ایران و حزب الله خواستار اصلاحات در سوریه

نویسنده

» مقاله اگزمینر درباره تغییر موضع تهران

فشار بر بشار اسد، رهبر سوریه، ظرف چند روز گذشته افزایش یافته است، چرا که دو تا از قوی ترین متحدان دیکتاتور سوریه، حزب الله لبنان و  ایران، برای اولین بار خواستار اصلاحات در  سوریه شده اند.  اسد تا کنون به سرکوب بی رحمانه  تظاهراتی که اکنون  پنج ماه است در سوریه جریان دارد و هدفش برکناری اوست، ادامه داده است.

روز جمعه رهبرحزب الله  لبنان، حسن نصرالله، خواستار گفت و گو بین تظاهرکنندگان و رژیم اسد به منظور رسیدن به راه حلی صلح آمیز برای ناآرامی های سوریه شد. حزب الله،  که وزارت امور خارجه آمریکا آنرا به عنوان یک گروه تروریستی می شناسد، رابطه قوی، اما اغلب پیچیده ای، با  سوریه، چه تحت رهبری بشار اسد و چه پدرش، حافظ اسد، داشته است؛ خافظ اسد برای نزدیک به 30 سال، تا زمان مرگش در سال 2000 بر سوریه حکم می راند.

نصرالله، پیش از این به طور کامل از اسد جوان در برابر معترضان حمایت کرده بود و گاهی هم تظاهرات علیه اسد را به عنوان توطئه خارجی معرفی کرده بود. در ماه مه، نصرالله  به سوری ها گفت از اسد حمایت کنند. برخی از فعالان سوریه، نصرالله و حزب الله را به کمک به رژیم سوریه در سرکوب خشونت آمیز مردم خود متهم کردند. روز جمعه، نصرالله در پیامی، هرچند از اسد برای کمک هایش به لبنان حمایت کرد ولی  خواستار اصلاحات در سوریه شد.      

ایران ، یکی دیگر از متحدان قوی  اسد،  بسیار صریح و روش از اسد خواست اصلاحات را در کشور آغاز کند. به گزارش خبرگزاری دانشجویی ایران علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران روز شنبه از اسد خواست تا به “خواسته های مشروع مردم سوریه پاسخ دهد”.          

اعتراضات در  دمشق، وضعیت پیچیده ای را برای دولت ایران ایجاد کرده است. در حالی که ایران پشتیبانی کامل خود را از معترضان  دیگر کشورهای عربی منطقه را اعلام کرده است،  تهران  در مورد سوریه، به دلیل  ترس از از دست دادن تنها متحد خود بسیار محتاطانه عمل کرده است. مدارک و شواهد نشان می دهد که ایران  و نیروهای  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فعالانه رژیم اسد را در  سرکوب های خشونت آمیز کمک می کند. برخی گزارش ها حاکی از آن است که ناآرامی های سوریه روابط  ایران  با گروه ستیزه جوی فلسطینی، حماس را نیز تیره کرده است؛ این گروه از اسد در برابر معترضان حمایت نکرد.

در هر صورت، سخنان صالحی در روز شنبه کیفیتی متفاوت از اظهارات گذشته دولت ایران دارد. این نظرات احتمالا منعکس کننده  ارزیابی تهران  از شانس اسد در ماندن در قدرت ناشی شده است.

روسیه و چین  همچنان از اسد حمایت کرده اند و با وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل علیه قطعنامه شدید الحن علیه سوریه، به این حمایت ادامه می دهند.

آخر این هفته اتحادیه عرب نیز  بیانیه ای درباره  سوریه   منتشر کرد. در این بیانیه  گفته شده که این اتحادیه از ادامه ناآرامی ها در  سوریه  ”ناراحت و نگران” است و از رژیم اسد خواسته است سرکوب و خشونت آمیز خود را متوقف کند.

منبع: اگزمینر – 28  اوت 2011