کشته شدن اعضای سپاه در کردستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اظهارات ضد و نقیض در مورد درگیری بانه

با گذشت دو روز از وقوع یک درگیری نظامی در شهر مرزی بانه که در نتیجه آن پنج عضو سپاه پاسداران کشته شدند، هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفته و با اینکه برخی فعالان سیاسی در داخل این حادثه را محکوم کرده، احزاب و تشکل‌های سیاسی کرد هنوز مواضع خود را در این زمینه به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند.

برخی از فعالان سیاسی در سنندج هم می‌گویند تازمان مشخص شدن ابعاد این درگیری نمی‌توان به صورت دقیق در مورد آن اظهار نظر کرد. در همین ارتباط حامد فرازی، تحلیگر سیاسی در سنندج به روز می‌گوید: “حوادثی اینگونه از هیچ طرف آثار مثبتی بر جای نمی‌گذارد، اما تا کسب اطلاعات دقیق و کامل از حادثه نمی‌توان به تحلیل و ارزیابی دقیق آن پرداخت.”

روز پنج شنبه، ۱۸ مهرماه سپاه بیت المقدس کردستان در بیانیه‌ای اعلام کرد پنج عضو واحد سپاه پاسداران بانه، در درگیری با “ضد انقلاب” کشته شده‌اند. در این حادثه که در منطقه “ساوان” در شهر مرزی بانه رخ داده، دو نفر دیگر از اعضای سپاه زخمی شده‌اند که به گفته جانشین سپاه بیت المقدس در سنندج تحت مداوا هستند.

سپاه بیت المقدس کردستان، از شاخه‌های استانی ۳۱ گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کشور است که مسئولیت تامین امنیت نظامی استان کردستان را به عهده دارد.

خبرگزاری مهر اسامی کشته‌شدگان عضو این سازمان را “حاج مطلب احمدیان، فتاح محمدی، جلال مصطفایی، لقمان حسینی و مخدومی” اعلام و گزارش مراسم تشییع جنازه آن‌ها در روز جمعه ۱۹ مهرماه را منتشر کرده است.

کشته شدگان همگی ساکن بانه و از اعضای بومی سپاه پاسداران بوده‌اند.

شهرستان مرزی بانه در شمالغرب استان کردستان و هم جوار با کردستان عراق طی سالهای گذشته محل درگیری‌هایی نظامی مختلفی بوده است.

یک روز پس از انتشار خبر این حادثه گزارش شد که یک عضو دیگر سپاه پاسداران از سوءقصد افراد مسلح ناشناس در شهرستان دهگلان، دیگر شهر استان کردستان، جان سالم به در برده است.

هنوز هیچ گروه یا فردی مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفته اما مقامات سپاه در مصاحبه با خبرگزاری های داخلی گفته اند که پنج نفر در نتیجه درگیری با “ضد انقلاب” کشته شده‌اند.

مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی عنوان “ضد انقلاب” را برای مخالفان خود و در کردستان به احزاب کرد به کار می برند.

در سالهای گذشته مرزهای کردستان محل درگیری‌های متعددی میان سپاه پاسداران و نظامیان عضو پژاک حزب حیات آزاد کردستان بوده؛ درگیری‌هایی که پس از اعلام آتش بس پژاک از حدود دو سال پیش متوقف شده است.

پس از درگیری روز پنج شنبه، محسن بیگلری نماینده سقز و بانه گفته بود که پنج عضو سپاه در درگیری با پژاک کشته شده‌اند. این درحالیست که موسسه خبری “رووداو” در کردستان عراق در گزارشی اعلام کرد که پژاک در تماسی با این موسسه مسئولیت حادثه روز پنج شنبه را به عهده حزب دمکرات کردستان گذاشته است.

بر اساس این گزارش عمر بالکی، از مسئولین حزب دموکرات کردستان بدون تائید یا تکذیب دست داشتن در درگیری روز پنج شنبه بانه گفته است: “این منطقه حساس است و از این اتفاقات پیش می‌آید.”

این عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات در مصاحبه جداگانه ای با رادیو “نوا” در کردستان عراق گفته که “حوادثی از این دست نتیجه سیاست های جمهوری اسلامی در منطقه است که در طول ۳۰ سال گذشته با بسیج نیروهای نظامی گسترده در کردستان به بهانه امنیت خود آسایش و امنیت منطقه را برهم زده است. در چنین شرایطی رویدادی از این دست غیر منتظره نیست.”

کشته شدن پنج عضو سپاه بیت المقدس کردستان در بانه از سوی شماری از فعالان سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی محکوم شده است.

جلال جلالیزاده، استاد دانشگاه، نماینده سنندج در مجلس ششم و فعال سیاسی کرد در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشته است: “این اتفاقات در این مقطع حساس که بسیاری از نیروهای سیاسی کرد در پی برآورده کردن مطالبات مردم کردستان از دولت روحانی هستند هیچ نفعی به حال ملت کرد ندارد.”

آقای جلالیزاده نوشته است: “خیلی‌ها هستند که باز هم مساله ناامنی کردستان را بهانه می‌کنند تا از تحقق خواسته‌های این ملت مظلوم طفره روند. پس نباید به هیچ گروهی فرصت ناامن کردن کردستان را داد.”

از زمان آغاز به کار دولت جدید، حسن روحانی توجه ویژه‌ای به مساله اقلیت‌ها در ایران داشته و در راستای تحقق وعده‌های انتخاباتی خود در این زمینه دستیار ویژه “اقوام و مذاهب” منصوب کرده است.

در سالهای گذشته شماری از اعضای بومی سپاه پاسداران به دست افراد و گروه‌های مختلف کشته شده‌اند.

در اسفند ماه سال ۹۱ یک عضو پیشین سازمان “پیشمرگان مسلمان کرد” توسط افراد ناشناس در سنندج کشته شد.

 مقامات جمهوری اسلامی نیروهای کرد و بومی سپاه پاسداران در کردستان را “پیشمرگان کرد مسلمان” می‌نامند. این اصطلاح به‌ویژه در دوران جنگ‌های کردستان در دهه‌ شصت خورشیدی بیشتر به کار می‌رفت.

 ”پیشمرگان مسلمان کرد”، سازمان و عنوانی بدیل است برای واژه “پیشمرگ کرد” ـ- نیروهای چریکی احزاب کرد-ـ که از سوی آیت الله بهشتی و علی اکبر هاشمی رفسنجانی و با فرماندهی محمد بروجردی و برخی از افراد کرد ساکن منطقه در سال ۵۸ در کردستان تاسیس شد.

در تیرماه امسال هم فرمانده سپاه بیت المقدس استان کردستان، از شاخه‌های ۳۱ گانه استانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در سخنانی از تشکیل سازمانی به نام “رزم” خبر داد؛ سازمانی که به دستور آیت‌الله خامنه‌ای برای سازماندهی نیروی‌های محلی سپاه کردستان در شرف تاسیس است.