تلاشی دیگربرای نزدیکی با آمریکا

نویسنده
نازنین کامدار

» حمله احمدی نژاد به هاشمی و حمایت از کارلابرونی

با وجود شدت گرفتن حملات علیه آمریکا در هفته گذشته و در حالی که مقامات جمهوری اسلامی و دستگاه های تبلیغاتی حکومت درباره “فروپاشی زودهنگام آمریکا” سخن می گویند، محمود احمدی نژاد برای هفتمین بار، به بهانه شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به همراه نزدیکانش از جمله اسفندیار رحیم مشایی، چهره جنجال آفرین دولت به نیویورک رفته است.

فارس، خبرگزاری وابسته به نیروهای امنیتی که “خبرنگار اختصاصی” اش را به همراه احمدی نژاد عازم نیویورک کرده، گزارش داده است که کریستین امانپور خبرنگار شبکه ABC  آمریکا که به دلیل گفت و گو با برخی مقامات حکومتی در ایران شهرت دارد، برای چندمین بار به سراغ احمدی نژاد رفته و “گفت و گوی اختصاصی” ای با وی انجام داده است. گفت و گویی که طی آن احمدی نژاد، با ادبیاتی متفاوت از آنچه در سخنرانی های عمومی اش در داخل کشور نمود پیدا می کند، و لحنی ملایم بارها خواستار ملاقات با اوباما شده است.

به گزارش فارس، احمدی نژاد که علاقه بسیاری به مصاحبه با تلویزیون های بین المللی و جلب توجه رسانه ای دارد، در این مصاحبه گفته است: “جمهوری اسلامی همواره آماده گفت‌وگو و مذاکره در شرایط عادلانه است”.

وی درباره درخواست های مکررش از رئیس جمهور امریکا برای مذاکره، گفته است: “این من بودم که از اوباما برای گفت‌وگو دعوت کردم. حتی برای وی نامه نوشتم و پاسخی دریافت نکردم و حتی اعلام آمادگی کردم که حتی برای صحبت با وی در حضور دیگران در سازمان ملل اعلام آمادگی کردم و در تازه‌ترین اقدام نیز سارا شورد آزاد شد اما پاسخ چندانی دریافت نشد”.

تقاضای احمدی نژاد برای مذاکره با امریکا، روز گذشته درحالی مجددا مطرح شد که طی هفته گذشته چندین تجمع حکومتی بر علیه امریکا و رئیس جمهور این کشور به بهانه ماجرای “قرآن سوزی یک کشیش”،  در شهرهای مختلف کشور برگزار شد؛در آخرین مورد، شرکت کنندگان در نمازجمعه تهران پس از آتش زدن پرچم آمریکا و سر دادن شعارهای “مرگ بر اوباما” و… خواستار محاکمه وی به دلیل حمایت از قرآن سوزی شدند.

رسانه های رسمی جمهوری اسلامی نیز در هفته گذشته مملو از اظهار نظرهای خشمگینانه چهره های سیاسی درباره امریکا بود، تا جایی که برخی از رسانه ها از جمله تابناک خواستار لغو سفر احمدی نژاد به سرزمینی شدند که بنا به ادعای آنان در آنجا قرآن سوزی شده است.  

سفر احمدی نژاد به نیویورک و مصاحبه اش با خبرنگاری که از سوی دولت وی به ایران ممنوع الورود شده است، تنها به درخواست های مکرر برای ملاقات و مذاکره با امریکا محدود نشد؛ وی همچنین  در اظهار نظری جالب توجه، منکر صدور حکم اعدام و سنگسار برای سکینه محمدی شد.

بنا به گزارش خبرآنلاین، وی در بخشی از مصاحبه خود گفته است: “این خانم به هیچ وجه به سنگسار محکوم نشده و خبری که در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده کاملا جعلی است و این تاثیر همان چیزی است که متاسفانه دولتمردان آمریکایی به دنبال خبر منفی و غیرواقعی از ایران هستند”.

او در عین حال افزود: “اگر این فرد هم محکوم شده باشد می‌تواند با اعتراض مراحل تجدیدنظرخواهی را طی کند. بنابراین وقتی حکمی صادر نشده چطور می‌تواند انتشار خبر سنگسار وی واقعی باشد”.

