آقایان از سایه خود می ترسند

نویسنده
حسین محمدی

» رسول منتجب نیا در مصاحبه با روز:

با رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتمادملی در مورد فشارهایی  که بر مهدی کروبی وارد  می شود مصاحبه کرده ایم.به گفته آقای منتجب نیا “در واقع کروبی زدایی پروژه ای بوده که از ماه ها ـ شاید هم سال ها قبل ـ برنامه ریزی شده بود؛ زیرا برای ادامه حکومت انحصاری افرادی نظیر کروبی ها نباید در صحنه باشند”. وی همچنین بر این باورست که دستگیری موسوی و کروبی، آتش زدن به بشکه باروت است و سران نظام به این کار دست نمی زنند.

این مصاحبه را می خوانیم

 

آقای منتجب نیا، مدتی است فشارها به آقای کروبی و زیرمجموعه ایشان افزایش یافته است. از توقیف روزنامه حزب تا پلمب دفتر حزب و دفتر شخصی ایشان و این چند روز هم که شاهد حملات گسترده به آقای کروبی و درخواست بازداشت ایشان هستیم. تحلیل شما از این حجم گسترده حملات به آقای کروبی چیست؟

درباره این حملات دو بحث وجود دارد که باید آن دو را از هم جدا کرد: اول بحث نامه ای که اخیرا آقای کروبی درباره آزار جنسی نوشته اند و باعث شده است که از تریبون ها و رسانه های مختلف به ایشان حمله کنند. اما به نظر من این مساله تنها یک بهانه است؛ دلیل اصلی این حملات بر می گردد به منش و روش ایشان. آفای کروبی شخصیتی هستند که سوابق طولانی کم نظیری در انقلاب و در جمهوری اسلامی دارند. ایشان همواره مسوولیت های کلان و بزرگی بر عهده داشته اند. روحیاتی  هم دارند مثل شجاعت و شهامت در گفتار و کردار….

 

این خصوصیات که باعث حمله به فردی نمی شود.

عرض می کنم.آقای کروبی با این ویژگی هایی که دارند، به مسایلی که در انتخابات و بعد از آن به وجود آمده است، انتقاد دارد. چنین شخصی وقتی انتقاد می کند، مثل یک مسوول تازه به دوران رسیده نیست. وقتی کروبی با آن پشتوانه تاریخی حرف می زند، حرف او بر دل می نشیند و در جامعه و دنیا موج گسترده ای را ایجاد می کند. چنین شخصی برای برخی از اربابان قدرت می تواند خطر بالقوه و بالفعل باشد. به همین دلیل فکر کردند که صدای این مرد را خاموش کنند و شخصیت او را به گونه ای خراب و او را برای همیشه ساکت کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتند پرونده ایشان را ببندند و ایشان را به حاشیه بفرستند. این هم تصمیمی بود که از قبل از انتخابات گرفته شده بود.

 

یعنی شما معتقدید پروژه ای از قبل برای حذف آقای کروبی وجود داشته که از پیش از انتخابات کلید خورده است؟

من این را یک پروژه کامل می دانم. در واقع کروبی زدایی پروژه ای بوده که از ماه ها ـ شاید هم سال ها قبل ـ برنامه ریزی شده بود. زیرا برای ادامه حکومت انحصاری برخی از افراد و جمعیت ها، امثال کروبی ها نباید در صحنه باشند. این سناریویی بود که برای برخورد با کروبی طرح ریزی شده بود.

 

شما شواهدی هم برای این نظر دارید؟

برخوردی که با ایشان در مناظره ها و تبلیغات شد در همین راستا بود و‌آرایی که به آقای کروبی اختصاص دادند که هیچ عاقلی آن را نمی پذیرد، برای تحقق همین تصمیم بوده است. برای اینکه به کروبی بفهمانند دیگر تاریخ مصرف ات تمام شده و برای نظام خطر هستی و دیگر نباید در صحنه باشی.

