ایران خشونت پلیس انگلیس را محکوم کرد

نویسنده

» گزارش گاردین

تهران از مقامات بریتانیا خواسته  از خود خویشتن داری نشان دهند و دولت این کشور را به استانداردهای دوگانه در زمینه حقوق بشر متهم کرده است.

ایران ازدولت بریتانیا خواسته است “خویشتن داری” نشان دهد و “برخورد خشن” با شورشیان را متوقف سازد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت، گفتگو شرایط را آرام می کند و از بریتانیا خواست به خواسته های “تظاهرکنندگان” پاسخ گوید. او همچنین از سازمان های حقوق بشر خواست در زمینه مرگ مارک داگن، که منجر به این شورش ها شد، تحقیق کنند.

با بالاگرفتن تنش ها میان دو کشور، تهران اکنون ازناآرامی های اخیر استفاده کرده است تا پاسخی به انتقادات دولت بریتانیا از نقض حقوق بشر در ایران بدهد.

گروه های حقوق بشر می گویند دهها نفر از فعالین درجریان انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری سال 2009 درایران کشته  و هزاران نفر بازداشت شدند و در زندان ها مورد شکنجه و تجاوز قرار گرفتند.

در سال جاری تهران از حمایت بریتانیا از تعیین بازرس ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی نقض حقوق بشر در ایران به خشم آمد.

یکی از نمایندگان مجلس ایران گفت ایران آماده است گروهی متخصص را برای بررسی “نقض حقوق بشر” به بریتانیا اعزام کند.

حسین ابراهیم، رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت بریتانیا باید شرایط دیدار این هیات ایرانی را “بدون عذرهای کاذب” فراهم کنند.

در گزارشی در پرس تی وی، تلویزیون فارسی زبان دولت ایران که مقر آن در لندن است، آمده است که “ابراهیم اظهار داشت گروهی از خبرنگاران قصد دارند با زندانیان سیاسی ملاقات کنند و گزارشی را درباره رفتار با معترضین به سازمان های بین المللی ارائه دهند.”

رسانه های طرفدار رژیم در ایران شورش ها و غارت های اخیر در لندن و سایر شهرهای بریتانیا را به عنوان ناآرامی اجتماعی ناشی از وخامت شرایط زندگی و سوءرفتار پلیس با مردم معرفی کرده اند.

نماینده مجلس ایران آنچه را که او خشونت پلیس نامید محکوم کرده است. به گزارش پرس تی وی “یک نماینده مجلس ایران از بریتانیا خواسته است فورا از خشونت با مردمی که به کشته شدن یک مرد سیاه پوست اعتراض دارند جلوگیری کند.”

بر اساس این گزارش محمد کریم عابدی، معاون کمیته امنیت ملی مجلس “از لندن خواسته است به پلیس دستور دهد از خشونت علیه معترضین خودداری کند”.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران ایران، پوشش شورش ها و غارت مغازه ها در بریتانیا را وسیعا پوشش داده است. به گزارش این خبر گزاری سید حسین نقوی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس ایران گفته است “ما به رژیم سلطنتی بریتانیا توصیه می کنیم به حقوق مردمش احترام بگذارد و از رفتار وحشیانه خودداری کند.”

وی گفت: “مردم بریتانیا به خیابان ها آمدند تا به قتل داگن توسط نیروهای امنیتی اعتراض کنند.”

پرس تی وی آنچه “استانداردهای دوگانه بریتانیا” خواند را محکوم کرده است.

روزنامه های مخالفین دولت و اصلاح طلبان از تعبیر دولت ایران از شورش های بریتانیا فاصله گرفته  و آنرا رد کرده اند.

منبع: گاردین– 7  اوت 2011