آخرین شانس تهران

نویسنده

sabet.jpg

 

وحید ثابتیان

محمد البرادعی، رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است توافق با ایران در مورد پاسخ دادن به سئوالاتی که درمورد پرونده هسته ای وجود دارد، آخرین شانس تهران به شمار می رود. این درحالی است که همزمان خبرگزاری ها اعلام کردند فرانسه قصد دارد خارج از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم هایی را علیه ایران اعمال کند.

ایران درتوافقی با آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیست ویکم ماه اوت، متعهد شده است طی یک برنامه زمان بندی شده به سئوالات بازرسان آژانس در زمینه برنامه هسته ای خود پاسخ دهد. فرصتی که البرادعی آن را “شانس عالی” خوانده و از ایران خواسته است به راحتی ازدستش ندهد.

توافق ایران با آژانس، موضوع قطعنامه سوم تحریم ایران توسط اعضای شورای امنیت سازمان ملل را به تاخیرخواهد انداخت. آمریکا وانگلیس معتقدند ایران با این توافق نامه می خواهد توجه را ازموضوع عدم تعلیق غنی سازی منحرف کندف در حالی که کشورهایی مانند روسیه وچین به آن نگاه مثبتی دارند. شاید بر همین اساس است که منوچهر متکی اظهار امیدواری کرده این توافق زمینه ای برای بازگشت پرونده ایران از شورای امنیت سازمان ملل به آژانس باشد.

آمریکا اما طی ماه های گذشته تلاش بی وقفه ای برای افزایش فشارهای اقتصادی خارج از توافقات شورای امنیت در ارتباط با ایران داشته است. در روزهای گذشته فرانسه هم دراین زمینه به آمریکا پیوست و اعلام کرد قصد دارد علاوه برتحریم های سازمان ملل، تحریم هایی برعلیه تهران درنظر بگیرد.

تشدید تحریم ها در حالی صورت می گیرد که البرادعی درمصاحبه با هفته نامه اشپیگل آلمان گفته است نشانه های مثبت وامیدوارکننده ای در زمینه حل مسئله هسته ای ایران وجود دارد: “برای اولین بار ما با ایرانی ها روی یک نقشه کار توافق کرده ایم، جدول زمانی ای که طی آن باید به سئوالات به طور جدی پاسخ داده شود.”

به گفته البرادعی ایران قول داده است حداکثر تا ماه دسامبر به این تعهد عمل کند: “اگر آنها این کاررا نکنند، این شانس بزرگ وبلکه آخرین شانس تهران ازبین خواهد رفت.” اشاره البرادعی به “آخرین شانس” منعکس کننده وضعیت حاد پرونده هسته ای ایران است که طی هفته های گذشته گمانه زنی های جدی را درخصوص استفاده از گزینه های دیگری غیر از مذاکره توسط ایالات متحده افزایش داده بود.

هفته گذشته، سارکوزی رییس جمهوری فرانسه برخلاف سلف خود، ژاک شیراک، با انتخاب لحنی بسیار تند از احتمال استفاده از نیروهای نظامی علیه ایران سخن گفت. در چنین شرایطی است که البرادعی با هشدار به آمریکا و رژیم صهیونیستی د ر مورد انجام هرگونه حمله‌ای علیه ایران می گوید: “شاید بتوان بخش اعظمی از تاسیسات ایران را واقعا ویران کرد با این حال این اتفاق آتش سوزی وحشتناکی را در منطقه به بار خواهد آورد و ایران را به سوی مسیر نظامی ترغیب خواهد کرد.”

البرادعی همزمان از وجود عناصری محسوس برای بدبینی نسبت به ایران نیز سخن گفته و ازایران خواسته است در ارتباط با جامعه بین الملل، اعتماد سازی کند.