بهاییان ایران مورد تبعیض قرار نمی‌گیرند!

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» تکذیب وجود زندانیان و محروم از تحصیل‌ها

دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه مدعی است که بهایی‌ها در ایران مورد هیچ گونه تبعیض و تضییع حقوق قرار نمی‌گیرند و گزارش‌های حقوق بشری در مورد نقض حقوق اقلیت‌ها، یک دروغ آشکار است. محمد جواد لاریجانی تاکید کرده که در ایران هیچ فردی به صرف بهایی بودن محاکمه یا از تحصیل منع نمی‌شود. این در حالی است که لیست بلندبالایی از بهاییان محروم از تحصیل و یا زندانی با مشخصات کامل در رسانه‎های مختلف منتشر و حتی با دانشگاه مجازی مخصوص بهاییان نیز برخورد شده و مدرسان آن به زندان افتاده‌اند.

 

تکذیب منع از تحصیل بهاییان

هم‌زمان با واکنش تند اصولگرایان و مقامات جمهوری اسلامی به قطعنامه راهبردی اتحادیه اروپا در قبال ایران که موضوعات حقوق بشری را مورد توجه و تاکید قرار داده، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هم موارد ذکر شده به عنوان نقض حقوق بشر در ایران را تکذیب کرده است.

او در گفت‌وگو با ایلنا، هرگونه محاکمه و یا منع از تحصیل افراد به صرف بهایی بودن را تکذیب کرده و گفته: “مسئولان جمهوری اسلامی طبق قانون اساسی حقوق شهروندان ایرانی را به رسمیت شناخته و از آن حمایت می‌کنند.”

لاریجانی هرگونه تبعیض و تضییع حقوق افراد به خاطر بهایی بودن را هم رد و تاکید کرده است: “گزارش‌های حقوق بشری علیه ایران در مورد اینکه حقوق اقلیت‌ها تامین نمی‌شود یک دروغ آشکار است و این چنین اظهاراتی‌ نژاد‌پرستانه، فرقه‌ای و خلاف موازین حقوق بشر است.”

به گفته او “بهاییت دین رسمی نیست، اما مسئولان جمهوری اسلامی هیچ‌گاه به صرف بهایی بودن با پیروان این آیین برخورد نکرده‌اند، چراکه طبق قانون اساسی معتقدند هر شهروند ایرانی از حقوقی برخوردار است و نمی‌توان او را از حقوق مصرح در قانون اساسی منع کرد.”

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه حتی در پاسخ به این پرسش که آیا افرادی که مدعی محرومیت از تحصیل به صرف بهایی بودن هستند می‌توانند مدارک خود را به این ستاد ارائه کنند، مدعی شده: “گزارشاتی که به ستاد حقوق بشر واصل شود حتما پیگیری و بررسی خواهد شد و در صورتی که حقی به ناحق از شهروندان ایرانی تضییع شده باشد، ‌حتما مورد حمایت قرار خواهند گرفت.”

او پیش از این نیز ادعاهای مشابهی را مطرح کرده بود.

 

گزارش‌ها و اسنادی از تضییع حقوق بهاییان

کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت با همکاری سایت دانشجونیوز و کمپین دفاع از حق تحصیل در خرداد ماه ۱۳۹۲، در گزارشی به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در مسایل ایران به موضوع محرومیت از تحصیل در ایران پرداخت که بخشی از این گزارش مفصل و مستند به محرومیت اقلیت های مذهبی از تحصیل اختصاص داشت.

