تلاش سپاه برای ابقای قالیباف در شهرداری

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» کیهان و رسانه های راست یکصدا علیه محسن هاشمی

با انتخاب مسجد جامعی نماینده اصلاح طلبان به ریاست شورای شهر تهران، اصولگرایان بیش از هر زمان دیگری در تلاشند تا مانع انتخاب شدن گزینه اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران شوند. آنها که تا چندی پیش به دنبال جایگزین برای قالیباف می‌گشتند حالا با جدی شدن شانس محسن هاشمی، دوباره دل به شهردار فعلی بسته‌اند. حامیان قالیباف هم مدام در رایزنی‌هایشان شکست در انتخابات ریاست جمهوری اخیر را به اصولگرایان یادآوری می‌کنند و هشدار می‌دهند که مبادا این بار با تمام توان از قالیباف حمایت نکنید.

روزنامه کیهان که از هفته پیش حمله به محسن هاشمی به قصد حمایت از قالیاف را در دستور کار قرار داده بود از این هفته به طور صریح به حمایت از این سردار سپاه برخاسته و در پاسخ این نکته گیری که مردم شهرداری می خواهند که در فکر ریاست جمهوری نباشد، کیهان خطاب به مسجد جامعی نوشته مگر خودت به فکر وزارت نبودی. این روزنامه در ستون نامه های خود نیز نظراتی از جانب خوانندگانش ساخته و همین نکته را یادآوری کرده است.

منابع خبری روزآنلاین خبر می‌دهند که علاوه بر رایزنی‌های سیاسی و تحرکات رسانه‌ای، کار به مداخله سپاه و قرارگاه خاتم هم کشیده شده و آنها که منافع اقتصادی و سیاسی خود را با رفتن قالیباف در خطر می‌بینند، اکنون به یکی از جدی‌ترین کوشندگان علیه محسن هاشمی تبدیل شده‌اند. پیشنهادات مالی کلان به برخی اعضای شورا و تهدید به پرونده‌سازی و افشاگری از جمله اقدامات سپاه در تلاش برای بقای قالیباف است.

 

منافع مالی حضور قالیباف برای قرارگاه خاتم

۱۶ رای مسجد جامعی در برابر ۱۵ رای چمران، شوک بزرگی برای اصولگرایان بود. آن قدر که حتی چهره‌های بهت زده‌شان را نمی‌توانستد از حاضران در جلسه شورای شهر پنهان کنند و مهدی چمران اگرچه با کف زدن، به استقبال ریاست عضو فراکسیون اقلیت شورای قبل رفت اما تا از او سوال نمی‌شد، لام تا کام سخن نمی‌گفت و در بحث‌ها شرکت نداشت. حالا آنها خطر را جدی‌تر گرفته‌اند.

مهدی چمران زودتر از بقیه و هنوز وقتی به ریاست شورا امیدوار بود، به علی لاریجانی نامه نوشت و و با اجازه او، در رویه‌ای غیرقانونی و غیرمعمول، شائبه ممنوعیت تداوم حضور قالیباف را منتفی کرد. بعد از امتحان کردن ترفند مشاوران شهردار در جعل رسانه‌ای حمایت دولت از قالیباف و به میدان آوردن نمایندگان مجلس، باید راه‌های جدی‌تر و مطمئن‌تری درپیش گرفته شود.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با روز، آخرین تلاش‌های اصولگرایان برای رای‌آوردن مجدد قالیباف را تشریح کرده است.

از جمله حامیان جدی قالیباف که در روزهای اخیر پا به عرصه انتخاب شهردار گذاشته و حتی رو به تهدید و تطمیع آورده است، سپاه پاسداران است. ۸ سال گذشته فرصت بی‌نظیری برای این ارگان نظامی بود تا قدرت خود را در زمینه‌های مختلف به بالاترین سطح ممکن گسترش دهد. از جمله پروژه‌های اقتصادی بزرگ را در دست گرفتند و با حضور محمود احمدی‌نژاد در راس دولت و محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران، نه تنها سدی در مقابل آنها وجود نداشت بلکه در اولویت هم قرار گرفتند. قالیباف که خود سابقه فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا را در کارنامه دارد، پس از سال ۸۸ و زاویه گرفتن احمدی‌نژاد با رهبری، بیش از پیش به سپاهیان نزدیک شد و سعی کرد تا دل آنها را به دست بیاورد. حضور پررنگ قرارگاه خاتم، به عنوان بازوی اقتصادی سپاه در پروژه‌های شهرداری، این رابطه و همکاری را تقویت می‌کرد. سپاه و قرارگاه خاتم با روی کار آمدن دولت روحانی، امید زیادی به تداوم و یا گسترش حضور خود در پروژه‌های بزرگ اقتصادی کشور ندارند و به نظر می‌رسد حضور آنان به خصوص در حوزه وزارت نفت و وزارت نیرو، کاهش پیدا کند. پس باید به دنبال جایگزین‌هایی باشند که کلانشهر تهران انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد. به همین دلیل ابتدا سعی کردند تا در رایزنی با اصولگرایان شورا که تمایل به انتخاب مجدد قالیباف نداشتند، رستم قاسمی، فرمانده پیشین قرارگاه و پرویز فتاح جانشین فرماندهی قرارگاه را به شهرداری برسانند. اما حالا که تنها شانس برای شکست دادن محسن هاشمی، قالیباف است با تمام قوا برای حمایت از او به میدان آمده‎اند.

