ولی فقیه داریم انتخابات آزاد نداریم

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» پیشنهادات تاج زاده برای جنبش سبز

سیدمصطفی تاج زاده، روند اظهارات صریح خود درباره رهبر جمهوری اسلامی راکه از هفته گذشته آغاز کرده بود در نوشته جدیدی ادامه داد. معاون سیاسی وزارت کشور در دولت سید محمد خاتمی و عضو شورای مرکزی دو حزب اصلاح طلب سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ایران اسلامی که هم اکنون در بند متادون زندان اوین زندانی است، در نوشته جدید خود، وجود ولایت فقیه در ایران را مانع برگزاری انتخابات آزاد عنوان کرد.

سخنان جدید او روز گذشته در سایت خبری “تحول سبز” از رسانه های نزدیک به جناح اصلاح طلب منتشر شده است.

تاج زاده که اعلام کرده در اعتراض به نقض حقوق خود به عنوان زندانی سیاسی از مدتها پیش در درون سلول انفرادی “روزه” گرفته، در اظهارات خود از “جناح اقتدارگرای حاکم بر ایران” به شدت انتقاد و این جناح را به “مافیای قدرت و ثروت” تشبیه کرده است.

او همچنین با تاکید مجدد بر وقوع “کودتای انتخاباتی سال 88”، جریان حاکم در جمهوری اسلامی را به “تلاش برای جلوگیری از برپایی انتخابات آزاد و عادلانه” متهم کرده است.

به گفته تاج زاده، اقتدارگرایان حاکم بر ایران می کوشند تا “نهادهای دموکراتیک و از جمله مجلس را با تصویب طرح ها و لوایح به ظاهر قانونی تا آن جا که می توانند تضعیف کنند تا اگر زمانی مجبور شوند تحت فشار افکار عمومی و فضای منطقه ای و بین المللی به منتقدان برداشت های استبدادی از اسلام، انقلاب و قانون اساسی اجازه نامزد شدن و ورود به قوه مقننه را بدهند، آنان نتوانند قدمی برخلاف منویات کانون قدرت بردارند.”

اشاره تاجزاده به طرحی است که اخیرا به دنبال تاکید آیت الله خامنه ای در مجلس هشتم به تصویب رسیده و به موجب آن، در صورت تشخیص نمایندگان اگر یک نماینده در دوران مسئولیت خود مرتکب خطاهایی شد حتی امکان برکناری او توسط پارلمان وجود دارد.

تاج زاده این طرح را طرحی دانسته که در صورت اجرایی شدن، منتخبان مردم چنان در “تنگنا و محدودیت” قرار می گیرند که هرگز درباره مسائل اصلی کشور سخنی نگویند و رأیی ندهند و “در مورد موضوعات فرعی نیز چشمشان به بیت رهبری باشد.”

 

نه دفاع نه اعتراض

عضو زندانی شورای مرکزی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، هفته گذشته نیز در نامه ای سرگشاده خطاب به آیت الله خامنه ای، حکومت جمهوری اسلامی را در “سراشیبی سقوط اخلاقی و معنوی” دانسته و نوشته بود “اصول و ارزش‌های” انقلاب اسلامی در نظام تحت رهبری آیت الله علی خامنه ای “آشکارا نفی و نقض می‌شود.”

او این نامه را در اعتراض به دستگیری و محاکمه همسرش فخرالسادات محتشمی پور نوشته بود که به گفته تاج زاده با هدف وادار کردن او به “عدم اظهار نظر در باره امور کشور” صورت گرفته است.

محتشمی پور عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و مسئول شاخه زنان این تشکل سیاسی، به تازگی به اتهام “شرکت در تجمعات غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام” در دادگاه انقلاب محاکمه شده است.

جلسه دادگاه محتشمی پور، هفته گذشته در حالی به پایان رسید که او در اعتراض به برخورد دستگاه قضایی با خانواده و همسرش، حاضر به دفاع از خود نشد.

مصطفی تاج زاده که بلافاصله پس از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری در 22 خرداد 1388 بازداشت شده  و ماه ها در سلول انفرادی بود نیز در دادگاهی که برای رسیدگی به اتهاماتش برگزار شده بود، از خود دفاع نکرد.