ادعای محمود احمدی نژاد مبنی بر عدم صدور حکم سنگسار سکینه محمدی در حالی مطرح شده که محمد مصطفایی، وکیل مدافع  سابق وی به دلیل فشارهای حکومتی بر سر افشای محکومیت سکینه محمدی به سنگسار، مجبور به ترک ایران شده است.

همچنین احمدی نژاد در حالی از “امکان تجدید نظر” در پرونده سکینه محمدی سخن گفته که این زن بنا به گفته رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی “هر زمان که رئیس قوه قضاییه بگوید، اعدام می شود”.

مالک اژدرشریفی، رئیس دادگستری آذربایجان شرقی پیش از این درگفت وگو با ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت گفته بود: “سکینه محمدی آشتیانی درسال 1385 به اتهام زنای محصنه، قتل و جنایت ازسوی دادگاه کیفری تبریز به اعدام محکوم شده است و هر زمان ریاست محترم دستگاه قضایی مصلحت بدانند‌، ‌حکم اعدام سکینه محمدی قابل اجرا خواهد بود”.

بنا به گزارش رسانه های داخلی، احمدی نژاد قبل از سفر به نیویورک، در گفت و گو با روزنامه افراطی ایران نیز سخنان کم سابقه ای بر زبان آورد؛ سخنانی که به باور برخی از کارشناسان با هدف بهبود چهره اش در زمان حضور در نیویورک انجام شده است.

او در این گفت و گو به حسین شریعتمداری، نماینده آیت الله خامنه ای در روزنامه کیهان به دلیل توهین به “کارلا برونی” همسر نیکولای سارکوزی اعتراض کرده است. اعتراض وی به کیهان درحالی است که محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت او که از زمان روی کار آمدن بیش از دهها نشریه را به بهانه های نامشخص توقیف کرده در قبال “توهین به همسر رئیس جمهور یک کشور اروپایی” هیچ واکنشی از خود نشان نداده است.

احمدی نژاد همچنین در بخش دیگری از این گفت و گو، به هاشمی رفسنجانی حمله کرده و مدعی مخالفت 75 میلیون ایرانی با وی شده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه وابسته به دولت که اقدام کیهان درباره کارلا برونی  را با سخنان مناظره انتخاباتی احمدی نژاد درباره هاشمی مقایسه کرده بود، گفته است: “این زبان مردم است، 75 میلیون از او(هاشمی رفسنجانی) ناراحتند. او نباید در امور کشور دخالت کند”.

گفتنی است سخنان احمدی نژاد درباره روزنامه کیهان و هاشمی رفسنجانی تا کنون واکنشی از سوی آنان در پی نداشته است.

احمدی نژاد درحالی برای هفتمین بار خود را به آمریکا رسانده که حضور هر ساله روسای جمهور ایران در نشست عمومی سازمان ملل بی سابقه است. احمدی نژاد در سفر پارسال با اعتراضات هواداران جنبش سبز و مخالفان کودتای انتخاباتی اش مواجه شد. سال قبل از آن نیز، پس از حضور در دانشگاه کلمبیا با واکنش شدید دانشجویان و استادان این دانشگاه رو به رو شد. سخنرانی پارسال وی در مجمع عمومی سازمان ملل در حالی برگزار شد که بسیاری از اعضای هیات های حاضر در نشست، کرسی های خود را به نشانه اعتراض به عملکرد او در انتخابات و نیز سخنان ماجراجویانه اش درباره اسرائیل ترک کردند.
قرار است احمدی نژاد روز پنجشنبه هفته جاری در سازمان ملل سخنرانی کند و آنطور که ثمره هاشمی، دستیار ارشد وی به ایرنا گفته، موضوع سخنان وی باز هم “پیشنهاداتی درباره تغییر مدیریت جهانی” است.

احمدی نژاد در حالی برای چندمین بار از “مدیریت جهانی” سخن  می گوید که دولت وی بنا به گفته رهبران جنبش سبز، فاقد مشروعیت سیاسی است. او همچنین در مقطعی که ایران زیر بار تحریم های سنگین بین المللی قرار دارد و خط فقر و نرخ بیکاری در ایران رو به افزایش گذاشته، قرار است از مقوله “مدیریت” سخن بگوید.