یکدست کردن مجلس به عنوان گام اول

نویسنده

» تحلیل آ ب ث:

میکل آیستاران

جمهوری اسلامی تاریخ جدیدی را برای انتخابات مجلس تعیین کرده که طی آن نمایندگان مشخص خواهند شد. دور دوم انتخابات مجلس که در یک فضای سیاسی آرام بین المللی برگزار می شود، تقریباً در سکوت پیش رفت و سر و صدای انتخابات دور اول را نداشت. این درحالی است که حکومت تهران روز ۲۳ می با کشورهای گروه ۱+۵ در بغداد مذاکرات هسته ای را ادامه خواهد داد.

در مرحله دوم انتخابات هیچ چیز به مرحله اول، که در بحبوحه تهدید نظامی برگزار شد، شباهت نداشت. حکومت جمهوری اسلامی پیام را دریافت کرد و این انتخابات را که اولین انتخابات پس از جنجال های سال ۲۰۰۹ بود، به مانند رفراندومی برای نشان دادن حمایت مردمی از خود برگزار نمود و میزان مشارکت در آن را ۶۴ درصد اعلام کرد. علی خامنه ای رهبر انقلاب مشارکت مردم را “سیلی محکمی به کشورهای غربی” دانست.

خامنه ای گفت: “مردم ایران بار دیگر هوشیاری و درایت خود را نشان خواهند داد.” معمولاً در رسانه های ایرانی اطلاعات گسترده ای در مورد برگزاری انتخابات منتشر می شود، ولی شهروندانی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند خاطرنشان می سازند که از تبلیغات، پخش گسترده اعلامیه و شیوه های دیگری که معمولاً قبل از یک انتخابات به کار گرفته می شود خبری نبود. شهروندان برای رأی دادن به ۶۵ نماینده باقیمانده مجلس برای تکمیل ۲۹۰ نماینده به پای صندوق ها خواهند رفت. انتخاب آنها از میان ۱۳۰ نامزد انجام خواهد شد و این درحالی است که هیچ یک از آنها در دور اول نتوانسته بیش از ۲۵ درصد از آرا را به دست آورد.

اکثر نامزدها اصولگرا و دنباله رو معیارهای رهبر انقلاب هستند و دولت محمود احمدی نژاد را به باد انتقاد می گیرند. اختلاف های بین دو گرایش سیاسی به حدی است که اولین مجلس اسلامی فوق محافظه کار جمهوری اسلامی، بدون حضور اصلاح طلبان، شکل خواهد گرفت.

با توجه به انتقادهای وارده به احمدی نژاد و “جریان انحرافی” او که پس از اختلافات وی با رهبر انقلاب مطرح شد، اکنون خامنه ای شرایط کشور رابه سمتی سوق می دهد که جناح افراط گرا بتواند کنترل امور را به طور کامل در دست گیرد: تشکیل مجلس فوق محافظه کار، حضور شبه نظامیان بسیجی در خیابان ها برای سرکوب هرگونه اعتراض، و هدایت تفکرات و گرایش ها توسط رسانه های خبری. اینها همه شرایطی را به وجود خواهد آورد که می تواند به خواسته خامنه ای در اواخر سال گذشته دایر بر حذف منصب ریاست جمهوری و ایجاد حکومت پارلمانی جامه عمل بپوشاند.

منبع: آ ب ث، ۴ می