احمدی نژاد: نباید وارداتچی باشیم

نویسنده
آرش مصلح

» روزشمار نهمین انتخابات ریاست جمهوری

دهم خرداد ->احمدی نژاد در پایان سفر به اردبیل گفت ما نباید وارداتچی باشیم، این در حالیست که دولت وی 75 درصد از درآمد نفتی بالغ بر 275 هزار میلیارد تومان که بیشترین در آمد در طول تاریخ ایران بوده است را صرف واردات کالای خارجی کرده است.


احمدی نژاد: جلسات دولت را در استانها تشکیل می دهم

کاندیدای اصولگرای انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اجماع اصولگرایان و تفاهم 4 نفره تنها به ذکر این جمله اکتفا کرد که خیلی اتفاقات در 20 روز آینده می افتد، عجله نکنید. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محمود احمدی نژاد وی در پایان سفر به استان اردبیل گفت: “به دلیل مسوولیتی که در تهران داشتم آخرین نفر بودم که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردم و لذا در این 20 روز فرصت کافی برای سفر به همه استانها را ندارم.” وی افزود: “اگر رای ملت بر تشکیل دولت توسط اینجانب قرار گیرد، هر پنجشنبه به اتفاق معاونان، وزرا و مدیران ارشد جلسه هیات دولت را در استانها تشکیل خواهم داد تا دولتمردان کابینه بتوانند از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شوند.”

شهردار تهران گفت: “معتقدم بخش مهمی از اختیارات دولت مرکزی باید به سازمانهای استانی و بخش وسیعی از اختیارات سرمایه گذاری به استانها واگذار شود و مدیرانی باید در این استانها مستقر گردند که بهترین شناخت را از مناطق داشته باشند و به آنان اختیارات و امکانات لازم را هم واگذار خواهم کرد.” از احمدی نژاد درباره مهمترین برنامه های اقتصادی و سیاسی دولت وی سوال شد و او در پاسخ گفت: “برنامه های اقتصادی دولت من در چار چوب برنامه چهارم توسعه و چشم انداز 20 ساله خواهد بود، اما رویکرد این برنامه ها اجرای عدالت خواهد بود. من معتقد به دولت کم هزینه، پر فایده و مردم گرا هستم.”

احمدی نژاد گفت: “فارغ از شعار و حرف، تاکید می‌کنم فوریت و اولویت اول دولت من رفع مشکلات جوانان و ایجاد فرصت برای بالندگی همه جوانان ایرانی است.” وی افزود: “فرصت های علمی، هنری، فرهنگی و ورزشی باید در اختیار همه جوانان ایرانی قرار بگیرد تا بتوان با داشتن جامعه ای پر نشاط به آینده امیدوار بود.” این کاندیدای ریاست جمهوری تامین نیازهای معیشتی فرهنگیان و تحول در نظام آموزش و پرورش را از دیگر برنامه های اولویت دار خود در دولت آینده نام برد. احمدی نژاد در باره توسعه سیاسی نیز گفت: “من معتقد به توسعه همه جانبه هستم، توسعه باید بر محور عدالت باشد نه اینکه وارداتچی باشیم.”

وی تصریح کرد: “توسعه سیاسی نباید منجر به کینه توزی، شکاف های گروهی و دسته ای بشود بلکه باید به تقویت همبستگی ملی و مشارکت عمومی برای خدمت به آرمانهای ملی، تربیت نیروی کار آمد، شجاع و خود باور بینجامد. این کاندیدای ریاست جمهوری اظهار داشت: “در توسعه سیاسی موردنظر دولت من احزاب کارکرد واقعی خود را پیدا خواهند کرد و نگاه ما به توسعه سیاسی، نگاهی نو، مترقی و بومی است نه وارداتی.” وی افزود: “ما خودمان را درگیر جنجالهای سیاسی خانمان سوز نمی کنیم، ما در یک فضای دوستانه و سازنده به دنبال افزایش کمی و کیفی آزادی ها خواهیم بود و نحوه استفاده از آزادی را تمرین می کنیم. ما معتقدیم آزادی روح انقلاب است و بدون آن امکان رشد و پیشرفت وجود ندارد.”

