۵۰ اعدام طی دو هفته؛ رکورد بی سابقه

نویسنده

» گزارش حقوق بشری ال موندو

روسا منسس

طی سال جاری حداقل ۴۰۲ نفر در ایران اعدام شده اند. از این میان، ۵۳ مورد در ملاء عام انجام شده. و از زمان انتخاب حسن روحانی، حداقل ۲۱۳ حکم اعدام به اجرا در آمده است.

در ایران به طور میانگین هر ۲۴ ساعت یک نفر اعدام می شود. ولی بین تاریخ های ۱۱ و ۲۵ سپتامبر، یعنی تنها در ۱۵ روز، ۵۰ نفر اعدام شده اند که به گفته سازمان غیردولتی کمپین بین المللی دفاع از حقوق بشر و مرکز اسناد حقوق بشر در ایران، این یک رکورد محسوب می شود.

این دو سازمان خاطرنشان می سازند که علی رغم انتخاب یک رییس جمهور میانه رو که امید آن می رفت شرایط بهتر شود، اجرای فزاینده حکم اعدام طی هفته های اخیر نگران کننده شده. برخی از کارشناسان بیم آن دارند که دلیل این اقدامات ارعاب مخالفان سیاسی باشد.

هادی قائمی، رییس کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، می گوید: “درحالی که روحانی دو هفته پیش در زمان سفر خود به نیویورک تصویری مداراگر از ایران برجای گذاشت، ولی می بینیم که در عرصه داخلی همه چیز به مانند گذشته است و ده ها زندانی پس از محاکمه های ناعادلانه به اعدام محکوم شده اند.”

سازمان حقوق بشر ایران دراین خصوص می گوید: “از زمان انتخاب رییس جمهور در تاریخ ۱۴ ژوئن، حداقل ۲۱۳ نفر در ایران اعدام شده اند. در میان اعدام شدگان یک نوجوان ۱۴ ساله و چهار زن نیز دیده می شوند.”

روحانی در یک جلسه پرسش و پاسخ در نیویورک اعلام کرد: “ما نمی خواهیم هیچ کس در زندان بماند. ما دوست داریم زندان ها خالی باشند.” محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران با ارسال پیامی به رییس جمهور گفت: “آقای روحانی، زندان ها را با اعدام کردن زندانیان خالی نکنید.”

 

مواد مخدر و “محاربه”

گفته می شود ۵۰ نفری که طی دو هفته در ماه سپتامبر اعدام شده اند، اکثراً قاچاقچی مواد مخدر بوده اند. به گفته سازمان عفو بین الملل، ۷۱ درصد از اعدام هایی که در سال ۲۰۱۲ به طور رسمی در ایران انجام شده، به مواد مخدر و صدور احکام بدون دادگاه مربوط می شود. طی سال جاری، براساس آمار رسمی ۳۱۴ اعدام انجام شده، ولی به گفته سازمان عفو بین الملل به نقل از برخی منابع، حداقل ۲۳۰ اعدام دیگر نیز به این تعداد اضافه می شود. این سازمان معتقد است که تعداد اعدام های انجام شده در سال ۲۰۱۲ از مرز ۶۰۰ می گذرد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران دراین خصوص می گوید: “براساس حقوق بین الملل، استفاده از حکم اعدام تنها به «جرائم شدید» محدود می شود و گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام ها به طور آشکار اعلام کرده که جرائم مربوط به مواد مخدر در این معیار نمی گنجد.”

عفو بین الملل می گوید: “بسیاری از اعدام شدگان به طبقه محروم و در حاشیه، ازجمله افغانی ها، تعلق دارند.” در ایران، اعدام به جرم محاربه [دشمنی با خدا]، که یک اتهام بی اساس و مبهم است، اکثراً علیه کسانی صادر می شود که علیه حکومت دست به مبارزه مسلحانه می زنند. این فرمولی است که همچنین علیه مخالفان سیاسی و اقلیت ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. حکم اعدام علیه جرائم قتل، تجاوز، استفاده از سلاح گرم، جاسوسی، ارتداد و آمیزش جنسی خارج از ازدواج نیز صادر می شود.”

در سال ۲۰۱۰ آخرین اعدام یک زندانی سیاسی شناخته شده، به نام فرهاد کمانگر، انجام شد؛ یک معلم کرد که از فرهنگ مردم خود دفاع می کرد و به اتهام “محاربه” به اعدام محکوم گردید. او در ماه می ۲۰۱۰ اعدام شد.

 

استفاده از جرثقیل

تاکنون طی سال جاری در جمهوری اسلامی حداقل ۴۰۲ حکم اعدام اجرا شده؛ به طوری که ۵۳ اعدام در ملاء عام انجام شده. رینهارد لامسفوس، مسؤول گروه ایران در سازمان عفو بین الملل در اسپانیا، می گوید: “استفاده از جرثقیل شیوه ای است که در ایران بسیار رایج است.”

ایران پس از چین و قبل از عربستان سعودی، یکی از سه کشوری است که بیشترین تعداد اعدام را در جهان دارند. این درحالی است که تعداد واقعی اعدام ها مخفی نگاه داشته می شود. مشکل بتوان تعداد واقعی اعدام شدگان را به طور دقیق مشخص کرد.

منبع: ال موندو، ۱۰ اکتبر