قاب

نویسنده
میترا سلطانی

عکاسی درنقطه طلایی

 

 


نمایشگاه عکس - طراحی ابوالحسن کیوان،  اول اسفندماه در نگارخانه میرمیران خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. کیوان،  در این نمایشگاه،  ۳۴ قطعه تابلو به نمایش در آمده است.

ابوالحسن کیوان متولد بروجرد و فارغ التحصیل نقاشی از دانشکده هنرهای تزیینی است. “اینجا پرندگان نمی خوانند”،  ”زمستان در نمایشگاه” و “کوه نور” کتاب هایی هستند که به آثار ابوالحسن کیوان اختصاص دارند.

مجموعه ی جدید نقاشی های کیوان مرز حقیقت و واقعیت را به تماشا می گذارد و در بیشتر  آنها تصویری از کارکردهای حضور انسان در جامعه را شاهد هستیم. هر عکسی عنوان خاصی دارد و در و مفهوم و یژه ای  را دنبال می کند.

استفاده از تکنیک های عکاسی،  مشخصه ی بارز آثارکیوان است. او در این آثار،  هوشمندانه  دیدگاه ما را که حاصل اطمینان خوش باورانه و عقلانی به عکاسی است،  دیگر می کند و حتی دچار تردیدمان می مند.

خلوت و سکوت کیوان  نه تنها در ترکیب بندی ها،  بلکه در انتخاب آگاهانه ی سیاه و سفید،  بارز است حتی زمانی که وی رنگی را به میان می خواند،  آن؛ یک تک رنگ است. عکس های او را می توان در دسته عکس های ذهنی گنجاند در حالی که ترکیب بندی هایش تمایلی به سمت انتزاع را کم و بیش نشان می دهند. یا به بیانی دیگر می توان گفت،  او در قالب عکس های ذهنی،  با فرم و سطوح خلاصه شده و اغلب زاویه دار،  نوید نوعی انتزاع هندسی را در مجموعه آثار آینده اش می دهد. ترکیب بندی های آثار کیوان  حساب شده است؛ به آن معنا که هر عنصر تصویری در جایگاه مناسبی قرار گرفته است. عناصر او در نقاط طلایی،  خطوط و سطوح او در خطوط طلایی کادر و ترکیب بندی هایش بر تناسبات طلایی کادر استوارند.
کیوان یکی از بهترین های ترکیب بندی در عکاسی است،  این تناسبات از پیش تعیین شده ،  به گونه ای واضح،  محتاطانه و خط کشی شده اعمال شده اند و این خود موجب شده که نگاه و ذهنیت وی آن چنان که شایسته است،  بیان نشود،  چرا که آثار او به گونه ای تکراری اند. اگرچه کیوان نگاهی شخصی و پخته را عرضه می کند،  اما ترکیب بندی های محتاطانه و کلاسیک او از بیان نگاهش کاسته است. شاید اگر جسارت عکاس در شکستن اصول ترکیب بندی از پیش تعیین شده وجود داشت،  نحوه و نوع بیانش،  ‌به کمک ذهنیتش می شتافت. کیوان اصول ترکیب بندی را حفظ می کند لیکن آزادانه تر با چیدمان های عناصرش برخورد می کند.
عکس های او دراین نمایشگاه از کنتراست بالایی بهره برده اند به گونه ای که این مطلب به یکی از خصوصیات آثارش بدل شده و با این خصیصه ی بارز بصری است که مجموعه آثارش را از دیگر آثار تمییز می دهی. اگر آثار ارائه شده در نمایشگاه را به شیوه ی مقایسه ای بنگریم متوجه سوژه ها نگاه ها و ترکیب هایی یکسان می شویم. گویی همه بر طبق سرمشقی پیش رفته اند و این دنباله روی از سرمشق و پیش طرح اولیه،  مانع بروز جهان شخصی هر فرد شده است.
با دقت بر تابلوهای حاضر در نمایشگاه متوجه یک اصل مهم در کلیت فریم های کیوان خواهیم شد و آن این است که تصاویربدون اینکه ذهنیت غالب و خاصی ترکیب های هنرمند را ترتیب دهد،  تصویر تثبیت شده ی ذهنی او ناخودآگاه اثر را می آفریند و جایی برای دید خالص و واقعی عکاس نمی ماند.

این نمایشگاه عکس طراحی تا ۷ اسفندماه در نگارخانه میرمیران دایر است. برای بازدید می توانید هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۰ به خیابان طالقانی،  بعد از خیابان ایرانشهر،  خیابان موسوی شمالی،  باغ هنر،  مراجعه کنید.