دولت باز تهدید به استرداد لایحه کرد

نویسنده
اردلان صیامی

» منازعات بودجه 90 بالا میگیرد

دولت باز در رابطه اش با مجلس،از پس انتقاد واعتراض نمایندگان بر نیامد وتهدید به استرداد لایحه اش کرد.لایحه بودجه سال 90  با 76 روز تاخیر به مجلس ارائه شده است، با این حال  دولت توقع دارد تمام لایحه در سال 89 بی کم وکاست تصویب شود.

در آن سو نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق تغییراتی در بودجه داده اند که به کام دولت تلخ امده  و تهدید به استردادلایحه بودجه 90  کرده است. هر چند ساعتی از خبر نگذشته بود که دولت این تهدید را پس گرفت ولی ناظرین معتقدند این  مانند همه ی پایان سالهای دیگر دولت احمدی نژاد منازعه ای جدی است بین دولت ومجلس که پای مقامات عالی نظام را به حل موضوع باز می کند.

بنا بر گزارش تابناک با وجود اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارائه راهکارهای مختلف از جمله تصویب دو دوازدهم بودجه سال آینده تمام تلاش خود را برای کمک به دولت به کار بسته اند، اما نمایندگان دولت در جلسه کمیسیون تلفیق امروز چهارشنبه حضور نیافتند.
امیدوار رضایی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: “جلسه کمیسیون تلفیق که بعدازظهر امروز با حضور 30 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عضو این کمیسیون در بهارستان تشکیل شده بود به دلیل عدم حضور نمایندگان دولت نیمه تمام ماند.”

رضایی افزود: “با وساطت ابوترابی‌فرد چند تن از نمایندگان دولت به همراه دکتر عزیزی، معاون رییس جمهور در جلسه حضور یافتند ولی به دلیل به اینکه از تعداد 51 نماینده عضو کمیسیون تلفیق فقط تعداد17 نفر حضور داشتند این جلسه به صورت غیر رسمی برگزار و درباره کلیات لایحه بودجه بحث ‌شد، اما تصمیم گیری نشد.”

در همین زمینه برخی اخبار حاکی از درخواست استرداد لایحه بودجه توسط دولت است. سایت اعتدال در این باره نوشت:  ”در حالیکه علی لاریجانی، رئیس مجلس صبح امروز در جمع خبرنگاران، بر وجود نداشتن بن‌بست در بررسی بودجه؛ تاکید کرد و گفت: تلاش می شود با اتمام بررسی بودجه تا روز یکشنبه در کمیسیون تلفیق، لایحه بودجه قبل از پایان سال تصویب شود، شنیده های خبرنگار اعتدال حاکی از این است که عزیزی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با نامه ای از رئیس جمهور به هیات رئیسه مجلس مراجعه و در دیدار با ابوترابی و صدر، نواب رئیس و عبداللهی رئیس کمیسیون تلفیق مجلس، خواستار استرداد لایحه بودجه شده است.”

گفته می شود اعتراض دولت به تغییرات زیاد اعمال شده توسط کمیسیون‌های تخصصی مجلس و کمیسیون تلفیق در بودجه سال 90 است.
یک منبع آگاه در مجلس به  روز گفت: “دولت به عزیزی معاون برنامه ریزی رییس جمهور اختیار داده است تا در صورت تداوم تغییرات وسیع درلایحه بودجه توسط مجلس، لایحه را مسترد کند”.

اما بنا بر گزارشی که فارس منتشر کرد معاون امور تقنینی معاون پارلمانی رئیس‌ دولت  اعلام کرد که تاکنون رسماً خبری مبنی بر استرداد لایحه بودجه 90 از سوی دولت اعلام نشده است و برخی اخبار منتشره برداشت‌های خود افراد است.سید ابراهیم ابراهیمی گفت: فقط تا حدودی بخش‌هایی از لایحه بودجه 1390 کل‌کشور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس دست‌خوش تغییراتی بود و این تغییرات ممکن است مورد موافقت دولت قرار نگیرد، اما چنین خبری صحیح نیست.
فارس در همان ساعتی که تابناک گفته بود دولتیها  در تلفیق حضور نیافتند گزارش داد که: “یک منبع آگاه در مجلس نیز در این باره گفت هم‌اکنون عزیزی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به همراه تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق با حضور اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی راهکارهای نحوه بررسی لایحه بودجه در جلسه مشترک حضور دارند”.
خبر استرداد لایحه بودجه 90 به خاطر اعمال تغییرات مجلس دهان به دهان میچرخید که احمد توکلی گفت: آقای ابوترابی در حال مذاکره با دولتی‌ها است. چرا که دولت گفته اگر توقعاتش برآورده نشود، لایحه بودجه 90 را پس خواهد گرفت.

