مخالفت با اعلام اسامی نمایندگانی که پول گرفتند

نویسنده
نازنین کامدار

» محمدعلی ابطحی: اصولگرایان بی‌تقصیرند

انتشار نامه محمدرضا رحیمی به محمود احمدی نژاد،واکنش گسترده ای در مطبوعات داشته و به ویژه دو موضوع را در محور بحث ها قرار داده است: اول اینکه رحیمی در این نامه احمدی نژاد را مسئول «چوبی»که امروز می خورد معرفی کرده، و دوم پرداخت پول به ۱۷۰ نماینده مجلس هشتم با هدف هزینه کردن در جریان انتخابات مجلس نهم.این بحث ها تا آنجا پیش رفته که از یک سو صحت انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی زیر سوال رفته و از سوی دیگر، برخی نمایندگان مجلس فعلی خواستار اعلام اسامی کسانی شده اند که این پول را دریافت کرده و از طریق حمایت‌های دولتی بر کرسی‌های مجلس تکیه زده‌اند.

 این درخواست در نامه نزدیک به ۳۰ تن از نمایندگان مجلس خطاب به علی لاریجانی مطرح شده، اما او با این استدلال که ماجرا به مجلس هشتم مربوط است، پیگیری آن در مجلس فعلی را جایز ندانسته است.

 کمال‌الدین پیرموذن نماینده نزدیک به اصلاح طلبان در مجلس دیروز از ارسال نامه‌ای به همراه ۳۰ تن از نمایندگان، خطاب به علی لاریجانی در خصوص مشخص شدن ماجرای ۱۷۰ نماینده دریافت کننده کمک از محمدرضا رحیمی خبر داد.

به نوشته سایت انتخاب، پیرموذن گفته است: “من و آقایان جواد هروی، عبدالکریم حسین‌زاده و فیاضی طراح نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس هستیم که برای تنویر افکار عمومی اسامی ۱۷۰ نماینده دوره‌های هشتم و نهم که از رحیمی معاون متخلف احمدی‌نژاد پول گرفته‌اند در اختیار صاحبان جراید و رسانه‌ها قرار گیرد. این کار با هدف تنویر افکار عمومی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد عمومی صورت می‌گیرد”.

او افزوده : “ما تا حصول نتیجه نهایی این موضوع خطیر را به منظور آگاهی احاد ملت هوشمند ایران پیگیری خواهیم کرد. تاکنون ۳۰ نفر از نمایندگان این نامه را امضا کرده‌اند”.

همین نماینده اما ساعتی بعد از این اظهارات، در گفت و گویی با سایت فرارو، از مخالفت علی لاریجانی و دیگر اعضای هیات رئیسه با انتشار اسامی دریافت کنندگان کمک انتخاباتی از رحیمی خبر داد و گفت: “استنباط ما این بود که آقای رحیمی مدعی شده است که این پول را به نامزدهای مجلس نهم داده است به همین دلیل خواستار معرفی اسامی این نمایندگان شده بودیم.‌ با اینحال بر اساس آنچه برخی اعضای هیات رییسه مجلس اعلام کردند چون این پول صرفا به نامزدهای مجلس هشتم داده شده است بهتر است مجلس نهم پیگیر این موضوع نباشد”.

او در پاسخ به این سوال که “چه ارتباطی دارد این پول در چه دوره ای پرداخت شده، مجلس هشتم و یا نهم چرا از پیگیری معرفی اسامی نمایندگان منصرف شدید” گفته است: “به هر حال توصیه هیات رییسه این بود و اکثر نمایندگان هم خواستار آن بودند از پیگیری این موضوع منصرف شویم”.

جالب آنکه سایت جهان نیوزهم که مدیرمسئول اش علیرضا زاکانی، این روزها خود را به عنوان یک نماینده ضد فساد معرفی می کند در برابر اصرار کاربران خود حاضر به انتشار اسامی نمایندگان دوپینگی مجلس هشتم که به مجلس نهم راه یافته اند، نشده است.