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی که تشکیل جلسات هیات دولت در استانها را به معنای فدرالیسم اقتصادی وفرهنگی توصیف می کرد، گفت: “این فدرالیسم نیست، هیات دولت می خواهد بخشی از اختیارات قابل واگذاری خود را که در برنامه دوم و سوم توسعه نیز تصویب شده است، به استانها واگذار کند.” احمدی نژاد در باره پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی هم گفت: “ما باید در عرصه جهانی حضور قدرتمندانه داشته باشیم و اگر می خواهیم وارد یک چرخه تعهد آور شویم باید از موضع اقتدار باشد در غیر این صورت به ضرر ملت ایران خواهد بود.” احمدی نژادی خاطرنشان کرد: “پیوستن به WTO اگر با اقتدار اقتصادی صورت نگیرد موجب متلاشی شدن اقتصاد ما خواهد شد. چرا که اگر درها باز شد، اقتصاد ما باید به جهان سرازیر شود نه این که کالاهای خارجی چون سیل به بازار ایران راه پیدا کند.”

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود نقاط مبهمی در کار نامه فعالیت او در زمان تصدی وی در استانداری اردبیل وجود دارد، بیان داشت: “مطمئن باشید اگر کوچکتری نقطه ضعفی در کار و زندگی من وجود داشت اکنون در بام جهان نواخته شده بود و در آغاز پذیرش مسئولیتم در شهرداری روی این موضوعات مانور می دادند، اکنون هم اعلام می کنم هر کس هر مطلبی و خبری در این زمینه دارد اعلام کند.” اولین استاندار اردبیل تصریح کرد: “این گونه سخنان “جهدالعاجز ” است و کسانی که نمی توانند در مقابل مدیریت قوی بیاستند او را مورد سوال و تخریب قرار می دهند. من به این گونه افراد توصیه می کنم سطح مدیریت خود را ارتقا دهند و به دیگران اتهام نزنند.” از احمدی نژاد در باره تلاش برخی افراد، گروهها و نامزدها برای بهره برداری از اختلافات قومی و قبیله‌ای سوال شد.

وی در پاسخ گفت: “ایران گلستانی بزرگ است که هر گوشه و کنار آن گلهای زیبایی دارد همه زبانها، آداب و رسوم، سنت های بومی و محلی و توانمندی هایی که در گوشه گوشه ایران است برای ما محترم است.” وی افزود: “اقوام ایرانی در برخی امور متفاوتند اما در هزار سال گذشته حتی یک جنگ قومی و قبیله ای در ایران نداشته ایم، برخی افراد وقتی در مدیریت کم می آورند سراغ تضادها می روند تا نقاط ضعفشان پنهان بماند.” خبرنگاری از احمدی نژاد پرسید: “شنیده ایم که اگر شما رییس جمهور شوید به محدودیت های اجتماعی و اقدامات افراطی روی می آورید، آیا این مطلب درست است.” وی پاسخ داد: “من فردی ارزشگرا و اصولگرا هستم اما ارزشهایی که به آن پایبند هستم در تقابل با پیشرفت و مردم نیست. من می خواهم مردم ایران از رفاه، پیشرفت و شادی لذت ببرند. من می خواهم با دست اندازی به بیت المال مقابله کنم و در این راه نمایش بازی نمی کنم.خود را از مردم و مردم را از خود می دانم.”

احمدی نژاد در پاسخ به سوال دیگری درباره تهاجم فرهنگی گفت: “هجوم فرهنگی اول متوجه ذهن مدیران کشور ما شده است و برخوردهایی که با این مقوله شده، ناشی از ضعف مدیریت است. وقتی مدیری معتقد است در توسعه اقتصادی بالاخره قشری هم از بین می رود، این مدیر بیش از هرکسی مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته است.” وی ادامه داد: “ما معتقدیم جوانان مورد هجوم قرار گرفته را باید نجات داد و آنها را پشتیبانی و حمایت کرد. نه این که به جوانان گیر بدهیم و آنها را محدود کنیم. ما خودمان را در کنار جوانان و با جوانان می دانیم. و در این راه معتقدیم تامین نیازهای جوانان، بازیابی هویت ملی و اسلامی آنها و اجرای عدالت می تواند جوانان ما را در مقابل تهاجم فرهنگی بیمه کند.”

وی افزود: “وقتی عدالت رها شد، فساد و ابتذال رشد می کند، ما باید در مسیر توسعه فرهنگ، ورزش و توسعه علوم ازجوانان خود که پاک ترین، فداکارترین و خلاق ترین جوانان جهان هستند، صیانت کنیم و مانع از واردآمدن آسیب به آنها شویم.” از احمدی نژاد سوال شد آیا در صورت انتخاب کابینه ائتلافی تشکیل می دهد یا خیر؟ وی گفت: “برنده شدن با بازنده شدن در ادبیات من نیست. البته در دنیا ائتلاف معمول است و اگر فضا صمیمی باشد هر کس انتخاب شد می تواند از دیگران استفاده کند. اما من معتقدم دولت باید در خدمت ملت باشد نه احزاب، افراد و گروهها. ملاک من کار آمدی، دلسوزی و همه جانبه نگری است هر کس این صفات را دارد در مدیریت اجرایی کشور و در دولت آینده از او استفاده خواهم کرد.”