ولی پس از ساعتی توکلی دوباره اعلام کرد: “حدود ساعت 15 نمایندگان دولت به کمیسیون تلفیق بازگشتند، از این رو تلقی می‌شود دولت توقعات خود را پس گرفته و احتمالاً استرداد لایحه بودجه 1390 انجام نمی‌شود”.

در آن سوی تحولات بودجه سال 90  وزیراقتصاد در واکنش به اظهارات نمایندگان مجلس مبنی بر تصویب لایحه بودجه سال 90 به صورت دو دوازدهم اظهار داشت: در هر حال من که نمی توانم به جای مجلس صحبت کنم اما ما انتظار داشتیم که طی امسال نیز بودجه مانند سالهای قبل به تصویب برسد.
او افزود: “اما این موضوع نیز به همت و عنایت نمایندگان مجلس نیاز دارد و امیدوارم که این اتفاق بیفتد. طبیعی است که بودجه کامل بهتر است.”

در همین رابطه فخرالدین حیدری نماینده مجلس  گفت: “اگر مجلس بخواهد کار درست را انجام دهد و حقوق مردم و مملکت ضایع نشود و برای اینکه اتفاق ناگواری برای کشور در بحث بودجه ای و توسعه ای به طور همزمان رخ ندهد، نمایندگان مجبورند، بودجه را به صورت چند دوازدهم به تصویب برسانند.”
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره امکان بررسی بودجه پیش از پایان سال افزود: به نظر نمی رسد مجلس بتواند کل بودجه را تا پایان سال به تصویب برساند. اگر تکیف بودجه تا پایان سال مشخص نشود، خلاف قانون است، چرا که بودجه مربوط به سال 90 است و اگر جلسات علنی آن به سال بعد بیافتد، دولت هیچ گونه دخل و تصرفی و هیچ درآمد و هزینه ای نمی تواند داشته باشد.
نماینده مردم بانه و سقز با بیان اینکه «دولت با به تأخیر انداختن ارایه بودجه به مجلس کار خلافی انجام داده است»، گفت: ‌بنا برقانون، بودجه باید تا پانزدهم آذر به مجلس می آمد و مجلس نیز با وقت بیشتر آن را بررسی می کرد، ولی با این حال، خلافی صورت گرفته و مجلس نباید زیر فشار باشد که بودجه را به سرعت بررسی کند. بررسی بودجه باید روال عادی خود را بگذراند و یک دوازدهم بودجه تصویب شود و تصویب نهایی به فروردین ماه سال بعد موکول شود.”
علی اکبر اولیاء نماینده یزد هم درانتقاد ازبودجه 90 ابراز داشت: “دولت با نوعی زیرکی مجوزی در بودجه می‌گیرد که کسری بودجه جاری خود را از ردیف طرح‌های عمرانی و… بپردازد. بنابراین اصلاً نباید به این رقم‌ها دل خوش کرد. بودجه عمرانی در لایحه دولت چیزی حدود 50درصد رشد نشان می‌دهد ولی متأسفانه این ارقام واقعی نیست و تحقق آن بعید به نظر می‌رسد.
به گفته این عضو کمیسیون عمران مجلس در اسفندماه سال جاری با کمتر از 50درصد تحقق پرداخت ها کمتر از 20هزار میلیارد تومان است و به نظر نمی‌رسد اتفاق خاصی بیفتد تا این رقم درسال آینده مثلاً 2 برابر یا بیشتر شود.
وی در ارتباط با تردیدهای موجود در مورد امکان جذب این حجم از اعتبارات عمرانی گفت: هر چند در سیستم اجرائی مشکلاتی وجود دارد ولی فعلاً مشکل اصلی مشکل جذب بودجه در دستگاه‌ها نیست و خیلی از وزارتخانه‌ها مثل نیرو، راه و… بدهی بالایی به پیمانکاران خود دارند.
این عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: مشکل اولیه غیرواقعی دیده شدن ارقام لایحه و عدم تحقق درآمدهاست و کم شدن تخصیص اعتبارات و بعد از آن هم عدم پرداخت وجه از سوی خزانه است.
وی ادامه داد: به طور مشخص مبلغی که به‌عنوان یارانه به مردم پرداخت می‌شود خیلی بیشتر از ارقامی است که در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دیده شده بود و به نظر می‌رسد دولت از همین محل‌ها این پرداخت ها را انجام می‌دهند. دولت با نوعی زیرکی مجوزی در بودجه می‌گیرد که کسری بودجه جاری خود را از ردیف طرح‌های عمرانی و… بپردازد. بنابراین اصلاً نباید به این رقم‌ها دل خوش کرد.