تحریم های جدید آمریکا

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست

جابی واریک

دولت اوباما روز سه شنبه قدم دیگری در سخت تر کردن تحریم ها علیه ایران برداشت تا مقامات ایرانی را وادار به سازش در مورد برنامه هسته ای این کشور کند.

کاخ سفید جرایم جدیدی را برای دو بانک خارجی تعیین کرد: یکی از آنها یک بانک چینی است و دیگری یک بانک عراقی، که گفته می شود به عنوان پوششی برای موسسات مالی ایرانی عمل می کرده اند.

دولت آمریکا همچنین محدودیت هایی را برای خرید مواد پتروشیمی ایرانی مانند متانول و زیلین اعمال کرد. صنایع پتروشیمی ایران نیز تحت تحریم های سازمان ملل و اتحادیه اروپا قرار دارد.

ایران با وجود پنج دور از مذاکرات با قدرت های بزرگ، همچنان از سازش در مورد برنامه هسته ای خود، که ادعا می کند صرفا برای مقاصد صلح آمیز دنبال می شود، خودداری کرده است.

اوباما، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای ضمن اعلام این تحریم ها تاکید کرد که دولت او نسبت به یافتن راه حلی دیپلماتیک برای مساله هسته ای ایران پایبند است و افزود: “برعهده ایران است که از تعهدات بین المللی خود پیروی کند.”

در بیانیه آمده است: “اگر دولت ایران از پیروی از این تعهدات خوداری کند، آمریکا و متحدین این کشور به اعمال فشارهای بیشتر ادامه می دهند.”

این بیانیه چندین ساعت قبل از آن منتشر شد که قانونگذاران آمریکا در مورد لایحه ای از سوی دو حزب بزرگ آمریکا برای تشدید تحریم ها علیه ایران به توافق برسند. لایحه دو حزبی که روز دوشنبه به تائید برخی نمایندگان کنگره و سنا رسیده است، جرایمی را برای شرکت هایی که با شرکت نفت ایران و ناوگان تانکر های ایران معامله دارند تعیین می کند و از این طریق دشواری های بیشتری را برای ایران در دریافت پرداخت های مربوط به فروش نفت ایجاد می کند.

هوارد برمن، نماینده جمهوری خواهد از کالیفرنیا گفت: “تا زمانی که ایران موافقت نکرده برنامه نظامی هسته ای خود را متوقف کند، ما باید به تدابیر شدیدتر ادامه دهیم.”

نمایندگان دو حزب سعی داشتند قبل از تعطیلات ماه اوت کنگره به توافق برسند تا پیام قاطعی را به جمهوری اسلامی ارسال کنند.

ایران از قبول پیشنهادات ارائه شده از سوی آمریکا و پنج قدرت، برای محدود کردن غنی سازی اورانیوم و رفع نگرانی جامعه بین المللی، که در مذاکراتی از سه ماه پیش تا کنون مطرح شده، امتناع ورزیده است.

آخرین دور مذاکرات میان ایران و قدرت های بزرگ هفته پیش در استانبول صورت گرفت و بدون تعیین تاریخ دور بعدی مذاکرات پایان یافت.

وزیر خارجه ایران گفته است انتظار دارد تاریخ دور بعدی مذاکرات به زودی تعیین شود، ولی آمریکا و اتحادیه اروپا حاضر نیستند بدون مشاهده آمادگی ایران برای برداشتن گام های عملی، تاریخی را برای دور بعدی مذاکرات تعیین کنند.

یکی از مقامات ارشد دولت اوباما گفت به نظر نمی رسد رهبران ایران “تصمیم استراتژیکی در زمینه پاسخگویی به نگرانی های بین المللی اتخاذ کرده باشند.”

او گفت: “ایران باید درک کند که جامعه بین المللی متحد است و این کشور باید قدم های مشخصی برای تبعیت از تعهدات بین المللی خود بردارد.”

Bottom of Form

منبع: واشنگتن پست – 1 اوت 2012