 

هاشمی: از سلیقه‌های مختلف در کابینه‌ام استفاده می‌کنم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان گفت: “سعی می‌کنم از سلیقه‌های مختلف در کابینه‌ام استفاده کنم. طبیعتا در انتخاب وزرا با مقام معظم رهبری و بزرگان مشورت می‌کنم.” به نقل از دفتر هاشمی رفسنجانی این نامزد ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه راهکار شما در تایید وزرایی که به مجلس معرفی می‌کنید و تعامل با مجلس در خصوص طرح‌ها و لوایح چه خواهد بود؟‌ گفت: “مسلمانهای انقلابی اصول را قبول دارند، اما سلیقه‌ها مختلف است. فکر نمی‌کنم لوایح با مجلس در تعارض قرار گیرد. مجلس را مجلس معقولی می‌دانم. با مجلس همکاری خوبی خواهم داشت و نباید از تقابل با مجلس نگران بود. اکنون هم اکثریت نمایندگان مجلس از نامزدی من حمایت دارند.”

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار که دانشجویان 80 دانشگاه دولتی و غیر دولتی دانشگاه‌های کشور حضور داشتند، با ابراز خوشحالی از دیدار با دانشجویان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هاشمی خود را چگونه معرفی می‌کند؟ گفت: “طلبه‌ای بودم که از سنین نوجوانی وارد قم شدم و بخاطر ملی شدن صنعت نفت، علاقمند‌ به مسایل سیاسی شدم و بعد از پایان دوره تحصیلات، اقدام به چاپ نشریاتی مانند مکتب تشیع در قم کردم. شاگرد امام بودم. با شروع مبارزات روحانیت در خدمت ایشان بودم. با پیروزی انقلاب در مسئولیت های حساس قرار گرفتم. در این مدت، همه عمرم شبانه‌روزی صرف امور انقلاب شده و بقیه عمرم نیز چنین خواهد بود.” وی تاکید کرد: “مردم ایران باید جایگاه بسیار شایسته‌ای داشته باشند و امیدوارم اهداف بلندی برای سربلندی ایران داشته باشند.”

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دانشجوی علوم پزشکی تهران در مورد روابط دختر و پسر، اظهار داشت: “روابط انسانها باید در چارچوب اصول اساسی و عقیدتی شکل گیرد و با هر کار خلاف شرع مخالفم و با سخت‌گیری‌های خارج از احکام شرع موافق نیستم.” هاشمی رفسنجانی در باره مخالفت‌ با تحمیل سلیقه به افراد، گفت: “قانون باید در جامعه اجرا شود. توقع داریم مردم اصول اسلامی را رعایت کنند. اگر اسلام واقعی اجرا شود، خیلی راحت‌تر از مکاتب دیگر می‌توانیم زندگی کنیم.”

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضعیت خانوادگی وی اظهار داشت: “پیش از انقلاب جزو طلبه‌های متمکن بودم و با پیروزی انقلاب بخشی از دارایی خود را به تدریج برای زندگی خود و فرزندان و برای انقلاب خرج کردم. اکنون فقط یک قطعه زمین در قم دارم و در تهران ملکی و خانه‌ای از خودم ندارم. البته قبل و بعد از مسئولیتم لیست دارایی‌هایم را به قوه قضائیه ارایه کرده‌ام.” هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا تیم کاری شما در دولت احتمالی آتی تفاوتی با گذشته خواهد داشت یا خیر؟ گفت: “دست من برای انتخاب افراد اصلح و کارآمد باز است. در صورت پیروزی، از سلیقه‌های مختلف و افراد صالح استفاده خواهم کرد و هیچ قیدی ندارم که از گروه مشخصی برای کابینه استفاده کنم.”

