تولید نفت ایران به 20 سال پیش برگشته

نویسنده

» تحلیل فایننشال تایمز از تحریم ها

در حالی که تحریم های غرب ، شاهرگ اقتصاد ایران را نشانه رفته، میزان تولید نفت این کشور به پایین ترین سطح در بیست سال گذشته، از زمان جنگ با عراق رسیده است.

معامله گران نفتی و سیاست گذاران غربی که تولید نفت ایران را زیر نظر گرفته اند، تخمین می زنند ایران در ماه گذشته 3.3 میلیون بشکه نفت تولید کرده باشد. این مقدار ، پایین ترین حجم تولید از سال 1992 تا کنون است. حتی کمتر از سال 1999 که رکود بر بازار نفت حکمفرما بود و کشورهای عضو اوپک برای افزایش قیمت نفت - که به کمتر از 10 دلار رسیده بود - به شدت میزان تولید خود را کاهش دادند.

جیمز ژانگ، تحلیل گر نفت در “استاندارد بانک” لندن معتقد است :تاثیر واقعی تحریم ها زمانی مشخص خواهد شد که بازار به طور کامل ان را هضم کند.

همین چهار سال پیش ایران قادر بود روزانه 4.2 میلیون بشکه نفت تولید کند. سال گذشته این مقدار 3.7 میلیون بشکه بود.
به دنبال ناکامی مذاکرات هسته ای آخرین دور تحریم ها علیه ایران اعمال شده و در نتیجه آن تولید نفت ایران بیش از انتظار اولیه واشنگتن و اتحادیه اروپا کاهش یافته است. صنعت نفت ایران سال ها است که از عدم سرمایه گذاری خارجی در آن رنج می برد.

اروپا و ایالات متحده تحریم های اخیر را از ابتدای ماه ژوئیه به مرحله اجرا در آوردند. از سوی دیگر معامله گران نفتی می گویند کمپانی های ها تا آخرین لحظه برای یافتن جایگزین نفت خام در تقلا بوده اند . بیشترین درخواست ها نیز به روسیه، عراق و عربستان عرضه شده است.
کاهش شدید تولید نفت ایران از تنش های دیپلماتیک بر سر برنامه اتمی ایران سرچشمه می گیرد. تهران و قدرت های غربی در جریان سه ماه مذاکرات اتمی باز هم نتوانستند اختلاف نظرهایشان را کنار بگذارند. ایالات متحده و متحدان اروپایی اش امید دارند که تحریم های نفتی، ایران را مجبور کند برای مصون ماندن از صدمات اقتصادی بیشتر به عملگرایی در مذاکرات سوق پیدا کند.

بر اساس آمار وزارت انرژی آمریکا ، صادرات نفت 50 درصد کل در آمد دولت، و 80 درصد کل صادرات ایران را تشکیل می دهد.

معامله گران نفتی می گویند از آنجا که آمار حمل و نقل از کاهش عزیمت نفت کش ها از جزیره خارک حکایت دارد، پیش بینی می شود این ماه تولید نفت بیش از این ها نیز کاهش یابد. جزیره خارک مهمترین ترمینال نفتی ایران است. این آمار که اطلاعات سه هفته نخست ماه ژوئیه را پوشش می دهد حاکی از این است که کاهش صادرات نفت ایران به 1.1 تا 1.3 میلیون بشکه در روز برسد.

بر این اساس تولید کل نفت ایران ممکن است به زیر 3 میلیون بشکه در روز برسد. امری که برای نخستین بار از اواخر دهه هشتاد میلادی به وقوع می پیوندد.
آسیا مقصد اصلی صادرات نفت خام ایران است اما تاجران نفت در منطقه متذکر می شوند: “محموله های ارسالی به شدت کاهش یافته است.”

ماه گذشته کره جنوبی واردت نفت از ایران را متوقف کرد و از سوی دیگر ژاپن و چین نیز تحت تاثیر ممنوعیت بیمه نفت کش های ایران توسط بیمه گر های اروپایی ، خرید نفت را تا ماه آگوست به تعویق انداختند.

یک تاجر بزرگ نفتی مقیم سنگاپور می گوید: “عرضه نفت خام ایران در چهار هفته اخیر به گونه ای غم انگیز کاهش یافته است.”
منبع : فایننشال تایمز