعیت شیعه در کشورهای خود متهم می کنند: نمونه آن بحرین است که برای سرکوب جنبش شیعیان این کشور از عربستان سعودی کمک گرفت. ایران این دخالت ها را رد می کند و حکام سنی کشورهای بحرین، و عربستان سعودی را به اعمال تبعیض نسبت به جمعیت شیعه خود متهم می کند.

پل سولیوان، تحلیلگر سیاسی متخصص در امور خاورمیانه در دانشگاه جرج تاون واشنگتن گفت: “دولت های خلیج فارس سعی می کنند قدرت ایران را با تحکیم تحریم ها مهار کنند.” او گفت: “آن ها همچنین در حال برقراری ارتباط با آمریکا و اتحادیه اروپا و سایر کشورها نیز هستند تا در صورت لزوم برای مقابله با ایران از پشتیبانی آنها برخوردار شوند”.

شاهزاده نایف، وزیر کشور عربستان سعودی و ولیعهد این کشور، روز 12 دسامبر، با توجه به وخامت روابط دو کشور با حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران در ریاض ملاقات کرد.

رهبران این کشورها همچنین در مورد سوریه نیز به گفتگو خواهند پرداخت که دولت آن با پیشنهاد اتحادیه عرب، مبنی بر اجازه فعالیت دادن به بازرسان بین المللی، برای نظارت بر شرایط داخلی این کشور و اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از خشونت علیه معترضین این کشور، موافقت کرد. سازمان ملل می گوید از زمان شروع اعتراضات مردم در سوریه علیه بشار اسد، رئیس جمهور این کشور تاکنون 5000 نفر کشته شده اند.

عربستان سعودی، بزرگترین تولید نفت در دنیا و یکی از حامیان رهبران عربی در منطقه، آشکارا از سیاست های دولت سرویه در سرکوب مخالفان انتقاد کرده است. رئیس جمهور سوریه و اکثر مقامات امنیتی این کشور از فرقه علوی هستند که با شیعیان مرتبط هستند، در حالیکه سوریه یک کشور سنی است.

تئودور کاراسیک، رئیس موسسه تحقیقاتی خاورمیانه در دبی گفت “موضع کشورهای خلیج آن است که یک حکومت سنی در سوریه بر سر کار بیاید تا با آنها بیشتر همساز باشد.”

اتحادیه عرب 27 نوامبر تحریم هایی را برعلیه سوریه اعمال کرد تا فشار اقتصادی و سیاسی بر اسد را افزایش دهد.

منبع: بلومبرگ – 19 دسامبر