جنجال بر سر جمله هاشمی

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور از تهران

جمله کوچکی که به رییس جمهور سابق اکبر هاشمی رفسنجانی نسبت داده شده، علی رغم تکذیب های رسمی بسیار، جنجال زیادی راه انداخت. براساس گزارشات، او دراین خصوص گفته است: “حکومت سوریه علیه مردم خود از سلاح شیمیایی استفاده کرده.”

به نوشته مطبوعات، چندین مقام سیاسی از آقای رفسنجانی خواستند دراین خصوص توضیح دهد. این درحالی است که تهران به عنوان متحد اصلی بشاراسد در منطقه، شورشیان را مسؤول حملات ۲۱ اوت در نزدیکی دمشق می داند.

موضوع تسلیحات شیمیایی در نزد جامعه ایران که خود در سال های ۱۹۸۰ در جنگ ایران و عراق قربانی این نوع سلاح ها شده، موضوع بسیار حساسی است.

خبرگزاری غیررسمی ایلنا روز یکشنبه به نقل از هاشمی رفسنجانی نوشت: “مردم سوریه از طرف حکومت خودشان مورد حمله شیمیایی واقع شده اند و حالا هم باید منتظر حمله خارجی ها باشند.”

ولی این خبرگزاری خیلی زود عبارت “ازطرف حکومت خودشان” را حذف کرد و وزارت خارجه نیز بیان چنین جمله ای توسط وی را تکذیب نمود.

چندین سایت اینترنتی محافظه کار از این فرصت استفاده کرده و رفسنجانی را مورد حمله قرار دادند.

یکی از آنها ویدئویی در اینترنت قرار داده که به جلسه عمومی هاشمی رفسنجانی که طی آن این جمله را بیان کرده مربوط می شود. براساس این ویدئو که از فاصله دور توسط تلفن همراه برداشت شده، نمی توان با اطمینان گفت که اقای رفسنجانی این جمله را بیان کرده. البته صدای سخنران به مانند صدای آقای رفسنجانی است.

به نوشته روزنامه آرمان، علیرضا زاکانی، نماینده محافظه کار مجلس، از وزارت اطلاعات خواسته است که در این زمینه تحقیق کند. او دراین خصوص گفت: “ما بی‌صبرانه منتظر تکذیب شخص آقای هاشمی و اعلام مواضع صریح و درست از سوی وی هستیم.”

علی مطهری، دیگر نماینده محافظه کار مجلس نیز دراین رابطه خواستار توضیح شد و گفت: “به نظر می رسد که این ویدئو واقعی است.” او گفت شاید آقای رفسنجانی “قصد داشته راه جدیدی برای دیپلماسی ایران بگشاید”.

ازطرف دیگر، آیت الله یوسف طباطبایی نژاد، یک مذهبی سرشناس، اظهار داشته که مطمئن است این ویدئو جعلی است.

او به روزنامه آرمان گفت: “من به طور مستقیم از آقای رفسنجانی دراین زمینه سؤال کردم و او گفت که که صدای این فیلم جعلی است و او دولت سوریه را به استفاده از سلاح های شیمیایی علیه مردم اش متهم نکرده.”

گویا آقای رفسنجانی به این آیت الله گفته است: “من گفتم که آمریکا از این بهانه استفاده می کند که دولت سوریه با سلاح شیمیایی به مردم خود حمله کرده. من گفتم که آمریکایی ها این طور می گویند، نه اینکه موضع من این است.”

منبع: نوول ابزرواتور، ۵ سپتامبر