سانسور جدید: قطع برق

نویسنده
نادر کرمی

» موانع پخش فیلم جنجالی کروبی

فیلم مستند کروبی که دیشب پخش شد با حاشیه‌های زیادی در ساعات قبل و بعد از پخش آن روبرو بود؛تا جایی که اخبار از قطع برق 5 استان کشور در حین پخش این فیلم حکایت می کنند.

از ظهر دیروز خبری منتشر شد که صدا و سیما 15 دقیقه از 30 دقیقه فیلم مستند ساخته بهروز افخمی برای کروبی را غیرقابل پخش تشخیص داده و از کروبی خواسته است که این بخش‌ها را حذف کند. در مقابل منابع خبری از اخطار کروبی به صداو سیما و تهدید او به اعتراض علنی به این رویه در مناظره تلویزیونی با محسن رضایی خبر دادند.

گفته می شد بحث از تغییر قانون اساسی و حقوق زنان و نیز گفته های غلامحسین کرباسچی در مورد شکنجه مدیران شهرداری  و نیز اشاره ابطحی به هاله نور از جمله عمده ترین ایرادات صداو سیما به فیلم است.

از این رو ساعتی پیش از زمان پخش این فیلم اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی به پایگاه اطلاع رسانی این حزب گفت: “با توجه به اینکه مسئولین صداوسیما خواستار سانسور بخش هایی از فیلم تبلیغاتی آقای کروبی شده اند، احتمال دارد که فیلم مستند مربوط به ایشان، امشب یا پخش نشود و یا با سانسور پخش شود”.

همچنین حسین کروبی،‌ فرزند مهدی کروبی  از سانسور فیلم او از سوی هیات نظارت بر سازمان صداوسیما خبر داد.

حسن کروبی در این مورد گفت: “طی تماسی از سوی صداوسیما از من درخواست شد برای حذف بخشی از فیلم کروبی به سازمان بروم تا بخشی از فیلم ایشان که مربوط به سخنان کرباسچی بود، سانسور شود”.

وی افزود: “بخشی که هیات نظارت بر صداوسیما قصد حذف آن را دارد، مربوط به مصاحبه غلامحسین کرباسچی شهردار سابق تهران است که در آن وی با اشاره به شکنجه شهرداران از آقای کروبی می پرسد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در برابر چنین اقداماتی چه واکنشی نشان می دهید؟ ما با اعتراض نسبت به سانسور شدن فیلم کروبی، خواستار ممانعت از این اقدام شدیم و به آنان اعلام کردیم اجازه حذف بخشی از فیلم را ندارند و اگر تصمیمی برای سانسور فیلم وجود دارد، بهتر است تا آن پخش نشود”.

فرزند مهدی کروبی تاکید کرد: “خطاب به آنها گفتم چطور است که هیچ کس درباره مفقود شدن 300 میلیارد تومان در شهرداری تهران صحبتی نمی کند ولی هنگامی که در 16 سال پیش چند نفر از شهرداران به خاطر تعدادی کامپیوتر و لب تاپ شکنجه می شوند، حتی اجازه بیان آن را هم ندارند”.

فرزندکروبی افزود: “به دنبال این ماجرا با عزت الله ضرغامی تماس گرفتیم، ولی ایشان نیز تاکید کرد که این موضوع به نظر هیات نظارت بر صداوسیما مرتبط است و ربطی به وی ندارد”.

با این حال فیلم جنجالی کروبی پخش شد و تا لحظه تنظیم خبر منابع نزدیک به کروبی از سانسور آن سخنی نگفتند؛ هر چند مسئولین دولتی از شیوه دیگری برای سانسور کروبی استفاده کردند. همزمان با پخش فیلم کروبی ساکنان برخی از استانهای شمالی، غربی و مرکزی اعلام کردند که یا برق آنها قطع شده است و یا تصاویر را بدون صدا و یا با پارازیت دریافت کرده اند.

در کرمانشاه سه دقیقه بعد از شروع فیلم،برق قطع شد؛ در سنندج نیز به گفته شاهدان عینی پارازیت غیرعادی عملا امکان مشاهده فیلم را از  تماشاگران سلب کرد. سحام نیوز نیز به قطع برق در مازندران اشاره کرده است.

خبرهای رسیده از سطح شهر تهران حکایت از تجمع هواداران کروبی پس از پخش این فیلم در برخی میادین تهران از جمله میدان ولی عصر دارد.