مجلس: اسیدپاشی‌ها منطقه ای بود، بی‌جهت جنبه ملی پیدا کرد

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» رسانه‌ها از کاه، کوه نسازند!

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید اسیدپاشی‌های اصفهان “بی‌جهت” جنبه ملی پیدا کرده است. او که در هیات اعزامی کمیسیون امنیت ملی به اصفهان حضور داشته، عنوان کرده که این هیات، اسیدپاشی‌ها را کار یک نفر می‌داند که “به زودی و به راحتی” دستگیر می‌شود. سردار رادان، از مقامات انتظامی هم معتقد است که این اسیدپاشی‌ها “بیش از حد بزرگنمایی” شده است.

 

اسیدپاش یا روانی بوده یا هوشیار!

رسانه‌ای شدن چندین اسیدپاشی در اصفهان، یک موج بزرگ ایجاد و تا چندین روز افکار عمومی ایران را به خود مشغول کرد. سران سه قوه و مقامات مختلف حکومتی هم به ماجرا ورود کردند و قول پیگیری و رسیدگی دادند. تاکنون این پیگیری‌ها منجر به دستگیری فرد یا افراد اسیدپاش نشده ولی با تهدید رسانه‌ها و بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی، جلو تجمعات اعتراضی گرفته شد و پیگیری‌های رسانه‌ای هم تقریبا متوقف و به نشر سخنان مقامات رسمی منحصر شد.

سخنان یک عضو هیات اعزامی کمیسیون امنیت ملی مجلس به اصفهان آخرین اظهارنظر رسمی در مورد این پرونده است که همچون گفته‌های سایر مقامات، تاکید بر سازماندهی نشده بودن این حملات دارد. هرچند مشخص نیست با بسیج همه دستگاه‌های انتظامی و امنیتی، چرا این فرد بدون حمایت سازمانی، هنوز دستگیر نشده است.

عوض حیدرپور در در تشریح خلاصه گزارش این هیات می‌گوید: “این یک مساله منطقه‌ای و شهرستانی در استان اصفهان بوده که به نظر می‌رسد بی‌جهت جنبه ملی پیدا کرده است. همچنین برداشت ما این است که همه موارد اسیدپاشی کار یک نفر بوده است و به نظر نمی آید این یک کار سازمان‌دهی شده و تشکیلاتی علیه جریانات اجتماعی باشد.”

او که عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان است، اضافه می‌کند: “طبق تحقیقات به عمل آمده دو فرضیه درباره عامل حادثه اسیدپاشی مطرح شده؛ نخست اینکه این فرد یک بیمار روانی بوده و یا اینکه فرد اسیدپاش با هوشیاری و علم به جرم این اقدامات را انجام داده است.”

به گفته حیدرپور، برداشت هیات اعزامی از “سرنخ‌های بسیار خوب دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی” این است که فرد خاطی “به زودی و به راحتی” دستگیر می‌شود.

او همچنین مدعی است که “در حال حاضر شهر اصفهان در آرامش کامل است و زندگی مردم به روال عادی برگشته است. ما در ۱۰ روز گذشته که درگیر این قضیه بودیم هیچ مشکل و مساله‌ای را در اصفهان ندیدیم.”

به اعتقاد این نماینده مجلس، “متاسفانه در مورد حوادث اخیر رسانه‌های خارجی سم پاشی و جوسازی کردند و در فضای مجازی نیز به شکل تحریف شده به این موضوعات دامن زده شد” در حالی که “رسانه‌های داخلی ما باید با هوشیاری در مورد اطلاع‌رسانی این وقایع برخورد کنند تا از کاه، کوه ساخته نشود و مسائل منطقه‌ای جنبه ملی پیدا نکند”.

سردار احمدرضا رادان هم روز دوشنبه از تعبیر مشابهی استفاده کرده و گفته بود که اسیدپاشی‌های اصفهان را “بیش از حد بزرگنمایی کردند”. به اعتقاد رییس مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، “حادثه پیش می‌آید” ولی باید با مدیریت دنبال بود که عامل آن، دستگیر شود.

