افروغ هم به سرنوشت علایی دچار شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تجمع اعتراضی در مقابل صدا و سیما

حامیان رهبر جمهوری‌اسلامی و محمود احمدی نژاد در روزهای گذشته، هرگونه انتقاد از نظام را با شدیدترین شکل ممکن پاسخ گفته‌اند؛ این منتقد می‌تواند یک سردار سپاه باشد چون حسین علایی، یا یک نماینده سابق مجلس هم‌چون عماد افروغ و یا فرزند تئوریسین جمهوری‌اسلامی مانند علی مطهری.

حامیان آقای خامنه ای پس از سخنان عماد افروغ در یک برنامه تلویزیونی، مقابل صدا و سیما تجمع کردند. یک سایت اصول‌گرا افراد تجمع‌کننده را همان گروهی خواند که هفته گذشته مقابل منزل حسین علایی نیز تجمع کرده بودند.

برخی رسانه‌ها نیز اعلام کرده‌اند که این افراد قصد دارند هفته آینده در مقابل منزل افروغ نیز تجمع کنند. معترضان به افروغ، در اس.ام.‌اس‌هایی اعلام کرده‌اند که وی در یک برنامه زنده تلویزیونی، به رهبر جمهوری اسلامی توهین کرده است.

تجمع احتمالی در مقابل منزل افروغ در حالی اتفاق خواهد افتاد که برخی رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد و مشایی نیز به شدت افروغ را مورد انتقاد قرار داده اند. آنها اعلام کرده‌اند که افروغ “با نقاب ولایتمداری ما را به بازی کردن در زمین هاشمی” کشانده است: «این هنوز اول راه است… تا برسد روزی که بفهمیم شاکله ی خوب و مطلوب دولت به اذعان رهبری عزیز آن هم بعد از ماجرای خانه نشینی! یعنی چه… و ولایی بودن یعنی چه! هنوز اول راه است تا بفهمیم حرف دکتر (در خانه نشینی اش) یعنی چه، هدف آنها این است که خاکریز را بزنند و بعد از ریختن خاکریز، به سراغ حضرت آقا بروند… اینجا بحث «احمدی نژاد» نیست بلکه هدف نهایی آنها، خود آقا است».

حملات روزهای گذشته به منتقدان اصول‌گرایی چون افروغ و علایی در حالی صورت می‌گیرد که احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هشتم، با انتقاد از برخوردهای صورت گرفته با افروغ، گفته بود: “این چه تنگ سینه‌گی است که افروغ را با آن سوابق روشن در دفاع از نظام مترقی ولایت فقیه در دانشگاه ها و محافل روشنفکری به دلیل آنکه به استناد نهج البلاغه می گوید که همه ارکان قدرت محتاج نقد هستند، به باد حمله بگیریم؟ البته وقتی او می‌گوید همه باید نقد شوند، خودش نیز مشمول این حکم کلی است و باید نقد شود، ولی نقد با قشون‌کشی به صدا و سیما دو تاست”.

سایت جهان‌نیوز، نزدیک به علی‌رضا زاکانی نیز در یادداشتی، درباره سخنان افروغ و منتقدان وی نوشت: “جریان افراطی و سطحی وجود دارد که زیست سیاسی خود را در تخریب و حذف دیگران می بیند. این جریان که ناکارآمدی تحلیلی و علمی و اجرائی خود را پشت “داد و فریاد و هیاهو” پنهان کرده است تلاش می کند همه نیروهای انقلاب را به هر بهانه ای ضد انقلاب و ضد ولایت فقیه و فتنه گر و غیره معرفی کند. رد پای این جریان را می توان در همه تندروی و افراط گری های ماههای گذشته که بارها نیز از سوی دلسوزان نظام مورد انتقاد قرار گرفته است مشاهده کرد. طبیعی است که برای این گروه حرف و متن و نظریه و غیره مهم نیست. غرض بهانه ای برای حذف آدم ها است. این جریان اگر بهانه ای برای حذف گروه های مقابل خود پیدا نکند به جان دوستانش می افتد”.

عماد افروغ، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم در یک برنامه تلویزیونی، گفته بود که از نظر وی٬ در جمهوری اسلامی٬ “روز به روز نظام قیّمی بر نظام وکالتی” غلبه می‌کند و مسوولان جمهوری‌اسلامی “قدرت زده” شده‌اند و برخی از تئوریسین‌های نظام در تفسیرهای خود “حقی برای مردم قایل” نیستند.

وی همچنین با مقایسه تلویحی جمهوری‌اسلامی با حکومت امویان٬ گفته بود: “این احتمال وجود دارد که جمهوری‌اسلامی به مناسبات پیش از سال ۵۷ باز گردد٬ همان‌طور که از درون نظام نبوی و علوی٬ اموی‌ها ‌زاده شدند”.

سخنان افروغ با انتقاد تند اصول‌گرایان مواجه شد. یک سایت نزدیک به احمدی‌نژاد با اشاره به سخنان افروغ٬ نوشت: “افروغ با جویدن کاغذپاره‌های سروش و تلطیف سخنان علائی و مودبانه کردن فحاشی نوری‌زاده در این برنامه مستقیم، مدعی شکاف بین حاکمیت و مردم شده است”.

افزایش حملات علیه افروغ٬ باعث شد تا او هم مانند علایی مجبور به ارائه توضیحاتی درباره سخنان خود شود.

وی درباره اصل ولایت‌فقیه توضیح داد: “اصل ولایت فقیه منادی حاکمیت خدا در قالب رهنمود‌ها و قواعد الهی، آزاداندیشی و حقیقت گرایی و‌‌رها شدن از قید و بندهای کاذب است”.وی افزود: “کار به جایی رسیده که حرمت تمام افرادی که عمری در خدمت این نظام و امام راحل و مقام معظم رهبری بوده‌اند با بیان یک انتقاد یا نظر خاص شکسته می‌شود”.

تنها چند روز پیش از این، انتشار یادداشتی انتقادی از سوی حسین علایی باعث شد تا تجمعی در مقابل خانه او برگزار شود و از همه سو مورد هجوم حامیان رهبر جمهوری اسلامی قرار بگیرد تا آنجا که این سردار سپاه مجبور شد که چند بار درباره یادداشت خود توضیحاتی ارائه کند؛ اتفاقی که اکنون برای افروغ هم رخ داده است.