او در آن هنگام مجددا تاکید کرده بود تا زمانی که دادگاه شکایتش به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور از احمد جنتی دبیر شورای نگهبان به اتهام “ابطال غیر قانونی آرای مردم تهران” در انتخابات دوره ششم مجلس برگزار نشود از خود دفاع نخواهد کرد.

تاج زاده در نهایت به شش سال زندان محکوم شد، به این حکم اعتراض نکرد و اکنون دو سال و نیم از مدت حبس خود را در زندان اوین گذرانده است.

 

ناامیدی از تغییر خامنه‌ای

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در نامه اخیر خود به آیت الله خامنه ای نیز تصریح کرده بود که از “تغییر مواضع و دیدگاه‌های” رهبر جمهوری اسلامی نسبت به “امور و آینده کشور” ناامید است.

او در سخنان جدید خود علیه رهبر جمهوری اسلامی هم او را اصلی ترین مانع پیش روی برگزاری انتخابات آزاد در کشور توصیف کرده و نوشته: “این درد را به کجا ببریم که اکنون در ترکیه، عراق، فلسطین، مالزی، پاکستان و نیز در آینده در مصر و تونس و لیبی، انتخابات آزاد برگزار می شود اما در ایران که ساکنانش را بصیرترین مردم جهان می خوانند، جناح حاکم با نظارت نظامی ـ– استصوابی مانع برپایی انتخابات آزاد می شود.”

تاج زاده افزود: “چه کنیم! ما ولی فقیه داریم و انتخابات آزاد نداریم. دیگران لابد چون ولی فقیه ندارند، مجبورند انتخابات را آزاد برگزار کنند!”

رئیس ستاد انتخابات و معاون وزارت کشور در دولت سید محمد خاتمی چندی پیش در گفت و گویی با سایت کلمه هم تاکید کرده بود که برای جناح اصلاح طلب “راه وسط” وجود ندارد و این جناح تنها “در انتخابات آزاد با ساز و کارهای خودش شرکت می کند.”

در سخنان اخیر تاج زاده، اشاره ای به حمایت او از شروط پیشین سید محمد خاتمی برای شرکت اصلاح طلبان در انتخابات به چشم نمی خورد.

رئیس جمهور پیشین ایران، قبلا ابراز امیدواری کرده بود که حکومت به عنوان گام اول در مسیر برگزاری انتخابات آزاد و سالم، به سوی “رفع حصرها، حبس ها، ایجاد و تامین آزادی های اساسی و مدنی” حرکت کند.

خاتمی همچنین تاکید کرده بود که باید از دخالت “نیروها و نهادهایی که شرعا و قانونا در امور سیاسی و بخصوص انتخابات منع شده اند، نظیر نیروهای نظامی و امنیتی” جلوگیری به عمل آید.

سید مصطفی تاج زاده بخش دیگری از اظهارات اخیر خود را نیز به پیشنهاداتی اختصاص داده که به باور او باعث “عقب نشینی جریان حاکم و اقتدارگرایان در برابر مردم” و آزادی زندانیان سیاسی از جمله رهبران جنبش سبز خواهد شد.

او از مردم خواسته تا برای نشان دادن اعتراض خود به حبس خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد و اعلام همبستگی با همه زندانیان سیاسی و عقیدتی، “اولین دوشنبه هر ماه را روزه بگیرند یا دست به اعتصاب غذا بزنند.”

این عضو زندانی ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی، همچنین پیشنهاد کرده که “هر دوشنبه اول هرماه به اسم یک شهید جنبش سبز نام گذاری شود.”

تاج زاده نوشته: “اقتدارگراها از هیچ مسأله ای به اندازه اجتماعات مدنی و مسالمت آمیز منتقدان هراس ندارند. بنابر این باید فرصت را برای دور هم نشستن و بحث کردن و انتشار اخبار این نشست ها، مغتنم بشماریم و دیوار هراس را فرو بریزیم.”

جنبش سبز به جنبش اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم اطلاق می شود که یک رشته تظاهرات خیابانی طولانی مدت را علیه نتایج اعلام شده آن به دنبال آورد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات همراه با زهرا رهنورد، همسر موسوی در ماه های گذشته در حبس خانگی به سر می برند و مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ارتباط آنها با جهان خارج را قطع کرده اند.