ایران نسبت به خلاء قدرت در سوریه هشدار داد

نویسنده

» دیترویت فری پرس

ایران، نزدیک ترین متحد سوریه،  نسبت به خلاء قدرت در سوریه هشدار داد و گفت که این خلا می تواند منجر به ایجاد یک بحران در منطقه بشود و در عین حال از بشار اسد خواست که به برخی از خواست های مشروع ملت اش، گوش کند.

هزاران معترض سوری اعلام کرده اند که تا زمان سقوط بشار اسد، با تانک ها و تفنگ های دولت وی مبارزه خواهند کرد.

شورش های پنج ماه اخیر در سوریه، همه متحدان بشار اسد را پراکنده کرده است، به غیر از ایران که آمریکا و سایر کشور ها معتقدند که به دولت سوریه برای سرکوب های وحشیانه و کشتار مخالفان به این کشور کمک می کند.

اظهارات علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، با تشویق بشار اسد به پاسخگویی به برخی از خواست مشروع مردم، نشان از تغییر لحن محسوس ایران دارد که یکی از کلیدی ترین متحدان سوریه  است. ادعاهای پیشین  ایران تاکید بر دخالت بیگانگان و نقش آنها در ناآرامی های سوریه  بود.

صالحی گفت: “ایجاد خلاء در سیستم حکومتی سوریه عواقب غیر قابل پیش بینی برای همسایگان و کشورهای منطقه به دنبال خواهد داشت.”

سوریه با پنج کشور همسایه است و انتقال آب به عراق و اردن و اسرائیل را کنترل می کند.

رابطه ایران و سوریه فراتر از روابط دوستانه طولانی مدت شان در منطقه است. سوریه و ایران به گروه های ضد اسرائیلی نظیر حزب الله لبنان و حماس در نوار غزه کمک مالی می کنند.اگر حکومت اسد سقوط کند، هیچ کشور عربی در منطقه که عمیقا برای رسیدن به آزادی و دموکراسی تلاش می کنند، در کنار ایران باقی نمی ماند.

بیش از پنج ماه از شورش های مردمی علیه اسد می گذرد و این درگیری ها هر روز خونین تر می شود.

گروه های حقوق بشری می گویند که اسد، بیش از دو هزار نفر را از ماه مارس تا به امروز کشته است. اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه تحریم هایی را برای برخی از سران سپاه پاسداران تصویب کرد و اعلام کرد که این ارگان لوازم و حمایت مالی مورد نیاز برای سرکوب مخالفان سوری را تهیه می کند.

منبع: دیترویت فری پرس، 28 اوت