وی ادامه داد: “یکی از انتقاداتی که در 8 سال دولت من ابراز می‌شد، این بود که فضای اجتماعی را بیش از حد باز کردم و من این تحلیل را قبول ندارم.” رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به این سوال که نظر صریح شما در مورد رابطه با آمریکا چیست؟ گفت: “آمریکا باید خصومت با ایران را کنار بگذارد و حسن نیت نشان دهد. آمریکایی‌ها اگر به رابطه با ایران تمایل دارند، اگر خصومتی بین ما نباشد، مشکلات ما و آمریکا کمتر خواهد شد. البته تصمیم‌ نهایی در این مورد به نظر مقام معظم رهبری بستگی دارد.” وی تاکید کرد: “نباید در مسایل خصوصی جوانان سخت‌گیری کنیم. جوانان باید در مسایل سیاسی حق تعیین سرنوشت داشته باشند نسل موجود وارث انقلاب است و باید برای حضور آنان زمینه‌سازی کنیم.”

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد حضور بعد از این زنان در عرصه‌های مختلف اظهار داشت: “زنان از نیروهای سازنده و تاثیر‌گذار جامعه هستند و هیچ دولتی نمی‌تواند حضور و نقش زنان را نادیده بگیرد.” هاشمی رفسنجانی در مورد نقش اقوام ایرانی در دولت آینده اظهار داشت: “باید در مواردی که اقوام می‌توانند به اداره کشور کمک کنند، از آنها استفاده کنیم. علاوه بر این، اقوام ایرانی می‌توانند وسیله‌ای برای تامین امنیت کشور باشند.” یکی دیگر از دانشجویان از هاشمی پرسید یکی از انتقاداتی که به دولت شما وارد می‌شود، عدم حمایت از مدیرانی مثل کرباسچی، نوری و مهاجرانی است. آیا چنین انتقادی را قبول دارید؟ وی پاسخ داد: “در دوران مسئولیت، به حمایت بیش از حد مدیرانم، متهم می‌شدم، البته مواردی که مطرح شد، در دولت بعدی بود. با این وجود فقط من از این افراد حمایت کردم و دیگران که بیشتر مدیون آنها بودند، از آنها دفاع نکردند.”

 

کروبی: ستادهای انتخاباتی من از بی‌پولی گریه می‌کنند

کاندیدای نهمین دوره ریاست جمهوری گفت: “ستادهای انتخاباتی من از بی‌پولی گریه می‌کنند، من حضرت مریم نیستم تا جبرئیل برایم مائده آسمانی بیاورد.” به گزارش خبرنگار فارس از همدان، مهدی کروبی در جمع مردم در سالن معلمان این شهر با بیان این مطلب افزود: “من حرمت همه کاندیداها را حفظ کردم و دیدم با این صحبت‌ها باید بیایم.” وی که سخنانش مدام توسط مخالفان قطع می‌شد، گفت: “مدام در مورد 50 هزار تومان از من سوال می‌کنند و من می‌گویم قولی دادم و مردم تا حالا از من دروغگویی ندیده‌اند.” کروبی در پاسخ به این سوال که پولی که شهرام جزایری به شما داد صحت داشت، گفت: “وقتی در مقابل زندان رفتن لقمانی جبهه گرفتم و همه دیدند که مجلس را ترک کردم، عده‌ای فشار آورند و ماجرای پول دادن شهرام جزایری به مرا افشاء کردند.”

کروبی تصریح کرد: “رهبری نیز وقتی مطلع شدند به شدت ناراحت شدند زیرا ایشان می‌دانستند خیلی‌ها از اول انقلاب به بنده پول می‌دهند تا هزینه کنیم.” کروبی در پاسخ به علت کتک‌خوردن مجری در مراسم دانشگاه بوعلی سینا که می‌خواست پشت تریبون برود و سخنرانی کند، گفت: “چنین چیزی در دانشگاه طبیعی است اما به خدا قسم اگر به من رای دهید و من رئیس‌جمهور شوم مطمئن باشید به این خودسری‌ها پایان می‌دهم و مثل یک خبرنگار همه این گروه‌ها را معرفی و افشاء می‌کنم.”
وی گفت: “هاشمی برای من محترم است اما وقتی گفت که نمی‌خواستم بیایم و این داروی تلخ را نوشیدم این هم برای ملت بود و هم برای ما بد شد.” وی در پاسخ به این سوال که چرا در مراسم ازدواج پسرت سکه طلا توزیع کردی، گفت: “اتفاقا ما حتی به خاطر زلزله منجیل چراغانی هم نکردیم و غذای ساده‌ای داشتیم.”

 

لاریجانی: امکان جهش اقتصادی در کشور وجود دارد

علی لاریجانی کاندیدای شورای هماهنگی نیروهای انقلاب در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از بیکاری به عنوان زخم دردناک برای کشور یاد کرد و گفت: “این معضل قابل حل است و تردید ندارم که ظرفیت لازم برای ایجاد اشتغال و جهش اقتصادی و فنی در کشور وجود دارد.” به نقل از ستاد انتخابات لاریجانی وی در جمع مردم ایرانشهر بیان داشت: “این سعادت بزرگ برای شما است که مقام معظم رهبری ایرانشهر را شهر خود خوانده است.” کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: “امروز کسانی که در راه استواری نظام گام بر نمی‌دارند باید منتظر باشند که غضب الهی شامل آنها شود.”