 

آقای منجب نیا، مگر آقای کروبی یا اطرافیان ایشان یا اعضای حزب چه کرده بودند که تصمیم به حذف ایشان گرفته شد؟

لازم نیست عملیاتی انجام شود. وقتی مجموعه ای می خواهند قدرت را در انحصار خود قرار دهند ناچارند دشمن های فرضی برای خود ایجاد کنند. این ها از سایه خود می ترسند و همه را دشمن خود می دانند. فکر می کنند شاید این در‌آینده برای ما خطرساز و تبدیل به دشمن شود. این به خاطر ضعف خود تصمیم گیرندگان است که فکر می کنند اگر افراد شجاع و با شهامت در کشور اعتبار داشته باشند، نمی توانند قدرت داشته باشند. فقط هم کروبی نیست. خاتمی و موسوی و هاشمی هم باید حذف شوند. هرکسی که در عرصه فکر و عمل و اندیشه فعال است باید از صحنه حذف شود.

 

و واکنش آقای کروبی به این پروژه، چه بود؟

وقتی آقای کروبی این را دید، تصمیم گرفت صاحبان این طرح و پروژه را ناکام کند. گفت من کاری می کنم که این ها به شکست خود اعتراف کنند و بدانند که من برای جامعه مفید به فایده ام. آقای کروبی تصمیم گرفت نقش خود را پررنگ تر بکند لذا انتقادها را صریح تر بیان کرد تا نقشه حضرات را نقش بر آب کند. آن ها وقتی این برخورد کروبی را دیدند، حمله را شدیدتر کردندو تصمیم گرفتند نام کروبی را برای همیشه حذف کنند.

 

یعنی بحث نامه درباره آزار جنسی هم در همین راستا بوده است؟

آقای کروبی گفته است به من خبر داده اند. به ضرس قاطع نگفته اند. تقاضای پیگیری داشته اند. گزارشات و مستنداتی به ایشان داده اند و ایشان هم به مقامات داده اند. اگر ثابت شود باید این لکه ننگ را پاک کرد و افردی که مسوول بودند باید محاکمه شوند؛ در هر رتبه  و مقامی که باشند. لازم نیست یک سرباز یا پاسدار یا بسیجی جزء را اعدام یا محاکمه کنیم. باید دید مسوولان اصلی وقوع چنین اتفاقای چه کسانی هستند تا محاکمه شوند.

 

الان که اعلام شده مستندات‌آقای کروبی بی اساس است.

بررسی دقیق و منصفانه و بدون پیش داوری بکنند. اگر ثابت نشود، به ایشان تذکر می دهند. اگر ثابت شود که این مسایل صحت ندارد، ایشان هم خوشحال می شوند و اصراری ندارد که این لکه ننگ بر دامان نظام باشد. این همه جار و جنجال از نظر من بی معنی است و اینکه رسانه ملی و بعضی رسانه هایی که از بیت المال ارتزاق می کنند هر روز به آقای کروبی حمله می کنند و تهمت می زنند،  کمال بی تدبیری از سوی کسانی که این قضیه را پیگیری میکردند  انجام شده است.

 

چند روزی است شایعه ای در محافل سیاسی پیچیده مبنی بر صدور حکم بازداشت آقای کروبی. آیا شما چیزی درباره این خبر می دانید؟

من تا به حال خبری از منابع موثق ندارم و تماسی هم با جایی نداشته ام که خبری به دست بیاورم. اما بعید می دانم و مسوولان را عاقل تر از این می دانم که دست به این کار بزنند.

 

یعنی اصلا احتمال دستگیری آقای کروبی را نمی دهید؟

هستند کسانی در مملکت ما که دنبال آتش روشن کردن هستند. یعنی هستند مجموعه ای که به دنبال این هستند که بحران ایجاد کنند و کشور را نظامی کنند و همه چیز را به هم بزنند. این ها بقای خود را در بحران می بینند. این ها می خواهند سران اصلاح طلب را دستگیر کنند و بگیرند. گرفتن که هیچ، شاید آن ها مایلند تمامی سران اصلاح طلب را اعدام کنند. اما سران نظام حتما عاقل تر از این حرف ها هستند و تحت تاثیر این ها قرار نمی گیرند.

 

یعنی به نظر شما دستگیری آقایان کروبی و موسوی و… اتفاق نمی افتد؟

با توجه به آثاری که دارد بعید است. چون دستگیری این افراد یعنی آتش زدن به بشکه باروت و به همین دلیل تحلیل من این است که بزرگان نظام عاقل تر از این هستند که اجازه دهند در این شرایط این اتفاق بیفتد.