سیا حامی مغز متفکر انفجار بیروت

نویسنده
لوریان لوژور

» تحلیل لوریان لوژور از ماجرای سردار عسگری

در بیوگرافی رابرت ایمز، یکی از عوامل سازمان سیا، تحت عنوان “جاسوس خوب” که توسط کی برد نوشته شده آمده است: “ژنرال علیرضا عسگری، معاون سابق وزیر دفاع جمهوری اسلامی، که در سال ۲۰۰۷ در ترکیه ناپدید شد، درحال حاضر تحت حمایت سازمان سیا در ایالات متحده زندگی می کند.” این بیوگرافی هفته گذشته منتشر گردید.

در کتاب نوشته شده توسط کی برد، برنده جایزه پولیتزر، همچنین آمده است: “دولت جرج بوش در سال ۲۰۰۷ به علیرضا عسگری که انفجار سال ۱۹۸۳ را علیه سفارت آمریکا در بیروت سازماندهی کرده بود پناهندگی داد.”

رابرت ایمز، رییس دفتر وقت سازمان سیا در بیروت، یکی از ۶۳ قربانی سوءقصد بیروت در سال ۱۹۸۳ بود.

کی برد می نویسد: “عسگری، از فرماندهان عالی رتبه وقت سپاه پاسداران در لبنان، اکنون ساکن ایالات متحده است و احتمالاً تحت حمایت یکی از برنامه های سازمان سیا قرار دارد.”

نیوزویک که این اطلاعات را منتشر کرده می نویسد سازمان سیا در تاریخ ۱۹ مه هرگونه کمک، فرار و سکنی دادن به عسگری را تکذیب می کند.

کی برد در کتاب خود می نویسد: “عسگری در دو نوبت با یکی از دوستان ایرانی اش که چهار سال قبل کناره گیری کرده بود و در آلمان زندگی می کند تماس گرفت.” یک منبع مطلع که می گوید با چهل تن از عوامل سابق و کنونی سازمان سیا مصاحبه انجام داده به کی برد گفته است که یکی از این تماس ها “از واشنگتن انجام شده و دومین تماس از مکانی در تگزاس”. نیوزویک همچنین می نویسد: “عسگری می خواسته ازطریق او به همسر دومش اطلاع دهد که حالش خوب است. او از آن پس ناپدید شده.”

این نویسنده همچنین آورده که عوامل عالی رتبه سیا احتمالاً با پناهندگی عسگری مخالف بوده اند، ولی استدلال های آنها ازسوی رییس جمهور بوش رد شده است.

ژنرال علیرضا عسگری در زمان محمد خاتمی، معاون وزیر دفاع بود.

در سال ۲۰۰۹، یک سایت محافظه کار ایرانی نوشت که این ژنرال در اسراییل زندانی بوده. سایت محافظه کار “الف” بدون ذکر منبع می نویسد: “دو سال تحقیق توسط نهادهای کارآمد نشان می دهد که علیرضا عسگری در زندان های حکومت اسراییل زندانی بوده است.” این سایت در ادامه می نویسد: “آقای عسگری توسط موساد و سازمان های اطلاعاتی بریتانیا و آلمان ربوده و به اسراییل برده شد.” برخی از رسانه های خارجی در آن زمان تأیید کردند که وی کناره گیری کرده، و این درحالی است که دولت اسراییل هرگونه ارتباط با ناپدید شدن آقای عسگری را تکذیب می کند.

در سال ۲۰۱۰، رییس جمهور محمود احمدی نژاد از ایالات متحده خواست که هرچه سریعتر هشت تن از شهروندان ایرانی را که “به صورت غیرقانونی در ایالات متحده زندانی اند” آزاد کند. آقای احمدی نژاد هویت این هشت نفر را مشخص نکرد، ولی رسانه های ایرانی از عسگری و امیرحسین اردبیلی، یک “بازرگان” که در سال ۲۰۰۸ در گرجستان ناپدید شده بود، نام بردند. واشنگتن در تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۱۰ قبول کرد که آقای اردبیلی به جرم قاچاق اسلحه به نفع ایران، در آمریکا زندانی است، ولی تأیید نکرد که آیا آقای عسگری نیز در آمریکاست یا خیر.

علیرضا عسگری یکی از عناصر کلیدی در شکل گیری حزب الله به شمار می رود. او در سال ۱۹۹۷ فرماندهی در سپاه پاسداران و معاون وزارت دفاع شد، ولی در سال ۲۰۰۴ به مدت ۱۸ ماه به زندان رفت. در فوریه ۲۰۰۷ به دمشق و سپس به استانبول سفر کرد و پس از سه روز ناپدید شد. در آن زمان این شایعه مطرح شد که وی از سال ۲۰۰۳ به نفع ایالات متحده عملیات جاسوسی انجام می داده.

در سال ۲۰۰۷، واشنگتن پست نوشت که عسگری به میل خود کناره گیری کرده و “همکاری”هایی را با دستگاه های اطلاعاتی آمریکایی آغاز نموده، درحالی که روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز نوشته بود که وی از سال ۲۰۰۳ به نفع کشورهای غربی فعالیت می کرده است.

منبع: لوریان لوژور، ۲۶ مه