بیماری عصبی همسرم تشدید شده است

امید معماریان
امید معماریان

» همسرجهانبخش خانجانی در گفت وگو با روز:

همسر جهانبخش خانجانی در مصاحبه با روز گفت هفته آینده حکم او توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب مشخص خواهد شد. جهانبخش خانجانی که در دولت خاتمی مشاور وزیر کشور ومدیرکل روابط عمومی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بود، یک روز پس از انتخابات دستگیر شد. او جانباز ۴۰ درصدی است واز ناراحتی عصبی رنج می برد و مدتی که وی در زندان مانده به تشدید وضعیت عصبی وی دامن زده است. وی در یکی از ملاقات ها با همسرش گفته بود:به داد من برسید!

این مصاحبه درپی می آید.

 

نحوه تماس شما با آقای خانجانی چطور است؟

هفته پیش دو بار، یعنی دوشنبه وچهارشنبه با او ملاقات داشتیم. از نظر ملاقات از اول هم مشکل نداشتیم. از نظر تلفن هم همینطور. الان وی در بند عمومی است. سه شنبه هفته پیش دادگاه وی تشکیل شد اما رسیدگی به پرونده اش تمام نشد. قرار بود این هفته دادگاه تمام شود اما اطلاع دادند که تشکیل نمی شود ولی گفته اند هفته آینده دادگاه تشکیل خواهد شد. اما معلوم نیست چه روزی است.

 

اتهام وی چیست؟

اتهام وی مانند دیگر کسانی است که بعد از انتخابات دستگیر شده اند. الان دو اتهام دارد که یکی از آنها اقدام علیه امنیت ملی است. اگر چه دو اتهام دیگر هم در ابتدای زندان برای وی تعیین کرده بودند که بعدا این دو اتهام حذف شد.

 

از نظر روحی وضع آقای خانجانی چطور است؟

آقای خانجانی جانباز ۴۰ درصدی است و به همین جهت به مراقبت های پزشکی دائمی نیاز دارد؛ بیشترین مشکل وی مشکل عصبی است که شرایط زندان آن را بغرنج ترکرده، به همین جهت بازپرس پرونده درخواست قرار وثیقه کرده است. اما وثیقه را از ما قبول نکرده اند وما نمی دانیم دلیل چنین اقدامی چیست. چون تحقیقات از وی به پایان رسیده و طبق قانون وقتی تحقیقات تمام می شود باید اجازه تبدیل قرار بازداشت متهم به قرار وثیقه داده شود. بازپرس پرونده هم وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی تعیین کرده است.  

 

چه دلیلی برای عدم تبدیل قرار مطرح کرده اند؟

می گویند که روال شعبه ۱۵ این است که بعد از دادگاه تبدیل قرار ممکن است صورت بگیرد. ما منتظر هستیم که دادگاه برگزار شود و ان شاء الله حداقل قرار وثیقه جاری شود.

 

دردادگاه چه اتفاقی افتاده است؟‌ آیا دفاع صورت گرفته؟

ما درجریان نیستیم. خود آقای خانجانی به من گفت که دو مورد اتهامی را که ابتدا مطرح کرده بودند حذف کرده اند. یعنی خودشان گفته اند این دو مورد در خصوص وی صدق نمی کند. قاضی پرونده هم  گفته که بعد از دادگاه ممکن است وثیقه را قبول کنند.

 

وضعیت سلامتی شان چگونه است؟

ما روز بعد از دادگاه که او را ملاقات کردیم به واسطه ضعف اعصابی که دارد خسته بود. اما درکل بد نیست. اما به هرحال زندان است. می توانم بگویم از نظر جسمی مشکل چندانی ندارد اما به دلیل مشکل جانبازی که دارد با اختلالات زیاد روحی مواجه است.

 

نظر وکیل پرونده چیست؟

از نظر وکیل هیچ اتهامی متوجه وی نیست. در واقع به گفته وی دادگاه عادل باید وی را از اتهامات وارده تبرئه کند وما هم امید داریم به حسن نظر وعدل قاضی پرونده که حکم برائت وی را صادر کنند. وکیل پرونده به ما گفت که همسرم خیلی خوب از خودش دفاع کرده و اتهامی متوجه او نیست چون او را یک روز بعد از انتخابات گرفتند. پس مطمئنا نمی تواند اتهامی درخصوص آنچه بعداز انتخابات رخ داد داشته باشد. در انتخابات هم وی همان کاری را کرده که در انتخابات های دیگر در چارچوب قوانین کشور انجام داده است. او همواره برای قانون احترام خاصی قائل بود و بنابراین نمی توان هیچ اتهامی دراین خصوص به وی وارد کرد. ما امیدواریم با توجه به وضعیت وی و نیز سابقه خوش او دادگاه وی را از اتهامات وارده تبرئه کند.