دو کوهنورد آمریکائی تماس گرفتند

نویسنده

» گزارش بوستون گلاب ازنگرانی خانواده ها

دو آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی هستند در تماس تلفنی به خانواده هایشان گفته اند که به وکلیشان دسترسی ندارند و نمی دانند وضعیت پرونده شان چگونه است. این دو تماس روز یکشنبه صبح زود گرفته شد و 5 دقیقه طول کشید. شان بائر، ساعت 6 بعد از ظهر به وقت محلی به موبایل مادرش، سیندی هیکی، زنگ زد. جاش فاتال، یک ساعت بعد با خانواده اش در مینه سوتا تماس گرفت.

هیکی می گوید فرزندش قوی اما عصبی به نظر می رسید.  لورا، مادر فاتال گفت که شنیدن صدای فرزندش “خوشحال کننده” بود اما درعین حال ادامه دوران زندان وی، قلب خانواده را شکسته است. هر دو مادر گفتند که پسرانشان اطلاع ناچیزی در مورد جزئیات پرونده شان دارند و ماه هاست که به آنها اجازه داده نشده با وکیلشان در تهران صحبت کنند.

هیکی گفت: “پسرم گفت که از وضعیت پرونده اش بی خبر است  و نمی داند چه اتفاقی برای آن افتاده است. من فقط به او گفتم که ما داریم روی پرونده ات کار می کنیم و دست به هر کاری می زنیم تا او به خانه بازگردد”.

ایران، بائر، فاتال و شرود، نامزد بائر را متهم به جاسوسی کرده بود؛ آنها در سال 2009 در جریان کوهنوردی در اطراف مرز ایران و عراق دستگیر شدند.  شرود به دلیل بیماری  در ماه سپتامبر آزاد شد، دادگاه او روز 6 فوریه است.

شرود که در سانفرانسیسکو زندگی می کند، روز جمعه به خانه فاتال رفته بود و توانست مدت کوتاهی با او حرف بزند.

هیکی و لورا فاتال گفتند که به عقیده آنها و بر اساس تماس هایی که گرفته شد، پسرانشان از زمان رفتن شرود، منزوی تر شده اند. گفته شده است که زمان هواخوری آنها کم شده است و نامه های اقوامشان که روزانه به دستشان می رسید، تعدادشان کم شده است. بائر و فاتال دیگر اجازه ندارند کتاب هایی که خانواده هایشان برایشان می فرستادند، بگیرند.

لورا فاتال می گوید: “کتاب ها و نامه ها مهم است، این روش زندگی آنها است، آنها ورزش می کردند و کتاب می خواندند.”

در مورد تماس ها تلفنی اخطار قبلی دریافت نکرده اند اما از بعد از اینکه نماینده ایران در سازمان ملل در اوایل ماه جاری اعلام کرد که این تماس ها به تعلیق در می آیند، به قول لورا فاتال به حالت “آماده باش” در آمده اند.

بوستون گلاب، 30 نوامبر