حامیان دیکتاتوری در خانه شیشه ای

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز در تحقیقات کنگره آمریکا علیه سازمان ملل

یکی از کمیته های کنگره آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که در باره ارسال محموله های کامپیوتری پیچیده به کره شمالی و ایران، که مغایر تحریم های این دو کشور بوده است، تحقیقاتی انجام خواهد داد. 

راس لتینان، نماینده جمهوری خواه گفت کمیته روابط خارجی کنگره این تحقیقات را انجام خواهد داد. 

او در بیانیه ای گفت: “این نکته که یک نهاد وابسته به سازمان ملل به رژیم های بی رحم ایران و کره شمالی فناوری حساس بفروشد، بسیار نگران کننده است.” وی گفت: “تامین فناوری حساس برای این رژیم ها آنها را در اهداف خطرناکشان یاری می کند. این تخلفی جدی است که نمی توان از آن گذشت.”

این نماینده کنگره آمریکا گفت در سراسر سازمان ملل “گرایشی مشاهده می شود به اینکه دیکتاتوری های وحشی را تقویت و دموکراسی ها را تضعیف کنند.“ 

او گفت: “حتی با وجود برقراری تحریم های سازمان ملل، مقامات نهادهای سازمان ملل از مسیر قانونی خارج شدند و به رژیم های سرکش تهران و پیونگ یانگ کمک می کنند.“ 

سازمان ملل و آمریکا تحریم هایی را بر دولت های هر دو کشور اعمال کرده اند تا برنامه هسته ای آنان را متوقف سازند. 

سازمان جهانی حقوق مولفین، وابسته به سازمان ملل، ادعا می کند که آنچه که این سازمان به این کشورها ارسال کرده است تنها تجهیزات کامپیوتری استاندارد بوده است که مغایرتی با تحریم ها نداشته . اکنون وزارت خارجه و کنگره هر دو در این مورد تحقیق خواهند کرد.  

این تحقیقات سئوالاتی را بوجود آورده است در باره اینکه چگونه نهاد های سازمان ملل، که کشورهای دنیا را از توسعه فناوری حساس برای جلوگیری از برنامه هسته ای منع می کنند، خود به دور زدن این ممنوعیت ها اقدام کرده اند. 

این موضوع همچنین این سئوال را پیش کشیده است که دولت های عضو سازمان ملل تا چه حد در جریان فعالیت های نهاد های وابسته به این سازمان قرار دارند و تا چه اندازه می توانند بر این اعمال نظارت کنند. 

یک مقام بلند پایه آمریکا گفت در این مورد مقامات بالای نهاد سازمان ملل در ژنو، سازمان جهانی حقوق مولفین، “هنوز کاملا شفاف عمل نکرده اند.“ 

تحقیق وزارت خارجه آمریکا در حالی انجام می شود که گزارش فاکس نیوز در باره ارسال فناوری پیشرفته کامپیوتری به کره شمالی نشان داده است که این کار به نحوی پیچیده به منظور دور زدن تحریم های شورای امنیتی سازمان ملل صورت گرفته است. 

ارسال این محموله در اواخر سال 2011 یا اوائل سال 2012 انجام شده و هزینه آن از طریق چین به سازمان ملل پرداخت شده است. 

سازمان حقوق مولفین همچنین بر خلاف ضوابط تحریم های کالایی، تجهیزات کامپیوتری “اچ پی” را در اختیار این رژیم های قرار داده است. 

آمریکا خود عضو سازمان حقوق مولفین سازمان ملل است ولی به نظر می رسد از این موضوع اساسا بی اطلاع بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت اکنون “وزارت خارجه با سایر کشورها همکاری می کند تا مدیر سازمان جهانی حقوق مولفین، فرانسیس گاری را وادار کند تا تحقیقات مستقلی را در باره پروژه های گذشته این سازمان در کشورهای مشمول تحریم های شورای امنیت، انجام دهد و همچنین اطمینان حاصل کند که در آینده موارد تعجب برانگیزی از این دست رخ ندهد.“ 

در مورد ایران، سازمان حقوق مولفین، 20 کامپیوتر “اچ پی” را که در آمریکا از رده خارج شده است، به ایران ارسال کرده است که قدرت کامپیوتری قابل توجهی را در اختیار این کشور قرار می دهد. در مورد کره شمالی، تجهیزات ارسالی شامل کامپیوترهای پیچیده تر و سرورهای ذخیره اطلاعات نیز بوده است. 

بر اساس گزارشات سازمان حقوق مولفین کارشناسان این سازمان، قبل از ارسال محموله ها، بازدید هایی را از کره شمالی و ایران داشته اند و ابعاد پروژه و نحو پرداخت هزینه های آن را مشخص کرده بودند. 

 

منبع: فاکس نیوز – 9 ژوئیه