این سایت در مطلبی با عنوان “چرا اسامی نماینده هایی که پول گرفتند را منتشر نمی کنیم؟”، در توجیه این اقدام سه دلیل مطرح کرده است: “۱- تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که مبالغی اخذ کردند، از منشأ این پول‌ها اطلاعی نداشتند. علی رغم اینکه پذیرفتن این پول‌ها در حالی که منشأ آن معلوم نیست، خود سوال برانگیز و قابل نقد است، اما نباید با انتشار نام آن‌ها خدای ناکرده باعث تهمت یا سوء تفاهم شد. ۲- برخی دیگر از این نمایندگان با اینکه از منشأ این پول‌ها اطلاع داشتند، اما آنرا پذیرفتند و صرف امور خیریه مثل ساخت مسجد و یا راه و عمران در منطقه نمایندگی خود کردند. بسیاری از این نمایندگان در حال حاضر داعیه رسیدگی به اتهامات آقای رحیمی را در دادگاهی صالحه دارند. بنابراین انتشار نام این نمایندگان نیز به نظر منطقی نمی‌رسد. ۳- از طرفی انتشار نام باقی نمایندگان می تواند باعث ایجاد جبهه ای جدید و مانعی برای مقابله با اتهامات اصلی پرونده شود. در زمانی که بحث حمایت های مالی شهرام جزایری از برخی نمایندگان مجلس مطرح شد، بعضی از کسانی که از جزایری پول گرفته بودند با انتشار این اسامی تلاش کردند با گسترده کردن افراد مرتبط به پرونده اتهامات جزایری، بررسی عادلانه پرونده را به انحراف بکشند که البته در این راه تا حدودی هم موفق بودند. در این موضوع نیز در شرایطی که هنوز پرونده اصلی کاملا به جریان نیفتاده است، کشاندن پای این افراد به ماجرا، می تواند فشار بر قوه قضائیه را بیشتر کند و خدای ناکرده اصل موضوع را به حاشیه ببرد”.

در همین راستا جهان نیوز تلویحا خواستار برخورد با احمدی نژاد از سوی دستگاه قضایی شده و نوشته: “ماه گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس قصد داشتند نامه ای به امضای نمایندگان جمع کنند و بگویند که منظور مجلس از تعبیر دانه درشت ها در نامه به رئیس دستگاه قضا، آقای رحیمی نبوده است که البته در این راه موفق به جمع کردن امضاء نشدند. با این حال در آینده به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت و در صورت لازم نام برخی از آنها (نمایندگان) را جهت اطلاع مخاطبان و توضیح نمایندگان محترم و روشن شدن ماجرا منتشر خواهیم کرد. ذکر این نکته ضروری است که جهان تنها به دنبال اطلاع رسانی منصفانه است و ایمان داریم که دولت خدمتگزار و مجلس محترم نیز جز این، از رسانه های حامی خود انتظار ندارند”.

اما در دعوای اصولگرایان با یکدیگر درباره میزان تخلف و فساد هر یک، محمد علی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز هم از مقصر نبودن اصولگرایان در پرونده رحیمی سخن گفته : “اصولگرایان در تخلفات رحیمی مقصر نبودند، حتی در جدا شدن اصولگرایان از احمدی نژاد، رحیمی از اصولگرایان جدا شده و به احمدی نژاد پیوست”.

این در حالی ست که محمدرضا رحیمی با گنجاندن فرازی در نامه خود، از نقش اصولگرایان در دوران احمدی نژاد چنین گفته است :“همواره در آستانه برگزاری انتخابات مجلس، کمیته‌هایی برای برنامه‌ریزی و راهبری امر انتخابات توسط جریانات سیاسی تشکیل می‌گردد. در این راستا برای انتخابات مجلس هشتم نیز کمیته‌ای متشکل از برخی چهره‌های اصولگرا برگزار و بنا شد از کاندیداهای اصولگرا در سطح کشور از طریق کمک‌های غیردولتی پشتیبانی مالی شود. در میان افراد کمک کننده فردی به نام جابر ابدالی که از سوی برخی نمایندگان مجلس و مقامات قضایی و اجرایی به اینجانب معرفی شده بود، برای کمک اعلام آمادگی نمود. بنده نیز به واسطة حساسیت و اطمینان خاطر از سالم بودن کمک‌های نامبرده همچون سایر موارد در خصوص ایشان از طریق حراست دیوان محاسبات از مجاری ذیصلاح، در خصوص وی استعلام کردم که پس از اطمینان و پاسخ مثبت که اسناد آن ضمیمة پرونده است، برای دریافت کمک از وی اعلام آمادگی نمودیم و از وی خواستیم که به کاندیداهایی که ما معرفی می‌کنیم از محل حساب شخصی و با چک بانکی خودش کمک نماید. در نهایت نامبرده مجموعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان را به این امر اختصاص داد و البته کلیة اسناد و کپی چک‌های صادره که به قریب ۱۷۰نفر از کاندیداهای مجلس هشتم پرداخت شده است در پرونده ثبت و ضبط است و همه آن به مصرف انتخابات رسید. بنابراین کل این مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان بوده و عینا به حساب نامزدها پرداخت گردیده است”.