تاکنون نه ماموریت رییس‌جمهوری به سه وزیر برای پیگیری ماجرا، نه حکم ویژه رییس قوه قضاییه به محسنی اژه‌ای و نه سفر جانشین فرمانده ناجا به اصفهان، گرهی از پرونده اسیدپاشی‌های سریالی اصفهان باز نکرده است. اما مقامات مختلف اصرار دارند که این حوادث سازمان‌دهی شده نیست در حالی که براساس آخرین اظهارنظر مقام ارشد قضایی پرونده، حتی مظنونین اصلی دستگیر نشده‌اند.

 

ارتباط با حجاب و سازماندهی شده بودن حوادث اصفهان

از نخستین روزهای رسانه‌ای شدن اسیدپاشی‌های سریالی اصفهان، این فرضیه در اذهان عمومی قوت گرفته که مهاجمان با انگیزه مبارزه با بدحجابی دست به چنین کاری زده‌اند و پای “امر به معروف و نهی از منکر” به میان آمد. این فرضیه به شدت مورد اعتراض نمایندگان مجلس، قوه قضاییه، ائمه جمعه و نیروهای نظامی و انتظامی قرار گرفته است. در این بین رسانه‌ها هم تهدید شدند که در صورت پرداختن به این فرضیه با آنها برخورد خواهد شد.

اما هنوز سازماندهی بودن این حملات، به آن شکل خط قرمز نیست و حتی پدر یکی از قربانیان اطلاعات جدیدی را عنوان کرده که احتمال سازماندهی شده بودن این حملات را قوی‌تر می‌کند. ناصر جورکش، پدر سهیلا -یکی از قربانیان اسیدپاشی‌های اصفهان- در گفت‌وگو با هفته‌نامه تماشاگران امروز، جزییات جدیدی از حادثه را عنوان کرده که حاصل مشاهدات دخترش و گفت‌وگوی او با برادر یک قربانی دیگر است: “شباهت‌هایی بین اسیدپاشی به سهیلا و خواهر او وجود داشت. هر دو اسیدپاشی روز چهارشنبه اتفاق افتاده، البته با این تفاوت که حادثه یک هفته بعد برای خواهر ایشان اتفاق افتاده بود. زمان وقوع هر دو حادثه بین ساعت ۶ تا ۷ بوده و در هر دو حادثه ۲ نفر روی یک موتور سوار بوده‌اند.”

موضوع مهم دیگری که به گفته جورکش توسط نیروی انتظامی در حال پیگیری است، حضور یک پیکان سفید رنگ پشت سر موتورسواران بوده که در هر دو حادثه، به نوعی نقش مراقب اسیدپاشان را برعهده داشته است. او اضافه کرده که “غیر از دوربین‌های ترافیکی، یک ایستگاه آتش‌نشانی هم در آن خیابان است که دوربین‌ مدار بسته دارد و می‌توانند از فیلم آن هم استفاده کنند”.

با این حال دوربین‌های ترافیکی و جزییات عنوان شده از سوی قربانیان هنوز منجر به دستگیری اسیدپاش یا اسیدپاش‌ها نشده است. تنها دستگیر شدگان این پرونده در روزهای گذشته آریا جعفری، عکاس، زهرا محمدی، سردبیر و صنم فارسی، دبیر اجتماعی ایسنای اصفهان از جمع اهالی رسانه بودند. مهدیه گلرو، فعال حقوق زنان نیز دستگیر شد و برخلاف سایر بازداشت‌شدگان، همچنان در زندان به سر می‌برد. نرگس محمدی، نایب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر هم به دادگاه احضار شده است. هنوز مشخص نیست احضار او در ارتباط با چه موردی است اما محمدی از جمله حاضران در تجمع اعتراضی در تهران بوده است. پیش از او، نسرین ستوده، وکیل دادگستری هم به دلیل حضور در تجمع بازداشت اما پس از چند ساعت آزاد شده بود.