پاداش لاریجانی‌ها به دستجردی

آیدا قجر
آیدا قجر

در ماه‌های گذشته مرضیه وحیددستجردی٬ وزیر بهداشت و درمان دولت احمدی‌نژاد که با حکم رییس دولت از سمت خود عزل شد٬ با حکم آیت‌الله صادق آملی لاریجانی٬ رییس قو‌ه‌ قضاییه٬ به سمت مشاور وی منصوب شد. این حکم در حالی به دستجردی ابلاغ و از سوی او پذیرفته می‌شود که وزیر بهداشت پیشین٬ هیچ‌گونه تحصیل یا سابقه ای در امور حقوقی و قضایی ندارد. اما پشت پرد‌ه‌ این انتصاب چه بود؟

دستجردی نخستین وزیر زن تاریخ جمهوری اسلامی بود و در کارنامه‌ کاری خود، طبابت٬ نمایندگی دوره‌های چهارم و پنجم مجلس و عضویت هیات علمی گروه زنان و زایمان دانشگاه تهران در بیمارستان آرش را دارد. دستجردی طی سا‌ل‌ها فعالیت سیاسی٬ مواضع روشنی در طرح یا حمایت از لوایح و قوانینی اتخاذ کرد که در تقابل با “اصل برابری زن و مرد” بود.

از جمله طرح‌های پیشنهادی دستجردی که بعدتر تصویب و اجرا شد٬ طرح تفکیک جنسیتی بیمارستا‌ن‌ها و ساخت بیمارستا‌ن‌های صرفا زنانه بود. پشتیبانی او از لایحه‌ “حمایت از خانواده” ـ که به مردان مجوز ازدواج دوباره حتی در صورت عدم رضایت همسر اول را می‌دهد - از دیگر مواردی بود که پشتیبانی دستجردی را به همراه داشت. مخالفت با پیوستن ایران به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و کم کردن سهمیه زنان در مراکز آموزش عالی از دیگر برگ های کارنامه وزیر سابق بهداشت و درمان است.

برای بررسی چرایی صدور حکم جدید مرضیه دستجردی به عنوان مشاور رییس قوه قضاییه لازم است اندکی به عقب بازگردیم. محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی از سال ۸۴ دچار اختلاف شدند. در آن زمان “شورای هماهنگی نیروهای انقلاب”٬ علی لاریجانی را به عنوان کاندیدای نهایی اصول‌گرایان برای انتخابات نهم ریاست‌جمهوری معرفی کرده بود. این انتخاب از سوی احمدی‌نژاد مورد تایید قرار نگرفت و او حاضر به کناره‌گیری از انتخابات نشد. پس از پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات٬ وی علی لاریجانی را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی تعیین کرد تا چندی بعد لاریجانی در نتیجه اختلافات از سمت خود کناره‌گیری کند. اختلافات احمدی‌نژاد و لاریجانی با افشای یک فیلم و اتها‌‌م‌زنی دو طرف به یکدیگر به اوج رسید.

محمود احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس اقدام به انتشار فیلمی از مکالمات فاضل لاریجانی٬ رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در نشستی با سعید مرتضوی کرد که به دلیل کیفیت پایین فیلم٬ رییس دولت پیشین خود اقدام به خواندن متن مکالمات کرد و اتهاماتی را متوجه لاریجانی ساخت. در پاسخ اما علی لاریجانی نیز به رفتارهایی از احمدی‌نژاد اعتراض و او را متهم به قانون‌شکنی کرد.

علی لاریجانی در اقدام بعدی به نقل از داوود احمدی‌نژاد٬ برادر رییس دولت وقت٬ اعلام کرد که اطرافیان احمدی‌نژاد با سازمان مجاهدین خلق در ارتباط بوده و دچار فساد مالی هستند. این اختلافات در نهایت با “توصیه” رهبر جمهوری‌اسلامی به سکوت و گذراندن ماه‌های پایانی ریاست جمهوری احمدی‌نژاد در ظاهر از تب و تاب افتاد.

ارتباط اختلافات لاریجانی‌ها و محمود احمدی‌نژاد با مرضیه وحید دستجردی از جایی آغاز می‌شود که احمدی‌نژاد از وزیر بهداشت و درمان خود خواست “فورا” باقر لاریجانی را از وزارت بهداشت اخراج کند. باقر لاریجانی در آن زمان٬ قائم‌مقام وزیر بهداشت و رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. درخواست رییس دولت اما با مخالفت دستجردی مواجه شد تا در نهایت احمدی‌نژاد او را از وزارت بهداشت عزل کرد.

هر چند بسیاری بر این باور بودند که اظهار نظر دستجردی پیرامون تحریم و کمبود دارو و تاکید وی بر مشکل محدودیت ارزهای دولتی در معاملات بین‌المللی٬ دلیل عزل او بوده؛ اما یکی از اصلی‌ترین علل تصمیم محمود احمدی‌نژاد برای عزل دستجردی، عدم همراهی او در جبهه گیری علیه لاریجانی‌ها بود.

دستجردی ضمن مخالفت با نظر احمدی‌نژاد در اخراج باقر لاریجانی از وزارت بهداشت٬ در پاسخ به استعفانامه‌ باقر لاریجانی از او خواست تا پایان دوران مسوولیت خود در سمتی که داشت باقی بماند و استعفا ندهد. پس از این نامه‌نگاری‌ها و مقاومت وزیر بهداشت و درمان پیشین مقابل خواسته‌ رییس دولت دهم٬ دستجردی با حکمی از سوی احمدی‌نژاد از سمت خود عزل شد و باقر لاریجانی نیز پس از برکناری دستجردی٬ از سمت خود به عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران استعفا داد.

در مهرماه سال جاری و پس از تغییر دولت و انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جدید جمهوری اسلامی، باقر لاریجانی در حکمی که از سوی حمید میرزاده سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی به وی ابلاغ شد٬ سمت قائم مقامی ریاست دانشگاه در امور پزشکی و همچنین ریاست شورای راهبردی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی را پذیرفت. در حکمی دیگر از سوی وزیر بهداشت دولت یازدهم٬ باقر لاریجانی به عنوان مشاور و نماینده وزیر بهداشت در شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور منصوب شد. این بازگشت اما تنها در مورد او اتفاق نیفتاد.

حمایت از تنها برادر لاریجانی‌ها که سمتی سیاسی در دستگا‌‌ه‌های سیاسی نداشت٬ اگرچه به عزل دستجردی از وزارت بهداشت انجامید اما چند سال بعد٬ این پشتیبانی پاداش خود را گرفت و او که هیچ سابقه و علمی به مسایل حقوقی نداشت٬ به عنوان مشاور صادق لاریجانی رییس قوه‌ قضاییه منصوب شد.