ممانعت از ورود گروه های انتحاری در نقطه صفر مرزی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» جیش‌العدل مسئولیت نا آرامی‌های اخیر را پذیرفته"

در تازه‌ترین اظهارات مقامات نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در مورد امنیت مرزهای ایران این‌بار معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اعلام اینکه «گروه جیش‌العدل مسئولیت نا آرامی‌های اخیر در مرزهای شرقی را به عهده گرفته»، از نابودی «دو گروه تروریستی در نقطه صفر مرزی»، قبل از ورد به خاک ایران خبر داده است.به گفته او علاوه بر این دو گروه، ۲۲ گروه دیگر از ابتدای امسال برای “انجام عملیات انتحاری” قصد ورود به خاک ایران را داشته‌اند.

حسین ذوالفقاری توضیح بیشتری درباره جزئیات این خبر نداده اما بر اساس گزارش ۲۹ مهرماه خبرگزاری ایسنا، او گفته : “مرزبانان با حضور خود مانع از این اقدام شده و حتی یکی دو گروه را قبل از ورود به کشور منهدم کردند.”

ذولفقاری که در حاشیه مراسم یادبود شهدای سانحه هوایی ناجا سخنرانی کرده با اشاره به نا آرامی‌های اخیر در مرزهای شرقی، پیرامون تاخیر وزارت خارجه در واکنش به دولت پاکستان گفته است: “ما به موقع این موضوع را اعلام کردیم و وزارت امور خارجه هم به موقع واکنش نشان داد اما طرف مقابل مدعی بود که مستندات کافی برای اثبات اینکه تروریست‌ها در خاک این کشور فعالیت می‌کنند، وجود ندارد.”

 به دنبال وقوع درگیری‌های اخیر در مرزهای شرقی ایران با پاکستان و کشته و مجروح شدن تعدادی از نیروهای نظامی در مناطق سیستان و بلوچستان، روز یکشنبه ۲۷ مهر، سفیر پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی احضار شد.

اینک معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور می‌گوید مسئولان دولت پاکستان “صراحتا” گفته‌اند که “در کنترل مرزهایشان مشکل دارند؛ از آن‌ها می‌خواهیم مرزهایشان را کنترل کنند و در ملاقات‌ها نیز به ما قول می‌دهند که این کار را انجام دهند، اما خب بعدها مدعی می‌شوند که مشکلاتی وجود دارد.”

در روزهای ۱۶ و ۱۷ مهرماه چهار مامور نیروی انتظامی در درگیری “اشرار” در مرزهای سیستان و بلوچستان کشته شدند. چند روز بعد سه مامور دیگر این نهاد نظامی در جنوب سیستان و بلوچستان به دلایل مشابهی زخمی شدند.

 روز شنبه، ۱۹ مهرماه نیز یک تله در مسیر تردد خودروی پلیس راه در جنوب همین استان بدون اینکه تلفات جانی در پی داشته باشد منفجر شد.

در ادامه این نا آرامی‌ها تعدادی از مقامات و کارشناسان نیروی انتظامی نیز به علت سقوط یک هواپیمای نیروی انتظامی که دلیل آن نقص فنی و فرود اضطراری ناموفق اعلام شده بود، کشته شدند.یک سردار، سه سرهنگ نیروی انتظامی، یک سرگرد و یک ستوان و چهار کارشناس قربانیانی بودند که نیروی انتظامی با انتشار اطلاعیه‌ای مرگ آن‌ها در این حادثه را تائید کرد.

گروه مسلح جیش العدل در وبلاگ “عدالت نیوز” که به این گروه مرتبط است مسئولیت حادثه را به عهده گرفت.

جیش‌العدل در این اطلاعیه نوشته بود که “با موفقیت هواپیمای سی-۱۳۱ را که در ارتفاع پایین در ناحیه نصرت آباد زاهدان پرواز می‌کرد هدف گرفت و در آسمان منفجر کرد.”

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور که دیروز، سه‌شنبه، در حاشیه مراسم یادبود کشته شدگان این سانحه هوایی سخن گفته، درباره اینکه مسئولیت اقدامات انجام شده در شرق کشور همچون به شهادت رساندن چند مامور نیروی انتظامی را چه گروهی بر عهده گرفته، چنین پاسخ داده: “جیش العدل این مسئولیت را برعهده گرفته و آن را نیز همان موقع اعلام کرده است.”

جیش‌العدل یک گروه مسلح سنی‌مذهب است که هدف خود را دفاع از بلوچ های اهل سنت ایران اعلام کرده است. این گروه در سالهای گذشته مسئولیت شماری از درگیری‌های نظامی در مرزهای ایران و پاکستان را به عهده گرفته است.

جمهوری اسلامی، دولت پاکستان را متهم می‌کند که قادر به کنترل مرزهای خود نیست و “گروه‌های تروریستی” هم با استفاده از این شرایط در مرزهای ایران اقدام به فعالیت‌های مسلحانه می‌کنند.