ایران در برابر کل جهان قرار دارد

نویسنده
هافینگتون پست

» نگاه هافینگتون پست

برتران دله

شرایط در مدرسه سینمای تهران اندوهبار است. طی مدت ۵ هفته، افق به ناگهان تیره و تار شد و تا جایی پیش رفت که مخالفت ها علیه جمهوری اسلامی چندین برابر شد.

رویدادهای اخیر در این مسأله دخیل بوده:

ابتدا محکومیت مهناز محمدی، کارگران مستندساز و همچنین مدافع حقوق زنان، که به جرم “توطئه علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” محکوم شد. همکاری او با بی بی سی و تولید فیلم های مستند برای این شبکه تلویزیونی دلیل اصلی محکومیت او بود. مهناز محمدی افزوده است که صدور محکومیت اش همچنین به دلیل همکاری با شبکه الجزیره و دیگر رسانه های غربی، به ویژه صدای فرانسه و صدای آمریکا بوده.

پس از آن، شاهد افزایش اعدام مخالفان سیاسی بودیم که این رویکرد کاملاً برخلاف وجهه ای بود که حکومت تهران قصد داشت در فردای انتخابات ۲۰۱۳ از خود برجای بگذارد.

درنهایت نیز شاهد شکست مذاکرات ژنو بودیم که بر سر برنامه هسته ای جنجال آفرین ایران برگزار شده بود.

بدتر از همه آنکه کشورهای غربی به اتفاق بر ثبات سیاسی ایران در برابر باتلاق عراق که امروز در برابر حملات جهادگرایان به شدت شکننده شده اعتقاد دارند.

تحولات در وضعیت بین المللی این نگرانی را به وجود آورده که مردم ایران در مخالفت خود با آیت الله ها منزوی شوند. در راستای این مسأله، جوانان که مخالف شرایط سیاسی کنونی اند، اقدامات خود در شبکه های اجتماعی را برای به چالش کشیدن نظام افزایش داده اند: انتشار تصاویر بدون حجاب، ساخت کلیپ براساس موسیقی غربی؛ مردانی که در واکنش به حجاب اجباری زنان حجاب بر سر می کنند،… و غیره.

این درحالی است که بیلان روحانی در زمینه های مختلف طی سال جاری نشان می دهد که سرکوب در ایران افزایش یافته، وضعیت حقوق بشر و آزادی های فردی و اجتماعی بدتر شده است.

در مدرسه سینمای تهران همه امید دارند که شاهد روزهای بهتر و ازبین رفتن اندوه ایرانی باشند.

منبع: هافینگتون پست، ۲۶ ژوئن