کوه سنندج آتشفشان شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» آب شهروندان بر آتش آبیدر

ساعت‌ها آتش سوزی در کوه آبیدر، ده ها هکتار از مراتع، جنگل ها و پوشش گیاهی این جلوه پر اهمیت طبیعت سنندج را طعمه حریق کرد، بدون آنکه با گذشت بیش از ۲۴ ساعت مشخص شود علت حادثه چه بوده و عاملان احتمالی این رویداد “عمدی” چه کسانی هستند.

آتشی که عصر روز یکشنبه در سه نوبت به جان پارک جنگلی کوه آبیدر در مرکز استان کردستان افتاد به گزارش خبرگزاری‌ها سرانجام حوالی ساعت ۱۰ شب در غیاب تجهیزات مناسب اطفاء حریق با همکاری وسیع مردم، نیروهای آتش نشانی و نهادهای مدافع محیط زیست مهار شد.

به گفته معاون بهره برداری حفاظت محیط زیست کردستان یک شنبه شب، ۲۴ شهریور ماه سه فقره، آتش سوزی در کوه آبیدر صورت گرفته است. حسن بهرامی به خبرگزاری ایسنا گفته است:‌ “آتش سوزی اول در ساعت ۱۵ بعد از ظهر اتفاق افتاد که خوشبختانه توسط خود سازمان حفاظت محیط زیست مهار شد، همچنین آتش سوزی دوم نیز در ساعت ۱۸ بعد از ظهر بود، که به دلیل دسترسی آسان توسط همین نیروها مهار و خاموش شد.”

در نتیجه این آتش سوزی آنطور که مسئولان محیط زیست کردستان گفته‌اند پیش بینی می‌شود ۱۰ هکتار از مراتع کوه آبیدر در آتش سوخته و از بین رفته باشد.

آبیدر نام کوهی است با ارتفاع حدود ۲۳۵۰ متر مشرف به شهر سنندج در استان کردستان. این کوه با پوشش وسیع جنگلی و گیاهی یکی از تفرجگاه‌های اصلی سنندج به شمار می‌رود. بزرگترین سینمای روباز جهان با گنجایش ۱۰ هزار نفر و پرده‌ای در ابعاد ۱۲×۵۲ متر در پارک جنگلی آبیدر سنندج واقع است.

آبیدر از جمله مراکز گردشگری استان کردستان است و محبوبیت ویژه‌ای نزد شهروندان سنندج دارد.

 

حادثه عمدی بوده است

علت حادثه حادثه حریق در این تفرجگاه هنوز مشخص نیست اما معاون بهره برداری حفاظت محیط زیست کردستان گفته است آتش سوزی کوه آبیدر عمدی بوده و مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان هم با اشاره به “نا معلوم” بودن هدف از این رویداد، آن را عامل “فرار گردشگران از کردستان” توصیف کرده که به گفته او باید جلو آن گرفته شود.

به نوشته خبرگزاری کردپرس که اخبار مناطق کردنشین را پوشش می‌دهد،این چندمین بار است که آبیدر دچار حادثه آتش سوزی می شود و این موضوع باعث نگرانی مردم سنندج شده است. بر اساس این گزارش “جوانان روستاهای اطراف کوه آبیدر از جمله روستای حسن آباد و نوره در محل آتش سوزی حاضر شدند و به همراه شهروندان سنندجی به یاری نیروهای آتش نشانی سنندج رفتند.”

در مهار این حادثه همچنین علاوه بر حضور گسترده مردم،ماموران منابع طبیعی، آتش نشایی، هلال احمر، ارتش، نیروی انتظامی، گروه‌های کوهنوردی و انجمن‌های زیست محیطی هم مشارکت داشتند.

به گفته مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان حضور به موقع مردم مهمترین عامل مهار آتش سوزی آبیدر بوده است.

 

پیشنهاد برای نهال کاری

حادثه روز یکشنه آبیدر با واکنش و ابراز تاسف شمار زیادی از شهروندان در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.

در این میان جلال جلالیزاده، استاد دانشگاه و عضو نمایندگان ادوار مجلس و نماینده سنندج در مجلس ششم در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس بوک برای جبران خسارات ناشی از آتش سوزی یکشنبه پیشنهاد جدیدی مطرح کرده است.

آقای جلالیزاده گفته است: “باهمکاری منابع طبیعی و شهرداری هرخانواده ای نهالی را بنشاند وخود مواظبت از آن را برعهده گیرد تا هم ترمیمی باشد وهم تسکینی و نیز ابراز همتی باشد برای حفاظت از محیط زیست.می توان بار دیگر پیکر زیبای آبیدر را سبز پوش کرد اگر اراده کنیم.”

 

آتش؛ از مازندران تا کردستان

در سالهای گذشته مساحت زیادی از جنگل های ایران، خصوصا در شمال و غرب قربانی حریق شده‌است.

در پاییز سال ۸۹ ده‌ها هکتار از جنگل‌‌های گلوگاه، در شرق مازندران در آتش سوخت. در همین تاریخ حدود ۲۰ هکتار از جنگل‌های دنا در مرز کهکیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری هم قربانی حریق شد.

همچنین طی این سالها ده‌ها هکتار از جنگل‌های مریوان و سروآباد در کردستان به علت آتش از بین رفته‌است.

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان بعد از حادثه آبیدر با اشاره به اینکه امسال تاکنون نزدیک به ۶۰ فقره آتش سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع کردستان رخ داده، گفته است: “مهار آتش در کوه آبیدر به دلیل پوشش گیاهی خشک آن و شدت باد، بسیار سخت و زمان بر بود.”

نبود تجهیزات مناسب برای کنترل حریق در بسیاری نقاط ایران صدمات جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد کرده است.