گفته می‌شود که مبلغ قراردادهای مابین شهرداری و قرارگاه خاتم بیش از چند هزار میلیارد تومان است. از جمله پروژه‌های شناخته شده و گران‌قیمت که به دست این قرارگاه سپرده شده می‌توان به اینها اشاره کرد: خط ۷ متروی تهران (در دست اجرا)، احداث تقاطع بزرگراه بسیج مستضعفین با خیابان پیروزی(اجرا شده) و طراحی واجرای پروژه افزایش ظرفیت بزرگراه صدر، احداث تقاطع‌های ادامه بزرگراه رسالت با جاده قدیم کرج، اجرای تقاطع غیر همسطح رسالت با آزادراه کمربندی غرب تهران، اجرای تقاطع غیر همسطح بزرگراه همت با بزرگراه آزادگان(همگی در دست اجرا) اشاره کرد.

با درنظر گرفتن این که بنا بر اعلام فرماندهی این قرارگاه، “خاتم” در پروژه‌های زیر سیصد میلیارد تومان ورود نمی‌کند، می‌توان به حجم حضور اقتصادی این نهاد در پروژه‌های شهرداری تهران پی برد که به روایتی بیش از ۷۰۰ مورد است.

مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران پیش از این در مورد دلیل تمایل قالیباف و شهرداری برای همکاری با قرارگاه خاتم توضیح داده است: “همکاری شهرداری با خاتم دو دلیل دارد؛ یکی سرعت‌عمل است. به هر حال در قرارگاه خاتم نگاه صرفا پیمانکاری به پروژه‌های شهری ندارند. برای ما مهم است که پروژه‌های شهری در زمان مشخصی به نتیجه برسند و در قرارگاه خاتم یک انگیزه درونی برای انجام کار بیشتر وجود دارد و همین موضوع موجب همکاری بیشتر شهرداری با بخش‌های مختلف پیمانکاری فعال در این قرارگاه شده است. نکته دوم بحث تأمین منابع است که برای شهرداری خیلی اهمیت دارد. در حال حاضر تأمین منابع در کارهای شهرداری حرف اول را می‌زند و تنها پیمانکاران توانمند می‌توانند نوسانات نقدینگی کارفرما را تاب بیاورند. قرارگاه خاتم با توجه به حجم نقدینگی که در خود دارد استعدادی است برای تحمل نوسانات نقدینگی کارفرما و همین دو دلیل موجب افزایش همکاری‌های شهرداری در اجرای پروژه‌های فنی و عمرانی شده است.” او مدعی است که با وجود نظامی بودن این پیمانکارف شهرداری صد درصد بر آنها نظارت دارد.

اما قرارگاه خاتم میداند که دلیل حضورش در پروژه‌های شهرداری تهران صرفا کارشناسی نیست و اگر شهردار بعدی همانند قالیباف، تمایلی به همکاری ویژه با پیمانکار سپاهی نداشته باشد، میلیاردها تومان را از دست خواهند داد؛ حتی ممکن است در مورد قراردادها و پروژه‌های انجام شده و در دست انجام کنکاش صورت بگیرد و برای شایعه تخلفات گسترده قرارگاه در انجام پروژه، مستنداتی پیدا شود. پس به سراغ اعضای شورا رفته‌اند و در این بین به برخی از آنها وعده مشارکت اقتصادی در پروژه‌ها را داده‌اند. منبع آگاه “روزآنلاین” از پیشنهاد ۵ میلیاردی به یکی از اعضای شورا خبر می‌دهد و برخی دیگر هم تهدید به افشای پرونده‌های امنیتی و اطلاعاتی شده‌اند.

