یک خبر خوش و ادامه دستگیری ها

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» آزادی عبدالله مومنی

خبر آزادی عبدالله مومنی، رییس شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران و سخنگوی این تشکل سیاسی، بازتاب بسیار مثبتی در میان فعالان دانشجویی داشت. مومنی که ریاست ستاد شهروند آزاد (حامیان کروبی) را بر عهده داشت، 30 خرداد سال جاری و در پی اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم بازداشت شده بود. بازداشت وی که همراه با ضرب و شتم شدید از سوی ماموران امنیتی همراه بود، در دفتر ستاد شهروند آزاد در میدان ونک تهران صورت گرفت

اما دانشگاه، دیروز همین یک خبر خوب راشنید؛اخبار دیگر همانند دیگر اخبار چند ماهه پس از انتخابات 22 خرداد بود. با گذشت یک هفته از بازداشت علی انجم روز، روزنامه نگار و فعال سیاسی گیلانی، هنوز از وضعیت وی خبری منتشر نشده است. این عضو شعبه گیلان سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، بامداد روز 8 اسفند، توسط ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شد. ماموران پس از تفتیش منزل وی و ضبط وسایل کارش، وی را به بازداشتگاه اداره اطلاعات رشت منتقل کردند.

این روزنامه نگار گیلانی که سابقه همکاری با نشریاتی چون “جهان اسلام”، “حیات نو”، “بیان” و… سردبیری برخی نشریات محلی گیلان همچون “گیلان بهتر” را در کارنامه خود دارد، در طی روزهای گذشته تنها یک بار با منزل خویش تماس گرفته، اما صحبتی از اتهامات یا موارد بازجویی خود نکرده است.

علی انجم روز، پیش از این نیز در سال 86، به دلیل انتشار مطلبی در وبلاگش با شکایت استاندار گیلان مواجه و در دادگاه به جریمه نقدی محکوم شد. رییس ستاد شهروند آزاد گیلان (حامیان مطالبه محور کروبی) چندین بار نیز با تهدیدهایی از سوی افراد نانشناس مواجه شده و یک بار نیز در زمان انتخابات، مورد ضرب و شتم نیروهای لباس شخصی قرار گرفته بود.

 

آخرین وضعیت اعضای زندانی دفتر تحکیم

از وضعیت 4 نفر از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم که هم چنان در بازداشت به سر می برند، خبری در دست نیست. پیش از این اعلام شده بود روز چهارشنبه، 12 اسفند، دادگاه میلاد اسدی یکی از اعضای بازداشتی این تشکل دانشجویی برگزار می شود، اما با وجود انتقال وی به دادگاه، به دلیل عدم حضور قاضی، دادگاه برگزار نشد.

از سوی دیگر اتفاق مشابهی نیز برای مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت اتفاق افتاده است. وی که هفته گذشته به بند عمومی منتقل شده بود، در اواخر هفته ناگهان به دادگاه انقلاب برده اما پس از چند ساعت سرگردانی مجددا به زندان برگردانده شد.

خواهر مهدی عربشاهی که به طور اتفاقی برادر خود را در دادگاه دیده، ضمن اعلام این خبر به “روز”، گفت روحیه برادرش بسیار مناسب است. مهدی عربشاهی ضمن ابراز بی اطلاعی از حضور در دادگاه انقلاب سخن از ناراحتی قلبی خود نیز به میان آورده و اینکه در زندان امکانات مناسب برای درمان آن وجود ندارد.

از سوی دیگر بهاره هدایت، مسوول کمیسیون زنان دفتر تحکیم نیز  تماس کوتاهی با منزل خود داشته است. آن گونه که همسر بهاره هدایت به “روز” گفته، وی در این تماس کوتاه اعلام کرده به همراه لیلی فرهادپور و یکی از مادران عزادار در یک سلول نگهداری می شود.

بهاره هدایت همچنین اعلام کرده است که برای امضای وکالت نامه خود، نامه کتبی نوشته، اما هنوز جوابی به نامه وی داده نشده است.

 

دانشگاه آزاد تبریز: احضار و بازجویی دبیر تشکل دانشجویی آرمان

قادر نوروزی دبیر تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد تبریز از سوی حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی مرند احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

به گزارش ساوالان سسی، احضار و بازجویی نوروزی پس از توقیف ویژه نامه تشکل آرمان برای همایش “نقش زنان در جنبشهای اجتماعی آذربایجان” در چاپخانه ای در شهر مرند صورت می گیرد.

همایش نقش زنان در جنبشهای اجتماعی آذربایجان ۱۰ اسفند ۸۸ از سوی تشکل آرمان با مجوز هیات نظارت دانشگاه آزاد تبریز و با حضور محققان و نویسندگان آذربایجانی برگزار شده بود. مسئولین دانشگاه آزاد تبریز چندی پیش نیز اقدام به رد صلاحیت کاندیداهای شرکت در انتخابات شورای مرکزی تشکل آرمان نموده بودند. تشکل دانشجویی آرمان تنها تشکل دانشجویی دانشجویان آذربایجانی در دانشگاههای کشور است که توانسته از وزارت علوم و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد مجوز فعالیت دریافت کند. این تشکل دانشجویی در سالهای گذشته اقدام به برگزاری برنامه ها و نشر نشریات دانشجویی در خصوص مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آذربایجان نموده است.

 

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل: حبس و محرومیت از تحصیل

دادگاه تجدیدنظر استان مازندران احکام حبس صادر شده برای ۷ دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل را تایید کرد و احکام صادره برای ۵ دانشجوی این دانشگاه مبنی بر محرومیت از تحصیل در دانشگاه صنعتی بابل را از ۵ سال به یک سال کاهش داد.

آن گونه که کمیته گزارشگران حقوق بشر گزارش داده، براساس این احکام ایمان صدیقی، محسن برزگر و نیما نحوی به۱۰ ماه حبس تعزیری و یک سال محرومیت از تحصیل، علی تقی‌پور و سیاوش سلیمی‌نژاد به ۱۰ ماه حبس تعلیقی به مدت ۵ سال و یک سال محرومیت از تحصیل، حمیدرضا جهان‌تیغ و حسام‌الدین باقری به ۱۰ ماه حبس تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شده اند.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در جریان حوادث پس از انتخابات به مدت یک هفته شاهد اعتراض دانشجویان به حوادث پس از انتخابات بود که با حمله نیروهای لباس شخصی و گارد ویژه همراه شد.

گفتنی است پرونده‌ی ضیاء‌الدین نبوی دانش‌آموخته‌ی محروم از تحصیل این دانشگاه، که به ۱۵ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده، هنوز به دادگاه تجدیدنظر ارسال نشده است.

 

دانشگاه پلی تکنیک: نگهداری یک دانشجو در زندان گوهردشت

آن گونه که “فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران”، خبر داده فرزان حکیم زاده دانشجوی سال چهارم پلی تکنیک تهران در شرایط غیر انسانی در زندان گوهردشت کرج بسر می برد

فرزان حکیم زاده دانشجوی سال چهارم رشته گرافیک پلی تکنیک تهران است که گفته می شود در روز عاشورا دستگیر و به سلول های انفرادی بند سپاه زندان گوهردشت کرج منتقل شد. او چند هفته تحت بازجویی های مستمر توام با شکنجه های فیزیکی و روحی بود بسر برد. پس از پایان بازجویی ها نیز این دانشجو را به بند ۴ سالن ۱۲ جوانان منتقل کردند.