وی ادامه داد: “امروز کسانی که به جای خدمت دنبال چپاول مردم هستند، بدانند به زودی تیغ عدالت به سراغ آن خواهد آمد چرا که آنان با دعواهای سیاسی اجازه محقق شدن مطالبات به حق مردم را ندادند و خاک بر چشم مردم پاشیدند.” لاریجانی عدالت را محور و رکن انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: “نباید شرایطی پیش آید که مردم مناطق مختلف به ویژه مردم سیستان فکر کنند به آنها ظلم شده است.” وی گفت: “امروز کسانی که به دنبال چپاول مردم هستند، به زودی تیغ عدالت به سراغ آنان خواهد آمد.
به گفته وی دولت امید تردیدی ندارد که ظرف چهار سال آینده در هر سال یک میلیون شغل ایجاد خواهد کرد.”
این کاندیدای اصولگرای انتخابات خاطرنشان کرد: “در برنامه‌ای که برای دولت مدرن در نظر گرفته‌ایم معیشت مردم و قدرت خرید آنان دو برابر خواهد شد و با یک رقمی شدن تورم وضعیت اقشار مختلف متحول می‌شود.” وی امنیت را کلید حرکت تولید دانست و گفت: “کلید امنیت سپردن کارها به مردم مناطق و مسئولیت خواستن از آنان است، چرا که اگر به مردم مناطق اعتماد نداشته باشیم قادر نخواهیم بود امنیت را در کشور برقرار کنیم.”

 

رضایی: بهتر است انتخابات سه قطبی در کشور انجام شود

کاندیدای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: “بهتر است ائتلاف پیرامون نامزدهای انتخاباتی شکل بگیرد و یک انتخابات سه قطبی در کشور انجام شود.” به نقل از ستاد ارتباطات مردمی محسن رضایی، وی در دیدار مسئولان ستادهای مناطق تهران و ستاد ائتلاف اقدام ملی متشکل از جبهه نسل سوم، جبهه وفاق ایران اسلامی، جبهه فرزندان زاگرس، جبهه عدالت خواهان سبز و حزب معیت ایران اسلامی گفت: “آرایش انتخابات اگر به همین صورت ادامه پیدا کند و دولت ائتلافی شکل نگیرد، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و چون ممکن است مردم در دور دوم کمتر شرکت کنند، رئیس جمهور با رأی کمتر از 10 میلیون وارد دولت خواهد شد.”

رضایی با اشاره به حضور جدی اش در صحنه انتخابات تصریح کرد: “کشور نیاز به یک تحول اساسی دارد تجربه اصلاحات نشان داد که یک عزم و اراده قوی برای رفع موانع و پیشرفت به سوی آینده وجود دارد، اما چنین تحولی بدون یک دولت متفاوت با گذشته شکل نخواهد گرفت.” این کاندیدای نهمین دوره ریاست جمهوری تأکید کرد: “این تفاوت هم باید در بعد کارآمدی و اقتدار باشد یعنی یک دولت مقتدر و کارآمد شکل بگیرد و هم این که یک دولت مردمی و غیرجناحی و غیرباندی بر سر کار بیاید.”
رضایی افزود: “نامزدهای انتخاباتی که الان هستند یا کارآمد و جناحی هستند و یا اگر مردمی باشند ضعیف و ناکارآمد لذا دولت آینده اگر کارآمد و مردمی نباشد خسارت جدی به کشور وارد می شود.”

وی گفت: “علت این که مفاسدی نظیر قاچاق، رانت خواری، تبعیض و… در کشور وجود دارد معلول ناکارآمدی و باندبازی و جناح گرایی در کشور است. اگر دستهایی که هم اکنون در زمینه قاچاق کالا، مواد مخدر و… فعال هستند قطع می‌شد، امروز خبری از قاچاق و اعتیاد در کشور نبود.” رضایی در پایان تأکید کرد:‌ “عده‌ای از آمدن من نگران هستند، اگر این عده با رانت خوارها و سودجویان مرتبط هستند، حق دارند که نگران باشند چرا که من از همه اختیاراتم برای قطع دست های آلوده به جان و مال مردم و بیت المال کشور استفاده خواهم کرد.”