اعلام رسمی تشکیل بسیج در کشورهای منطقه

نویسنده
نازنین کامدار

» نقدی، بازی دیپلماسی را خراب می کند؟

در حالی که مقامات وزارت امور خارجه در دولت های مختلف هرگونه مداخله شبه نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه و یا کمک مالی به آنها را تکذیب می کنند، روز گذشته محمدرضا نقدی، فرمانده نیروی شبه نظامی بسیج در سخنانی رسما از تشکیل بسیج در کشورهای فلسطین، لبنان، مصر و اردن خبر داد؛سخنانی که در صدر اخبار بین المللی و منطقه ای قرار گرفت و در آستانه اجلاس “ژنو۲” که محمدجواد ظریف هم یک سفر دیپلماتیک را آغاز کرده، دیگر اخبار را در حاشیه قرار داد.

به نوشته سایت های داخلی، محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین گفته است: “امروز اسرائیل در محاصره مقاومت است و پس از بسیج فلسطین و بسیج لبنان، بسیج سوریه ایجاد شده و بسیج اردن و مصر نیز تشکیل خواهد شد. مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی افزایش و مولفه های قدرت آمریکا در طول انقلاب اسلامی کاهش یافته است”.

او افزوده: “همانطور که امام راحل فرمودند جنگ ما فتح و پیروزی فلسطین را در پی خواهد داشت تا با امام خود در بیت المقدس نماز بخوانیم.رژیم صهیونیستی در جنگ های ۳۳، ۲۲ و ۸ روزه شکست های پی در پی خورد و گفتمان مقاومت که میراث جاویدان امام امت و شهیدان گرانقدرمان است پیروز نهایی خواهد بود”.

هنوز هیچ واکنشی از سوی وزارت امورخارجه در برابر اظهارات این مقام نظامی که ممکن است تبعات دیپلماتیک در پی داشته باشد، منتشر نشده است اما برخی از سایت های طرفدار دولت از جمله دیپلماسی ایرانی خواستار واکنش این وزارتخانه شده اند.

نقدی در حالی از تشکیل نیروی شبه نظامی بسیج در کشورهای منطقه خبر داده که تاکنون اسنادی از جمله چند فیلم از دخالت مستقیم نیروهای سپاه در سوریه و عراق منتشر شده است.

براساس اخبار تایید نشده نیروهای جمهوری اسلامی در عراق چندی پیش به کمپ سازمان مجاهدین خلق در حومه بغداد حمله کردند و بیش از ۵۰ تن از افراد حاضر در این کمپ را کشتند. این کشتار یک روز پس از دیدار قاسم سلیمانی با نوری المالکی انجام شد.

همچنین، ماه گذشته تلویزیون بی.بی.سی، فیلمی یک ساعته از سازماندهی و عملیات نیروهای سپاهی در سوریه منتشر کرد؛ فیلمی که بر اساس آن، نیروهای جمهوری اسلامی علاوه بر فروش سلاح به سوری ها، در عملیات اطلاعاتی بر علیه گروه های مخالف شرکت داشتند و البته جملگی در یک کمین کشته شدند.

گفتنیست ماه گذشته، جواد کریمی قدوسی، فرمانده سابق سپاه در خراسان و نماینده کنونی مجلس و عضو جبهه پایداری نیز در اظهارات مشابهی گفته بود: “صدها گردان از ایران در سوریه حضور دارند. هر چند خبر پیروزی‌های ارتش سوریه را از زبان یک فرمانده سوری می‌شنوید، اما پشت پرده آن نیروهای ایرانی قرار دارند”.

بنا به نوشته لثارات، کاظم صدیقی، امام جمعه تهران هم در خطبه های روز جمعه خود گفته بود: “مرزهای دفاعی از ایران اسلامی تا لبنان و غزه کشانده می‌شود و شاخ رژیم صهیونیستی را در ‌ناسیونالیستی عربی در عرض ۶ روز که ۷۰ سال سرزمین‌هایش در دست صهیونیست احاطه دارد، می‌شکند و این همان هنر شهدای ماست. گسترش جبهه مقاومت از لبنان به غزه نیز در ادامه این فرهنگ است. در مقاومتی ۳۳ روزه، آمریکا با همه ابرقدرتیش در‌هم شکست و عاجز شد. امروز مرزها و جبهه‌های تدافعی ایران تا سوریه گسترش یافته ‌و جبهه‌ای وسیع‌تر در برابر ملت ایران قرار گرفته است. در این جبهه که وسیع‌تر از هر زمان دیگری است، مزدوران آمریکایی و اسراییلی در نقاب سلفی و با حمایت کنیزان و حرامیان آمریکا همچون عربستان صعودی، در اصل با سوریه کاری ندارند، بلکه هدف آنها مقابله با حکومت دینی است که شما ملت مقاوم ایران آن را هر روز وسیع‌تر می‌سازید”.

اظهارات نقدی درباره تشکیل گردان های شبه نظامی در کشورهای منطقه درحالی مطرح شده که جواد ظریف در لبنان با سید حسن نصرالله دیدار کرده و قصد عزیمت به مسکو برای مذاکره در مورد نشست “ژنو۲” را دارد.

به نوشته سایت باشگاه خبرنگاران، پس از اظهارات نقدی، بدر عبدالعاطی سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در سخنانی اعلام کرده است: “ایران و هر کشور دیگری حق دخالت در امور داخلی مصر را ندارد. مجتبی امانی رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در مصر فراخوانده شده است”.

به نوشته سایت الف، همزمان با اظهارات نقدی، عده ای با عنوان “ستاد جوانان داوطلب اعزام به سوریه”، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند که آماده “جهاد” در سوریه هستند.

این افراد در اطلاعیه خود آورده اند: “از دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت محترم عراق می‌خواهیم راه حرکت نیروهای داوطلب مردمی ایران و عراق را برای اعزام به جبهه‌های سوریه باز کنند.از دولت جمهوری عربی سوریه می‌خواهیم اجازه دهد جوانان ایرانی و عراقی در جبهه‌های جولان حضور یابند و عملیات مقدس آزادی جولان و پیشروی برای آزادی بیت‌المقدس را آغاز نمایند.از دولت جمهوری عربی سوریه می‌خواهیم با موشکباران پایگاه‌های هوایی و موشکی و مراکز فرماندهی رژیم غاصب و حمله به شهرها و شهرک‌های صهیونیست‌نشین از نیروهای مردمی داوطلب مسلمان در جبهه جولان حمایت نماید.از همه مردم منطقه می‌خواهیم هوشیاری بخرج دهند و نگذارند دشمن هر روز یکی از کشورهای ما را از دیگران جدا کند و بکوبد در حالیکه دیگران نظاره‌گر باشند یک روز فلسطین را جدا، یک رو زلبنان را، یک روز عراق را و روزی سوریه را، همه باید دست به دست هم دهیم یکبار برای همیشه قیام کنیم و با نابودی رژیم صهیونیستی آمریکای وحشی را سرجای خودش بنشانیم و امنیت و آرامش را به منقه بر گردانیم”.

گفتنیست هم اکنون نیروهای وابسته به عربستان که در دو گروه “جبهه انصره” و “داعش” فعالیت می کنند، در سه کشور عراق، لبنان و سوریه با نیروهای وفادار به سپاه قدس در حال نبرد هستند.