احمدی نژاد اخلالگری در درون حکومت

نویسنده

» تحلیل لوموند از بحران داخلی جمهوری اسلامی

کریستوف ایاد و عسل رضا

چه کسی از احمدی نژاد می ترسد؟ به نظر می رسد که فقط آمریکا و اسراییل در این جرگه نیستند، بلکه اردوگاه خود او نیز که متشکل از فوق محافظه کاران است در این جرگه می گنجند. مجلس ایران روز دوشنبه ۳ دسامبر لایحه ای را به تصویب رساند که براساس آن ساختار ریاست جمهوری در ایران که برای سال ۲۰۱۳ پیش بینی شده تغییر خواهد کرد.

اگر این قانون به تصویب برسد، وزارت کشور دیگر نخواهد توانست بر روند انتخابات نظارت داشته باشد و آن را به عهده یک شورای ۱۱ نفره بسپارد که در میان آنها وزیر کشور، وزیر اطلاعات، دادستان کل و نایب رییس مجلس نیز حضور دارند.

این اصلاحات که ازسوی نزدیکان علی خامنه ای، رهبر انقلاب، پیشنهاد شده نشان از بدگمانی نسبت به رییس جمهور فعلی دارد که بزودی دومین و آخرین دوره ریاست جمهوری اش به پایان خواهد رسید.

درواقع محمود احمدی نژاد مورد ظن نفر اول مملکت است. اکنون نزدیک به دو سال می شود که احمدی نژاد بخاطر کاندیدا شدن “دست راست” خود اسفندیار رحیم مشایی با علی خامنه ای در کشمکش است.

 

همکاری با مشایی یک “هدیه الهی” است

مشایی که جاه طلبی های خود را آشکارا بیان می کند، به دلیل مواضع مذهبی و انتقادات شدید خود علیه روحانیون شیعه به عنوان دشمن قسم خورده رهبر انقلاب شناخته می شود. اخیراً احمدی نژاد او را به ریاست جنبش کشورهای غیرمتعهد انتخاب کرده و در نامه خود مشایی را با ۲۶ صفت مثبت مورد ستایش قرار داده و همکاری با او را به عنوان “هدیه الهی” می نامد.

ازطرف دیگر، احمدی نژاد نسبت به لایحه انتخاباتی مجلس واکنش نشان داد و آن را “برخلاف قانون اساسی” دانست.

او در اظهارات خود، به نقل از خبرگزاری رسمی ایسنا، تا بدانجا پیش می رود که ستون اعتقادی جمهوری اسلامی – ولایت فقیه – را زیر سؤال می برد و به این موضوع اشاره می کند که “رییس جمهور براساس انتخابات مستقیم ازسوی مردم انتخاب می شود، درحالی که انتخاب رهبر انقلاب به صورت غیرمستقیم است”. نزدیکان رهبر نیز بلافاصله واکنش نشان دادند: محمدعلی امانی، عضو حزب محافظه کار مؤتلفه، محمود احمدی نژاد و اطرافیانش را با مجاهدین خلق که دشمن قسم خورده حکومت محسوب می شوند مقایسه کرد.

از زمانی که رهبر انقلاب به صورت رسمی وارد عمل شد تا به شایعات برکناری محمود احمدی نژاد قبل از پایان دوره ریاست جمهوری اش پایان دهد، او حکومت را به گروگان گرفته؛ حکومتی که ابتدا او رابه اوج برد و سپس ناگهان به مانند بسیاری دیگر قبل از او، رها کرد.

او که دیگر چیزی برای ازدست دادن ندارد، به اظهارات تحریک آمیز خود افزوده و به عنوان مثال خواستار بازدید از زندان بدنام اوین می شود که در آن زندانیان سیاسی و همچنین مشاور مطبوعاتی خودش، علی اکبر جوانفکر، زندانی هستند. او با پاسخ منفی و خشم آلود صادق لاریجانی، رییس دستگاه قضایی و از نزدیکان رهبر، روبرو شد.

ولی بی شک تردیدی نیست که محمود احمدی نژاد از هم اکنون تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده باعث دندان قروچه کردن بسیاری دیگر نیز خواهد شد.

منبع: لوموند، ۶ دسامبر