روزنامه های هواخواه اصولگرایان در مقابل این سخن محسن هاشمی و طرفدارانش که می گویند شهردار بهتر است در فکر شهر باشد تا ریاست جمهوری آینده، در یک موسیقی هماهنگ با اشاره به شورای شهر دوره اول می نویسند مردم خاطره بدی از اصلاح طلبان و سیاسی بازی دارند.

 

تهدید و تطمیع اعضا

بنا به گزارش منابع خبری “روز”، اصولگرایان شورا در اولین اقدام، به دنبال کشف دو عضوی رفته‌اند که با رایشان، ۱۴ رای اصلاح‌طلبان را به ۱۶ تبدیل کرده و مسجد جامعی را به ریاست رسانده است؛ کاری که خیلی سخت نبود و مشخص شد دو ورزشکار شورا، هادی ساعی و عباس جدیدی چنین کرده‌اند. ساعی، دور پیش هم با لیست اصلاح‌طلبان به شورا راه پیدا کرد و عجیب نیست که به آنان گرایش داشته باشد اما عباس جدیدی به طور همزمان هشدار و پیشنهاد دریافت کرده است. در مذاکره با این عضو تازه وارد شورا، فرستادگان اصولگرا هشدار داده‌اند که اصلاح‌طلبان عباس جدیدی را بازی نخواهند داد و تنها از رای او سواستفاده کرده‌اند و از او خواسته‌اند تا در رای‌گیری انتخاب شهردار چنین نکند. پیشنهاداتی در راستای کمک به پروژه‌های اقتصادی شخصی جدیدی و تهدیدات در لفافه‌ای مبنی بر سنگ‌اندازی پیش پای او در صورت عدم همکاری هم عنوان شده است.

ٰدر راستای همین پروژه، پرویز سروری، عضو تاثیرگذار اصولگرایان هم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر بدون اشاره به نام “جدیدی” از رای‌خریدن اصلاح‌طلبان خبر داده است. آنها می‌خواهند مطمئن شوند، دیگر رایی از اصولگرایان و مستقل‌ها به حساب اصلاح‌طلبان واریز نخواهد شد. سروری با بیان این که “ نگران لابی های کاسبکارانه و زد و بندهای سیاسی در شورا هستیم” گفته است: “یکی از ورزشکاران شورا […] شب قبل از انتخابات به من وعده داده بود نه تنها خودم به آقای چمران رای می دهم بلکه تلاش خواهم کرد گروه های دیگر به خصوص ورزشکاران را هم برای این کار متقاعد کنم، این وعده ای بود که وی شخصاً به من داد. البته به آقای چمران هم چنین وعده ای را داده بود به دوستان دیگر هم این وعده را داده بود. در روز رای گیری من با یک نفر فاصله کنار وی نشسته بودم یعنی آقای انصاری بین من و ایشان بود من دیدم که این فرد رای خود را به آقای انصاری نشان داد و آقای انصاری دقیقا رای او را کنترل کرد و وی رای خود را به آقای مسجدجامعی داد اما یک اتفاق ناخواسته به وجود آمد و آن اینکه آنها تلاش داشتند که گزینه خود را که یکی از آنها این فرد بود برای هیات رئیسه معرفی کنند که نام خانم راستگو درآمد و این نکته مثبتی برای شورای چهارم بود که یک زن در هیات رئیسه قرار بگیرد. به همین دلیل آرایی که قرار بود به طرف این فرد برود نرفت و وی افتاد. حتی دیده شد این فرد به طرف آقای سلطانی فر رفته و گله کرد که من به وعده ام عمل کردم اما شما به وعده ای که داده بودید عمل نکردید.”

این عضو شورای شهر از متحد شدن اصولگرایان برای انتخاب قالیباف حمایت کرده و محسن هاشمی را در سطح رقابت با قالیباف ندانسته است. او همچنین گفته که از نظر شخصی پشت مسجد جامعی نماز می‌خواند اما اگر “ ملاحظات سیاسی و متاسفانه برخی ملاحظات کاسبکارانه و تعاملات خارج از عرف، ارزش، اصولگرایانه و انقلابی” بر شورای چهارم سایه نمی‌انداخت، چمران بدون تردید رییس باقی می‌ماند.

اصولگرایان می‌خواهند مطمئن شوند که هیچ عضو دیگری به جز ۱۴ رای تضمین شده اصلاح‌طلبان به محسن هاشمی رای نخواهد داد.