بنا به اعلام جامعه بین‌المللی بهائیان تا قبل از سال ۱۳۸۵، هیچ دانش آموز بهائی به دلیل وجود ستون مذهب در فرم کنکور (و گزینه‌های محدود به مسلمان، زرتشتی، کلیمی و مسیحی) امکان ورود به دانشگاه های ایران را نداشت. در این سال، بعد از برداشته شدن ستون مذهب در فرم، بیش از ۸۰۰ بهائی در امتحان کنکور شرکت کردند؛ ۴۸۰ نفر از آنها در مرحله اول آزمون دانشگاه ها قبول و در نهایت ۲۸۹ نفر در دانشگاه پذیرفته شدند. از آن زمان بیش از نیمی از این افراد بعد از اینکه مشخص شد بهائی هستند از دانشگاه اخراج شدند.

همچنین در سال تحصیلی ۸۶-۸۷، بعد از شرکت یک هزار بهائی در کنکور، به ۸۰۰ نفر از آنها اعلام شد که به امتحان آنها نمره دهی نخواهد شد؛ دلیل هم “نقص در پرونده” بود. ۱۲۱ نفر دیگر در دانشگاه پذیرفته شدند اما از آن تعداد هم بیش از ۵۰ نفر از آنها اخراج شده‌اند.

در گزارش دفتر تحکیم وحدت، مشخصات کامل ۴۰ دانشجوی بهایی اخراج شده و شرح محرومیت از تحصیل آنها آمده است.

همچنین حسام میثاقی، سخنگوی کمیته حق تحصیل در اسفند ماه ۸۸ به کمپین بین‌المللی  حقوق بشر گفته که اخراج دانشجویان بهایی از سوی وزارت اطلاعات و وزارت علوم صورت می‌گیرد: “عموما اخراج دانشجویان بهایی به این شکل هست که حکمی از حراست وزارت علوم می‌آید و اخراج می کنند. وزارت اطلاعات از آنجایی که آمار تمامی خانواده‌های بهایی را دارد، شناسایی می‌کند و دست به این کار میزند.”

او توضیح داده که “بهاییان عقیده خودشان را کتمان نمی‌کنند چرا که بر اساس عقایدشان نباید این کار را انجام دهند و اگر کسی سئوال کند، ابراز می کنند که بهایی هستند” اما خود او در سال ۸۶ از دانشگاه سنایی اصفهان بعد از پایان دو ترم در رشته مترجمی زبان انگلیسی، با حکمی از وزارت علوم اخراج می‌شود در حالی که هم کلاسی‌هایش اصلا اطلاعی از بهایی بودن او نداشتند.

او گفته است: “اعتراض ها از چند سال پیش به وزارت علوم، سازمان سنجش و شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت کتبی و حضوری ابلاغ شده است. اما مسئولان هیچ گونه پاسخی نمی دهند و خود را بی تقصیر می دانند.”

از سوی دیگر وبسایت “جامعه جهانی بهائی” مدعی است که “علیرغم اینکه دولت در سالهای اخیر وانمود می‌کند که دربهای دانشگاه‌ها را به روی دانشجویان بهایی گشوده است ولی واقعیت اینست که تقریبا همه دانشجویان از تحصیل منع شده‌اند و معدود دانشجویانی هم که موفق به ثبت نام شده‌اند، به محض آشکار شدن دیانتشان، از دانشگاه اخراج می‌شوند. دامنه آزار و اذیت حتی به کودکان مدرسه ای نیز رسیده است. کودکانی که توسط معلمان و روحانیون مورد فحش و ناسزا و بهتان قرار گرفته و بارها و بارها به منظور تغییر دیانتشان تحت فشار گذاشته می شوند.”

در مورد آزار، اذیت و دستگیری بهاییان در ایران نیز تاکنون موارد بسیاری رسانه‌ای شده که روزآنلاین نیز به آنها پرداخته است. از جمله و برای مثال می‌توان به تشریح وضعیت سران بهایی در زندان و محرومیت از مرخصی به مدت ۵ سال، ستم مضاعف به زندانیان بهایی اشاره کرد. روزآنلاین همچنین در ۲۷ اسفند ماه سال گذشته در مصاحبه با با خانواده ۱۶ زن بهایی زندانی از آخرین وضعیت آنها خبر داده است.