از سفر اشتون ذوق زده نشوید

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اولین دیدار مهم از تهران، واکنش ها

کاترین اشتون٬‌مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا٬ وارد ایران شد و یکشنبه با مسوولان جمهوری‌اسلامی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. عباس عراق‌چی٬ معاون وزارت امورخارجه٬ به استقابل کاترین اشتون رفت.

در حالی که روزنامه دولت در سرمقاله خود اشتون را بالاترین مقام اتحادیه اروپا خوانده و اشاره کرده که سه سال گفتگوی بی فرجام وی با سعید جلیلی نوشته و موفقیت های دولت روحانی و استقبال از این دولت در سطح بین المللی را مطرح کرده، سردار کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به خبرنگار روزنامه قانون توصیه کرده که از دیدار اشتون ذوق زده نشوید.

این برای نخستین بار است که کاترین اشتون پس از انتخاب به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران سفر می‌کند. وی مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در گفت‌‌وگوهای هسته‌ای با ایران در سال‌های گذشته بوده است. اشتون با حسن روحانی٬ محمدجواد ظریف٬ علی لاریجانی و علی‌اکبر ولایتی دیدار خواهد کرد. وی همچنین قرار است روز دوشنبه به اصفهان سفر کرده و از مناطق و بناهای تاریخی این شهر بازدید کند.

سفر اشتون به تهران٬ با پایان گفت‌وگوهای کارشناسی میان جمهوری‌اسلامی و گروه ۱+۵ و همچنین واریز قسط دوم دارایی‌های مسدود شده ایران٬ مصادف شده است. گفت‌وگوهایی که از سوی مسوولان جمهوری‌اسلامی مفید توصیف شده.

به گفته حمید بعیدی‌نژاد٬ رئیس هیات کارشناسی جمهوری‌اسلامی “دو طرف در مذاکرات جدی بودند” و درباره غنی سازی، راکتور آب سنگین اراک و همکاری هسته‌ای با هم گفت‌وگو کردند.

مذاکرات کارشناسان٬‌ مقدمه‌ای است بر مذاکره میان ایران و گروه ۱+۵ که قرار است در روزهای آخر سال جاری برگزار شود.

اشتون را در سفر به تهران هلگا اشمیت - معاون - و مایکل مان - سخنگویش - وی همراهی می‌کنند. مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه٬ از “گسترش روابط اتحادیه اروپا با ایران” به عنوان اصلی‌ترین مووع مذاکرات با اشتون نام برده و گته است که “طبیعتا بحث هسته ای نیز در مذاکرات مطرح خواهد شد”.

عباس‌علی منصوری٬ عضو کمیسیون امنیت ملی٬ سفر اشتون به تهران را “تسهیل کننده روند مذاکرات” و به بار نشستن “ایده‌های رییس‌جمهوری در توسعه روابط با دیگر کشورها” دانسته و گفته است: “تجربه نشان داده که مقاماتی که به ایران سفر می کنند و با واقعیات آشنا می شوند، مواضعشان نسبت به گذشته بهتر می شود. با توجه به اینکه تیم مذاکره کننده ما در آینده یکی از پیچیده ترین مذاکرات را خواهد داشت، این سفر می تواند در روند مذاکرات کمک کند تا ایران به اهداف و منافع خود دست یابد. ما هر چه بیشتر با طرف های مذاکره کننده مخصوصا خانم اشتون نشست برگزار کنیم، به سودمان خواهد بود”.

تاکنون چندین بار بحث سفر احتمالی اشتون به تهران مطرح شده بود که همواره واکنش اصول‌گرایان را نیز در پی داشت. دی ماه گذشته و پس از مطرح شدن سفر اشتون به تهران٬ روزنامه جوان٬ نزدیک به دفتر سیاسی سپاه پاسداران٬ نوشته بود: “این سفر دست کم دو معنای بنیادی می تواند داشته باشد. ابتدا اینکه دولت و وزارت خارجه خود را آماده کرده تا تهران را مرکز رفت و آمدهای دیپلماتیک قرار دهد این رویکرد حتی ممکن است به برخی از مقامات (پیشین) آمریکا روی خوش نشان دهد تا واکنش ها مورد تحلیل قرار گیرد”.

سفر اشتون به ایران در حالی انجام شده که اخیرا سفر هیات پارلمانی اتحادیه اروپا به تهران و دیدار آن‌ها با نسرین ستوده - وکیل - و جعفر پناهی - فیلم‌ساز - در سفارت یونان در تهران و اهدای جایزه ساخاروف به این دو زندانی سیاسی سابق٬ با انتقاد اصول‌گرایان مواجه شده و آن‌ها برخی وزرا را به همین دلیل به مجلس احضار کرده بودند.